Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 31. maj 2005 600 -2 Trafikudvalget har i brev af 20. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 2 vedr. L 159, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer  . Spørgsmål 2: "Kan ministeren uddybe de økonomiske konsekvenser i forbindelse med finansieringen af en forundersøgelse af en mulig Femern Bælt forbindelse, herunder oplyse hvor stort et beløb der regnes med, skal betales af biliste r- ne?" Svar: Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, forventes de samlede udgifter til forundersøgelser frem til det tidspunkt, hvor der sker udbud af selve anlægsarbejderne, at udgøre i størrelsesordenen 400 Heri indgår bl.a. udgifter til geotekniske un dersøgelser. Heraf forventes halvdelen betalt af EU-støtte, mens resten deles ligeligt mellem Danmark og Tyskland. Skønnet er behæftet med usikkerhed. De hidtidige forundersøgelser har været finansieret i regi af transportmin   i- sterierne i Danmark og Tyskland med halvdelen af udgifterne til hver. Den danske andel af udgifterne foreslås nu afholdt af et nyt datterselskab under Sund og Bælt Holding A/S. Dette ændrer imidlertid ikke på det planlagte sigte og indhold af undersøgelserne i denne fase. Det er forventningen, at en dansk-tysk regeringsaftale om etablering af en fast forbindelse over Femern Bælt vil indeholde oprettelse af et fælles dansk-tysk projektselskab, der i løbet af nogle år vil skulle forestå og fina   n- siere de resterende forundersøgelser samt a nlægsarbejderne. Tidshor  isonten er i sagens natur behæftet med en vis usikke  rhed. Frem til tidspunktet for oprettelsen af et projektselskab vil udgifterne til forundersøgelser, hvis lovforslaget vedtages, blive afholdt af det foresl å ede nye datterselskab under Sund og Bælt Holding A/S. Udgifterne i den per  i- ode, hvor det nye selskab skal finansiere forundersøgelserne (skønsmæssigt
Side 2 af 2 ca. 3 år) forventes for Danmarks vedkommende at udgøre i størrelsesord   e- nen 50 – 100 mio. kr. Som det ligeledes fremgår af bemærk   ningerne til lovforslaget, forudsættes det, at aktiekapital og øvrig finansiering i relation til det nyoprettede datte r- selskab tilvejebringes af Sund og Bælt Holding A/S gennem låneoptaget   a- gelse. Låneoptagelsen forudsættes tilbagebetalt med midler fra det    nye dat- terselskab, hvis Femern-projektet realiseres. I modsat fald vil tilbagebeta- ling kunne foretages med koncernens fremtidige indtægter i form af udby  t- ter fra A/S Storebæltsforbindelsen. Det nye datterselskab vil for Sund og Bælt Holding A/S være en inv este- ring, som foretages ud fra en driftsøkonomisk betragtning, idet en fast fo r- bindelse over Femern Bælt bl.a. vil kunne give større trafik over Øresund s- forbindelsen. Med venlig hilsen Flemming Hansen