Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 31. maj 2005 Trafikudvalget har i brev af 20. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 1 vedr. L 159, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spø rgsmål 1 : "Vil ministeren tilsende udvalget en redegørelse for lovforslagets økonom  i- ske konsekvenser f.s.v.a. jernbanedelen, herunder om lovforslaget er ud- giftsneutralt eller om der i lovforslaget ligger en subsidiering af Banedan- mark?" Svar: Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, sker der en forhøjelse af Banedanmarks faste årlige betaling til A/S Storebæltsforbindelsen sv   a- rende til den besparelse, Banedanmark opnår ved, at ansvaret for vedligehol delse af jernbanedelen af den faste forbindelse over Storebælt overføres fra staten til A/S Storebæltsforbindelsen. Ændringen vil således være øk   onomisk neutral for staten og for Sund og Bælt  -koncernen for så vidt angår vedligeholdelsesopgave rne. Med hensyn til reinvesteringer i jernbaneanlægget har d  er på nuværende tidspunkt ikke været afholdt nævneværdige udgifter. Det må forventes at der skal afholdes udgifter hertil de kommende år. Der har ikke i Baneda n- marks budgetter været afsat midler hertil. Med overførelsen af udgifterne til reinvesteringer ti l A/S Storebæltsforbi  n- delsen er der samlet set tale om et betydeligt løft til jernbanesektoren, uden at dette har konsekvenser for Banedanmarks budgetter. Der henvises i øvrigt til besvare lsen af spørgsmål 5. Med venlig hilsen Flemming Hansen