Til lovforslag nr. L 159 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 0. juni 2005 3. udkast Betænkning over Forslag til lov om Sund og Bælt Holding A/S [af transport- og energiministeren (Flemming Hansen)] 1. Ændringsforslag Der  er  stillet  8  ændringsforslag  til  lovforslaget.    Transport-  og  energiministeren  har  stillet  æ  n- dringsforslag nr. 2, 3, 5 og 8. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 4, 6 og 7. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2005 og var til 1. behandling den 19. maj 2005. Lovfors- laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transport - og energimi- nisteren sendte den 5. april 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 79. Den 12. maj 2005 sendte transport- og energiministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  14  spørgsmål  til  transport  -  og  energiministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et <>tal (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af transport- og energiministeren stille- de ændring  sforslag. <>tallet stemmer imod de af Enhedslisten stillede ændringsforslag. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker: M.h.t. færgegarantien. Opretholdelsen af garantien for fortsat færgedrift på Kattegat og Spodsbjerg   -Taars er af afgørende betydning. Dansk Folkeparti har noteret sig, at aftalepartierne V, S, og KF har udtrykt, at det efter deres bedømmelse fortsat vil være muligt at opretholde en velfungerende færgefart.   Dansk Folkeparti minder om, at den såkaldte færgegaranti går ud på, at der til enhver tid skal o p- retholdes mindst en færgeru  te over Kattegat samt en rute over Spodsbjerg-Taars.
2 Dansk Folkeparti har ligeledes noteret sig, at aftalen mellem de tre partier fastslår, at aftalen om en færgegaranti gælder uændret, og at »dette har høj prioritet «. I aftalen slås det endvidere fast, at forligspartierne vil »drøfte situationen « bl.a. »i lyset af EU-retten«, »såfremt det skulle vise sig, at de pågældende færgeruter ikke kan opretholdes på normale kommercielle vilkår, eller der sker v æ- sentlige indskrænkninger i sejladsen  «. Dansk Folkeparti havde gerne set en mere uforbeholden erklæring om opretholdelsen af færgeg a- rantien. Ordvalget i aftalen om, at der gives garantien »høj prioritet «, og at partierne vil »drøfte s i- tuationen«,  »i  lyset  af  EU-retten«,  hvis  færgetrafikken  ikke  kan  opretholdes,    virker  som  om,  man allerede er i  gang med at afsvække  garantien. Dansk Folkeparti finder, at  det ikke stærkt nok kan understreges, at regering og Folketing til enhver tid står inde for opretholdelsen af færgetrafikken, både af hensyn til infrastrukturen o g  af hensyn til sikkerheden for alternative forbindelser mellem Jylland og Sjælland, hvis trafikken over Storebæltsbroen i kortere eller længere perioder måtte blive afbrudt som følge af påsejling, reparationer eller af andre årsager. En  garanti  er  et  ubetinget  tilsagn,  og  ikke  blot  noget,  der  skal  »drøftes «,  hvis  den  bliver  aktuel. Hensynet til EU-retten bør aldrig kunne føre til tvivl om, hvorvidt Danmark med sin særlige geogr a- fi  kan  opretholde  effektive  trafikforbindelser  mellem  landsdelene,  og  Dansk  Folkeparti  opfordrer derfor  aftalepartierne  til  at  konkretisere  deres  tilsagn  mest  muligt,  så  enhver  tvivl  om  garantiens ræ  kkevidde kan afvises. Dansk Folkeparti har noteret sig, at regeringen har fundet det hensigtsmæssigt, at Storebæltsfo r- bindelsen A/S kan erhverve havneanlæg, der i dag ejes af Mols  -linien A/S, og at en sådan erhve r- velse søges gennemført på vilkår, der ikke indeholder statsstøtte. Dansk Folkeparti gør opmærksom på, at et eventuelt køb af havne, når købet sker til markedspris, ikke i sig sel v styrker Mols-Linien A/S' reelle egenkapital og derfor heller ikke i sig selv forbedrer Mols-Linien A/S' muligheder for i sin prispolitik på langt sigt at kunne matche de nedsættelser af brotaksterne, der finder sted. San   d- synligheden  for  at  færgegarantien    kommer  til  indfrielse  inden  for  en  årrække,  bliver  ikke  mindre som følge af eventuelle havnekøb. M.h.t. færgeforbindelserne til de mindre øer Dansk Folkeparti gør opmærksom på, at det i forbindelse med ændringer af de økonomiske foru d- sætninger  for  bro  -  og  færgeforbindelserne  vil  være  naturligt  at  undersøge,  hvilke  tiltag,  der  skal gennemføres for at sikre, at erhvervslivet på de mindre og mellemstore øer, Ærø, Samsø og Læsø, ikke  udsættes  for  vanskeligere  konkurrenceforhold  som  følge  af  ændringerne.  Dansk Folkeparti opfordrer derfor regeringen til at undersøge, om tiden nu er inde til at forberede en snarlig ændring af prissætningsprincipperne til færgefarten til og fra Ærø, Samsø og Læsø. I den forbindelse henv i- ses til amtsvejprincippet (dvs., at det koster det samme at sejle en kilometer som at køre en kilom e- ter på amtsvejene), der er beskrevet nærmere i    »Læsø, Samsø og Ærø –  udvikling og muligheder« Anne Kaag Andersen m.fl., (AKF Forlaget, november 2003). De primære erhverv fylder meget på øerne,  mens   der  ikke  er  mange  arbejdspladser  i  industrien.  Udviklingen  i  beskæftigelsen  er  ikke gunstig. Der er også højere arbejdsløshed på øerne. For at komme til en af de tre øer er det nødve n- digt  at  rejse  med  færge  (eller  flyve).  Færgerne  er  organiseret  på  forskel lig  vis  på  de  tre  øer,  men prisniveauet  for  færgeturene  er  sammenlignelige  og  generelt  meget  højere  end  amtsvejspriserne. Dansk Folkeparti opfordrer regeringen til så snart som muligt at redegøre for, hvor langt regeringen er nået i sine overvejelser herom  på baggrund af rapporten fra AKF. M.h.t. en Femern Bælt forbindelse Dansk Folkeparti har ikke med sin tilslutning til lovforslaget taget stilling til, om der bør genne m- føres  et  Femern  Bælt  projekt.  Dansk  Folkeparti  gør  opmærksom  på  de  betydelige  ricisi,  d er  kan være for bl.a. at undervurdere anlægsudgifterne, at skønne en for lav realrente, eller at overvurdere
3 trafikudviklingen i projektet. Hertil kommer, at der kan være en risiko for, at der allerede i analys  e- fasen ikke sker tilstrækkelig stram økonomisk    styring og udgiftskontrol, ikke mindst, når Folketi n- gets  og  Finansudvalgets  bevillingspraksis  og  bevillingskontrol  erstattes  af  intern  kontrol  indenfor Sund  og  Bælt  Holding  A/S.  Dansk  Folkeparti  opfordrer  derfor  regeringen  til  at  sikre,  at  der  med hjemmel i lovforslagets § 6, stk. 2 sker et tilstrækkelig effektivt og løbende økonomisk tilsyn med disse  aktiviteter.  Dansk  Folkeparti  opfordrer  –  set  i  lyset  af  de  betydelige  udgifter,  der  forventes afholdt  –  til  at  regeringen  nøje  overvejer,  hvordan  udgiftskon    trollen  mest  effektivt  kan  lægges  til rette, herunder om Transport- og Energiministeriet selv er i stand til at udøve denne kontrol, eller om Finansministeriet bør inddrages. M.h.t. forholdet mellem afgifter for tog- og biltrafik Dansk  Folkeparti  bemærker,    at  det  af  transport-  og  energiministerens  svar  på  Trafikudvalgets spørgsmål 9 fremgår, at der er sikret jernbaneoperatørerne en nedsættelse af Storebæltsstakster m.v. på 20 pct. vedrørende betalingen for brug af Storebæltsbroens jernbanedel. Af den politi ske aftale mellem V, K og S fremgår det, at prisnedsættelsen for personbiler m.fl. vil blive på ca. 20 pct. i fo r- hold til det gældende taktsniveau, men ca. 5 pct. for lastbiler og ca. 10 pct. for busser. Der er ikke af ministeren oplyst, hvilken konkurrencemæssig virkning   – eventuelt svækkelse dette vil få for las    t- biltrafikken, og Dansk Folkeparti må derfor opfordre ministeren til  – før prisændringerne i praksis sættes i værk –  at sandsynliggøre, at der ikke vil ske en uhensigtsmæssig konkurrencemæssig sv æ  k- kelse af lastbilskørslen. Et  <>tal  (RV)  indstiller  lovforslaget  til  vedtagelse  uændret  .  <>tallet  stemmer  hverken  for  eller imod  de  af  transport-  og  energiministeren  stillede  ændringsforslag.  <>tallet  stemmer  imod  de  af Enhedslisten stillede ændringsforsl Det Radikale Venstre finder beslutningen om at sammenlægge de to selskaber fornuftig, ligesom partiet med glæde   konstaterer, at lov forslaget inddirekte betyder flere midler til den stærkt påkr   æ- vede opgave med at forbedre vedligeholdelsen af skinnerne. Partiet kan også acceptere,  at der afsæ  t- tes en vis sum til forundersøgelser af Femern, uden at partiet derved ønsker at tage stilling til    broen som sådan, før der foreligger et endeligt beslutningsgrundlag. Til gengæld er partiet imod de pla n- lagte prisnedsættelser   over Storebæltsbr  oen, hvor RV ville have foretrukket kun at tilgodese gods på skinner og evt. passagertrafikken med tog. Ved at nedsætte priserne på Storebælt risikerer man på sigt  at  underminere  de  færgeruter,  som  alle  har  været  en ige om  at  beskytte,  og  som  er  vigtige  for udviklingen  i  både  Nordjylland,  Nordvestsjælland  og  Sydsjælland.  Derfor  er  partiet  også  imod,  at det nye selskab nu skal til at opkøbe havneanlæg for penge, som passagererne over Storebælt i si d- ste ende kommer til at betale. Hvis man vil nedsætte taksterne på Storebælt og derfor nødvendigvis også   må   forsøge   at   kompensere f.eks.   Molslinien   på   den   ene   eller   den   anden   måde,   ha  v- de RV foretrukket, at man i stedet havde investeret i at forbedre infrastrukturen til og fra færgerne (f.eks. Skovvejen ved Kalundborg) og dermed forbedret færgernes konkurrenceevne uden at skulle til at foretage en inddirekte nationalisering af de danske havne. Da der imidlertid i sidste ende skal findes en løsning på problemet,   agter partiet på denne baggrund  at stemme hverken for eller imod regeringens ændringsforslag til loven og for   lovforslaget ved 3. behandling. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer   i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mind retal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]
4 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et <>tal (EL): Til § 1 1) I stk. 1 udgår ordene »§ 6 og «. [Konsekvensrettelse] Af    transport- og energiministeren, tiltrådt af: Til § 2 2) Efter »om en fast forbindelse over Øresund   « indsættes  : »med seneres ændringer  «. [Ændring af regeringsaftalen mellem Danmark og Sverige om den faste forbindelse over Øresund] Til § 3 3) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke: »Stk. 2. A/S Storebæltsforbindelsen kan i forbindelse med den i stk. 1 nævnte virksomhed erhve r- ve relevante havneanlæg efter transport  - og energiministerens nærmere bestemmelse.  « [Erhvervelse af havneanlæg] Stk. 2 bliver herefter til stk. 3. Af    et <>tal (EL): Til § 6 4) Paragraffen udgår [Mulighed for stiftelse af aktieselskab vedrørende forberedelsen af en Femern Bælt forbindelse u   d- går] Af    transport- og energiministeren, tiltrådt af: Til § 7 5) I stk. 1 ændres ordene »på Storeb   æltsforbindelsen  « til: »af A/S Storebæltsforbindelsen  « og »Ør  esundsforbindelsen« ændres til: »Øresundsbro Konsortiet I/S «. [Redaktionel ændring af bestemmelsens ordlyd] Af    et <>tal (EL): Til § 10
5 6) Stk. 3 udgår [Konsekvensrettelse] 7) I stk. 6 ændres or  dene »de i § 6 og § 7 nævnte selskaber  « til: »det i § 7 nævnte selskab  «. [Konsekvensrettelse] Af    transport- og energiministeren, tiltrådt af: Til § 15 8) Stk. 2 affattes således: »Stk. 2. Banedanmark og det svenske Banverket betaler til Øresundsbro Konso  rtiet I/S med halvde- len hver for alle jernbanevirksomheders brug af jernbaneforbindelsen over Øresund i henhold til aftalen af 23. marts 1991 mellem Danmark og Sverige om en fast forbindelse over Øresund.« [Præcisering vedrørende betaling til Øresundsbro K onsortiet I/S] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1, 6 og 7 Der er tale om konsekvensrettelser som følge af ændringsforslag nr.    4. Til nr. 2 I  henhold  til  aftale  af  23.  marts  1991  mellem  Danmark  og  Sverige  om  en  fast  forbindelse  over Øresund er det Øresundsbro Konsorti et, der fastsætter trafikantafgifterne.  I lyset af EU  -retlige be- stemmelser på området kan der blive behov for en ændring af den dansk -svenske aftale, der præc  i- serer, at fastsættelsen af trafikantafgifter skal ske under hensyntagen til EU  -retten. Ændringsfo   rsla- get sikrer, at en eventuel ændring af regeringsaftalen automatisk bliver en del af dansk ret. Til nr. 3 I henhold til det politiske forlig fra 1986 vedrørende etablering af den faste forbindelse over St o- rebælt skal der opre  tholdes mindst én færgeforbin delse mellem Sjælland og Jylland over Kattegat og en færg  erute mellem Spodsbjerg og Tårs. Hvis det ikke er muligt at opretholde denne sejlads på kommercielle  vilkår,  kan  transport -  og  energiministeren  pålægge  A/S  Storebæltsforbindelsen  at opretholde en samfunds-begrundet sejlads ved hjælp af tilskud. Baggrunden for den foreslåede bestemmelse er, at det på baggrund af aftalen af 26. maj 2005 me  l- lem partierne bag Storebæltsforliget vedr. takstnedsættelser på Storebæltsforbindelsen m.v. er he n- sigtsmæssigt at v  ære forberedt på en situation, hvor der skal ske udbud af besejlingen mellem Sjæ l- lands Odde og Ebeltoft. Disse havne ejes i dag af Mols-Linien A/S, og der er i dag ikke modtage- pligt i disse for andre rederiers skibe. Et køb skal ske til en markedsmæssig p   ris, og før en endelig aftale om køb af havnene indgås, skal den accepteres af Kommissionens relevante tjenestegrene, således at det sikres, at der ikke i køb  s- prisen indgår nogen form for statsstøtte.
6 Et  statsligt  ejerskab  (via  A/S  Storebæltsforbindelsen)    af  havneanlæggene  i  Sjællands  Odde  og Ebeltoft vil samtidig være et bidrag til at øge forsyningssikkerheden i øst -vest trafikken i Danmark i en situation, hvor Storebæltsforbindelsen måtte blive a   fbrudt. Til nr. 4 Efter forslagsstillernes opfattelse bør d er ikke etableres et selskab, der økonomisk og på anden vis involvere sig i etableringen af en fast Femern Bælt forbindelse, før en sådan forbindelse er vedtaget og aftalt mellem Danmark og Tyskland. Til nr. 5 Med ændringerne præciseres, hvilke virksomhede r der kan indgå aftale med det nyoprettede da t- terselskab  under  Sund  og  Bælt  Holding  A/S  vedrørende  udstedelse  af  brobizzer  og  fakturering  i forbindelse med disses anvendelse. Til nr. 8 Med den foreslåede affattelse af bestemmelsen præciseres, at Banedanmar   k og det svenske Ban- verket betaler til Øresundsbro Konsortiet med halvdelen hver for alle jernbanevirksomheders beny  t- telse af den faste forbindelse over Ør  esund. Kim Andersen (V)   Gitte Lillelund Bech (V)   Jacob Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) fmd.  Karsten Nonbo (V)   Walter Christophersen (DF) Jørn  Dohrmann (DF)   Henriette Kjær   (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Jens Christian Lund (S) Jytte Wittrock (S)   Klaus Hækkerup   (S)   Magnus Heunicke (S)   Poul Andersen (S) Martin Lidegaard (RV)   Morten Homann (SF)   Rune Lund (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
7 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 159 Bilagsnr.    Titel 1 Forslag til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget. 2 Høringssvar og høringsnotat, fra transport  - og energiministeren 3 1. udkast til betænkning 4 Ændringsforslag, fra transport   - og energiministeren 5 2. udkast til betænkning 6 Politisk aftale af 26/5-05 om Storebæltstakster mv. 7 3. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 159 Spm.nr. Titel 1 Spm. om økonomiske konsekvenser f.v.a. jernbanedelen, til tran s- port- og energiministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om de økonomiske konsekvenser i forbindelse med finansieri n- gen af en forundersøgelse af en mulig Femern Bælt forbindelse, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om der på tysk side  afsættes penge til en forundersøgelse af en Femern Bælt forbindelse, til transport  - og energiministeren, og mini- sterens svar herpå 4 Spm. om forhandlingerne om takstnedsættelser på Storebæltsforbi n- delsen, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om konsekvenser for jernbanesektoren, herunder Banedanmark, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om konsekvenser for brobizz ordningen, til transport- og ener- giministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om en præcisiering af § 7, stk. 2, til transport  - og energiminist e- ren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvordan bemyndigelsen i § 16, stk. 2 vil blive udmøntet, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, jernbanetrafikken kan blive stillet ringere end biltrafikken, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om, retten til at indføre rabatordninger også gælder godstog, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, det er i overensstemmelse med aftalen med Folketingets partier og med den tyske regering at igangsætte forundersøgelser af en Femern Bælt forbindelse, til transport  - og energiministeren, og ministerens svar herpå
8 12 Spm. om habilitetsproblemer for Sund og Bælt, til transport  - og ener- giministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om, der med lovforslaget ligger en implicit accept af en Femern Bælt forbindelse, til transport  - og energiministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om, sammenkædningen mel  lem Storebæltsforbindelsen og o  p- retholdelsen af færgeforbindelserne over Kattegat og mellem Spod  s- bjerg og Taars, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå