26. maj 2005 Politisk aftale om Storebæltstakster mv. Forligspartierne omkring Storebæltsforbindelsen (Venstre, Socialdem  o- kraterne og Det Konservative Folkeparti) er enige om, at der i lyset af den fortsat gunstige udvikling i Storebæltsforbi  ndelsens økonomi er grundlag for at nedsætte taksterne på forbindelsens vejdel og for en række forbedringer i jernbanens økonomiske vilkår for benyttelse af forbindelsen. Formålet er at fremme samkvemmet mellem landsdelene til gavn for b å- de familierne og erhvervslivet. Det vil kunne styrke blandt andet de kul- turelle og fritidsmæssige muligheder. Takstnedsættelserne og de øvrige forbedringer tilrettelægges sål edes, at der fortsat vil kunne ske en gradvis nedbringelse af gælden i forbinde  l- sen. Den sunde øk onomi i Storebæltsforbindelsen fastholdes. Forligspartierne er samtidig enige om, at den gældende færgegaranti, hvorefter der skal opretholdes mindst én færgerute over Kattegat samt en rute mellem Spodsbjerg og Tårs, gæ   lder uændret. Forligspartierne er enig om, at dette har høj prioritet. Såfremt det skulle vise sig, at de pågældende færgeruter ikke kan opre t- holdes på normale kommercielle vilkår, eller der sker væsentlige in d- skrænkninger i sejladsen, drøfter forligspartierne situationen, he   runder i lyset af E U- retten samt bestemmelserne i færgeloven. Forligspartierne er endvidere enige om, der vil være fordele ved at m  o- dernisere rammevilkårene for Sund & Bælt Holding A/S på visse omr å- der, herunder især for at forbedre selskabets muligheder for dels at de  l- tage i foranalyserne til en kommende fast forbindelse over Femern Bælt, dels at stille selskabets betydelige erfaring og ekspertise i anvendelse af elektronisk betaling ved betalingsanlægget til rådighed for andre tran   s- portvirksomheder. Konkret er parterne enige om følgende initiativer i forlængelse af tidl   i- gere indgåede aft aler:
Side 2 af 7 1. Nedsættelse af takster på vejdelen Forligspartierne er enige om, at en markant sænkning af de generelle takster på Storebæltsforbindelsen vil være et mærkbart bidrag til at fo r- bedre mulighederne for mobilitet mellem landsdelene. Derfor nedsættes taksterne for personbiler, varebiler, campingvogne og motorcykler med ca. 20 pct. i forhold til det gældende takstniveau. Normaltaksten for personbiler sænkes således fra nu 250 kr. pr. pass   age til 200 kr. Der ydes som hidtil BroBizz-rabat på 5 pct. Derudover indføres en række nye og forbedrede rabatordni   nger. Der indføres således en weekendrabat, som betyder, at prisen for en tur/retur billet bliver 350 kr. - svarende til 175 kr. pr. enkelttur - hvis ud- og hjemrejse finder sted mellem fredag kl. 14 og søndag midnat. Fo r- ligspartierne ønsker på denne måde yderligere at fremme det famili   e- mæssige samkvem me  llem landsdelene. Forligspartierne er ligeledes enige om, at det er vigtigt at fremme mu- lighederne for handicappedes mobilitet. Derfor tilbydes der en nedsat takst for handicappede med en besparelse på 20 pct. i forhold til norma l- taksten. Af hensyn til den praktiske administration af ordningen gives besparelsen som en forhøjelse af den generel le BroBizz-rabat til 25 pct. ved kørsel med invalidek ø Det vil fremover blive sikret, at alle passager med campingvogne op- kræves samme takst, uanset længde og vægt af køretøjskombinationen. Dermed imødekommes indvendinger fra campingbranchen mod de  n u- værende længdegrænser, der betyder, at taksten for større køretøjsko m- binationer er højere end normaltaksten. For køretøjskombin   ationer med trailere fastsættes en væg tgrænse på 5.000 kg.   For lastbiler og busser sænkes normaltaksten med 5 pct. Den nuvær ende mulighed for mængderabat på op til 10 pct. opretholdes. Samtidig fas   t- holdes BroBizz-rabatten på 5 pct. for lastbiler, mens den for busser øges fra 5 til 10 pct. Det betyder, at gennemsnitsprisen for lastbiler samlet set reduceres med 5 pct., mens den for busser samlet set red uceres med ca. 10 pct. Forligspartierne er enige om, at Sund & Bælt fremover selvstændigt kan træffe beslutning om æ ndringer i gældende rabatordninger mv. samt indføre nye rabatordninger uden særskilt drøftelse i den politiske følg e- gruppe under forudsæ  tning af, at sådanne ændringer ikke påvirker det samlede takstniveau væsentligt.
Side 3 af 7 De generelle takstsænkninger vil træde i kraft på syvårsdagen for åbni n- gen af Storebæltsforbindelsen den 14. juni 2005, og de ændrede raba t- ordninger forventes at kunne træde i kraft den 1. september 2005. Den nye takst for invalidebiler indføres hurtigst muligt, dog senest fra den 1. september 2005. Der sker en fortsat årlig prisregulering af taksterne, dog første gang den 1. januar 2007. En oversigt over de nye takster mv. fremgår af bilag 1. 2. Færgefarten på Kattegat og mellem Spod   sbjerg og Tårs Det er forligspartiernes forventning, at det efter disse takstnedsættelser fortsat vil være muligt at o  pretholde en velfungerende færgefart over Kattegat samt mellem Spodsbjerg og Tårs på normale kommercielle vilkår, således at den regionale balance kan opretholdes. Forligspartie  r- ne er enige om at tillægge dette høj prioritet. En række af de justeringer i forhold til regeringens oprindelige udspil til   takstnedsættelser, som forligspartierne er blevet enige om, forbedrer mulighederne for, at færgefarten kan opretholdes. Sænkningen af lastbiltaksterne og weekendrabatten bliver således mindre end forudsat i regeringens udspil, ligesom den generelle takst for personbiler mv. ned- sættes til 200 kr. Endvidere udskydes weekendrabatten til den 1. se  p- tember 2005.   Den gældende færgegaranti, hvorefter der skal opretholdes mindst én færgerute over Kattegat samt en rute mellem Spodsbjerg og Tårs, opre   t- holdes. Såfremt det sk ulle vise sig, at de pågældende færgeruter ikke kan opre t- holdes på normale kommercielle vilkår, eller der sker væsentlige in d- skrænkninger i sejladsen mv., drøfter forligspartierne situationen, he   r- under i lyset af EU-retten samt bestemmelserne i færgeloven.   I den for- bindelse indgår hensynet til færgefarten mellem Odden og Ebeltoft. Forligspartierne er opmærksomme på, at eventuelle tilskud til færgefart forudsætter, at der afholdes EU  -udbud af besejlingen, samt at en forud- sætning for et eventuelt udbud er, at   der på forhånd er defineret et sa  m- fundsmæssigt behov for færgefart, som ikke vil kunne opfyldes på no r- male kommercielle vilkår. Med henblik på at være forberedt på en situation, hvor der skal ske u d- bud af besejlingen, optages der forhandlinger mellem A/S Storebælt  s- forbindelsen og Mols-Linien A/S om køb af rederiets havneanlæg i O   d-
Side 4 af 7 den og Ebeltoft. Der er i dag ikke modtagepligt i disse havne for andre rederiers skibe. Et køb skal ske til en markedsmæssig pris og på forretningsmæssige vilkår. Før en endeli  g aftale om køb af havnene indgås, vil der bl  ive indhentet bemærkninger til en købsaftale fra Kommissionen, således at det sikres, at der ikke i købsprisen indgår nogen form for statsstøtte. Forligspartierne lægger endv  idere vægt på, at et statsligt ejersk   ab (via A/S Storebæltsforbindelsen) af havneanlæggene i Odden og Ebeltoft vil være et bidrag til at øge fo   rsyningssikkerheden i øst -vest trafikken i en situation, hvor Storebæltsforbinde  lsen måtte blive afbrudt. Hvad angår ruten Spodsbjerg -Tårs, er forligs partierne enige om, at det nuværende serviceniveau fastholdes, så den regionale balance kan o   p- retholdes. Endvidere er der enighed om, at prisdannelsen på ruten gives fri, idet forligspartierne dog tager udgangspunkt i, at priserne ikke må sættes op i forho  ld til de nuværende priser. Såfremt den sejlads, der fremkommer på normale kommercielle vilkår, ikke opfylder disse fo  r- udsætninger, udbydes se  jladsen, idet der aftales en fortsat besejling med rederier, der opfylder de nævnte forudsætninger. Der søges ydet en kompensation herfor i perioden, indtil udbudet er afsluttet, og den vin- dende operatør påbegynder besejli  ngen. Forligspartierne er enige om, at den politiske følgegruppe m ø senest i januar 2006 med henblik på at evaluere og drø  fte effekten på trafikudviklingen mv. af de gennemførte takstæ   ndringer på den faste forbindelse over Storebælt, herunder udviklingen i trafik og overfart  s- priser på færgeruterne over Kattegat og ruten Spod   sbjerg-Tårs. Der er enighed om at følge de trafikale effekter på adga  ngsvejene til forbindelserne over Kattegat i de kommende år. 3. Forbedringer på jernbanen Forligspartierne er enige om, at jernbanen i væsentligt omfang skal ti  l- godeses som led i takstændringerne. I den forbindelse er det en central målsætning, at godstran   sport på jernbanen styrkes.   Partierne er derfor enige om følgende forbedringer i jernbanens vilkår i forbindelse med benyttelsen af Storebæltsfo  rbindelsen: Ansvaret for reinvesteringer på Storebæltsforbindelsen overgår fra B a- nedanmark til A/S Storebælts  forbindelsen, der skal afholde udgifterne hertil. Det skønnes at indebære en gevinst for jernbanesektoren i større l- sesordenen 200 mio. kr. i årligt gennemsnit. Der har ikke i Baneda n- marks budgetter været afsat midler hertil. Banedanmark varetager for  t- sat rollen som infrastrukturforvalter på fo rbindelsen.
Side 5 af 7 Endvidere overtager A/S Storebæltsforbindelsen ansvaret for vedlig  e- holdelse af jernbanedelen af den faste forbindelse over Storebælt og a  f- holder udgifterne hertil. Banedanmark kompenserer A/S Storebæltsfo  r- bindelsen med ca. 70 mio. kr. årligt vedrørende denne vedligeholdelse  s- forpligtelse, hvilket er økonomisk neutralt for Banedanmark. Omlæ   g- ningen indebæ  rer ingen ændringer i det forhold, at jernbaneforbindelsen over Storebælt skal indgå som en integreret del a   f det danske jernbane- net. Afgiften for et persontogs passage af Storebæltsforbindelsen forudsæ t- tes nedsat med 20 pct. med virkning fra 1. juli 2005, hvilket sammen med overflytningen af ansvaret for vedligeholdelse og reinvesteringer tilgodeser den kollektive trafik i betydeligt omfang. Banedanmark kom- penseres for mindreindtægten på ca. 60 mio. kr. årligt, der finansieres af øgede udbytter fra selskaber på Transport  - og Energiministeriets områ- de. Forligspartierne ønsker, at billetpriserne for togpassagerer  også s ø- ges reduceret, i det omfang DSB vurderer det kommercielt holdbart. I henhold til de kontraktfastsatte rammer for togtrafikken er det således op til DSB at fastlægge eventuelle prisnedsættelser på baggrund af vir k- somhedens vurdering af, hvad der er ø konomisk baggrund for. Forligspartierne er enige om, at det er vigtigt at fremme godstransport på jernbane. På den baggrund forudsættes operatørernes afgift for et godstogs passage af Storebælt  sforbindelsen nedsat med 20 pct. med virkning fra 1. juli 2005. Mindreindtægten for Baneda  nmark på ca. 13 mio. kr. årligt finansieres ved en tilsvarende justering af det faste vede r- lag, som Banedanmark betaler til A/S Storebæltsforbi  ndelsen. 4. Modernisering af vilkår for Sund & Bælt Ho   lding A/S Forligspartierne er enige om, at der skabes mulighed for at oprette et nyt datterselskab under Sund & Bælt Holding A/S, der får til opgave i sa   m- arbejde med Transport- og Energiministeriet at forestå og afholde udgi f- terne til den danske del af forundersøgelserne til en fast forb indelse over Femern Bælt frem til det tidspunkt, hvor der måtte være oprettet et dansk-tysk projektselskab. Sund & Bælt har således en interesse i en kommende fast forbindelse over Femern Bælt, bl.a. fordi denne forbindelse som en afledt e  ffekt vil øge tr afikken over Øresundsforbindelsen. Der skabes endvidere mulighed for, at Sund & Bælt kan oprette et da  t- terselskab, der har til formål at være udstederselskab i relation til Br   o- Bizz-ordningen, som bruges på Storebæltsforbindelsen, Øresundsfo r- bindelsen, Scandlines A/S og Bornholmstrafikken A/S, og som også Københavns Lufthavne A/S har tilkendegivet interesse for. Selskabet forestår udstedelsen af BroBizzer og kan fakturere på de nævnte selsk a-
Side 6 af 7 bers vegne. Herudover kan aktieselskabet stille BroBizz-ordningen til rådighed for andre vir ksomheder. 5. Andet Et lovforslag, der udmønter ovenstående, er fremsat med henblik på vedt   a- gelse i indeværende Fo  lketingssamling.
Side 7 af 7 Bilag 1 Nye takster og rabatter Hovedkategorier (enkeltrejse) Personbil Personbil med anhænger1) Invalidebil2) BroBizz Måned Motorcykel Varebil - under 6 m - under 6 m med anhænger1) - over 6 m, under 2,7 m høj - over 6 m, over 2,7 m høj Lastbil under 10 m Lastbil over 10  m Bus unde r 10 m Bus over 10 m 250 380 250 4.135 130 250 380 380 630 630 1.000 630 1.000 200 305 150 3.310 105 200 305 305 600 600 950 600 950 -20 -20 -40 -20 -19 -20 -20 -20 -5 -5 -5 -5 -5 Rabatprodukter, personbiler 3), 4) (returrejse) Aftenbillet Dagsbillet Weekendbillet – nyt produkt     300     400     500 240 320        350 -20 -20 -30 1)Ved samlet totalvægt over 5.000 kg er prisen 630 kr. Alle passager med campingvogne opkr  æ  ves 305 kr. uanset længde og vægt. 2)Kræver individuel BroBiz  z-aftale. 3)Rabatprodukterne sælges også til motorcykler med samme rabatprocenter i forhold til listepr   isen, dvs. hhv. 40, 20 eller 12,5 pct. rabat på returrejsen ved køb af hhv. aften  -, dags- eller weekendbillet. 4)Aftenbillet udbydes alle dage og gæld  er ved ud- og hjemrejse mellem kl. 16 og 03. Dagsbillet udbydes alle lørdage og søndage (undtagen juli) ved ud  - og hjemrejse samme dag. Weekendbillet udbydes alle weekender ved ud- og hjemrejse mellem fredag kl. 14 og søndag mi dnat.   BroBizz-rabatter Der ydes generelt 5 pct. BroBizz-rabat for alle køretøjer. Der ydes omsæ  tningsrabat til lastbiler og busser på op til 10 pct. Der ydes 5 pct. rabat, udover den almindelige BroBizz-rabat, til busser og personbiler, som kører med BroBizz Erhverv. Prisen for en bus med BroBizz Erhverv vil herefter udgøre 855 kr. og for en pe rsonbil med BroBizz Erhverv 180 kr.