Til lovforslag nr. L 159 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 0. juni 2005 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om Sund og Bælt Holding A/S [af transport- og energiministeren (Flemming Hansen)] 1. Ændringsforslag Der  er  stillet  8  ændringsforslag  til  lovforslaget.    Transport-  og  energiministeren  har  stillet  æ  n- dringsforslag nr. 2, 3, 5 og 8. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 4, 6 og 7. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 27. april 2005 og var til 1. behandling den 19. maj 2005. Lovfors- laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transport - og energimi- nisteren sendte den 5. april 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 79. Den 12. maj 2005 sendte transport- og energiministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  12  spørgsmål  til  transport  -  og  energiministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med   medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal elle r et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]
2 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et <>tal (EL): Til § 1 1) I stk. 1 udgår ordene »§ 6 og «. [Konsekvensrettelse] Af    transport- og energiministeren, tiltrådt af: Til § 2 2) Efter »om en fast forbindelse over Øresund   « indsættes  : »med seneres ændringer  «. [Ændring af regeringsaftalen mellem Danmark og Sverige om den faste forbindelse over Øresund] Til § 3 3) Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke: »Stk. 2. A/S Storebæltsforbindelsen kan i forbindelse med den i stk. 1 nævnte virksomhed erhve r- ve relevante havneanlæg efter transport  - og energiministerens nærmere bestemmelse.  « [Erhvervelse af havneanlæg] Stk. 2 bliver herefter til stk. 3. Af    et <>tal (EL): Til § 6 4) Paragraffen udgår [Mulighed for stiftelse af aktieselskab vedrørende forberedelsen af en Femern Bælt forbindelse u   d- går] Af    transport- og energiministeren, tiltrådt af: Til § 7 5) I stk. 1 ændres ordene »  på Storebæltsforbindelsen   « til: »af A/S Storebæltsforbindelsen  « og »Ør  esundsforbindelsen« ændres til: »Øresundsbro Konsortiet I/S «. [Redaktionel ændring af bestemmelsens ordlyd] Af    et <>tal (EL): Til § 10
3 6) Stk. 3 udgår [Konsekvensrettelse] 7) I stk. 6 ændres ordene »de i § 6 og § 7 nævnte selskaber « til: »det i § 7 nævnte selskab  «. [Konsekvensrettelse] Af    transport- og energiministeren, tiltrådt af: Til § 15 8) Stk. 2 affattes således: »Stk. 2. Banedanmark og det svenske Banverket betaler til Øresunds  bro Konsortiet I/S med halvde- len hver for alle jernbanevirksomheders brug af jernbaneforbindelsen over Øresund i henhold til aftalen af 23. marts 1991 mellem Danmark og Sverige om en fast forbindelse over Øresund.« [Præcisering vedrørende betaling til Øres undsbro Konsortiet I/S] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1, 6 og 7 Der er tale om konsekvensrettelser som følge af ændringsforslag nr.    4. Til nr. 2 I  henhold  til  aftale  af  23.  marts  1991  mellem  Danmark  og  Sverige  om  en  fast  forbindelse  over Øresund er det Øresundsbro Konsortiet, der fastsætter trafikantafgifterne.  I lyset af EU  -retlige be- stemmelser på området kan der blive behov for en ændring af den dansk -svenske aftale, der præc  i- serer, at fastsættelsen af trafikantafgifter skal ske under hensyntagen til EU  -retten. Æ   ndringsforsla- get sikrer, at en eventuel ændring af regeringsaftalen automatisk bliver en del af dansk ret. Til nr. 3 I henhold til det politiske forlig fra 1986 vedrørende etablering af den faste forbindelse over St o- rebælt skal der opre  tholdes mindst én fæ rgeforbindelse mellem Sjælland og Jylland over Kattegat og en færg  erute mellem Spodsbjerg og Tårs. Hvis det ikke er muligt at opretholde denne sejlads på kommercielle  vilkår,  kan  transport -  og  energiministeren  pålægge  A/S  Storebæltsforbindelsen  at opretholde en samfunds-begrundet sejlads ved hjælp af tilskud. Baggrunden for den foreslåede bestemmelse er, at det på baggrund af aftalen af 26. maj 2005 me  l- lem partierne bag Storebæltsforliget vedr. takstnedsættelser på Storebæltsforbindelsen m.v. er he n- sigtsmæs  sigt at være forberedt på en situation, hvor der skal ske udbud af besejlingen mellem Sjæ l- lands Odde og Ebeltoft. Disse havne ejes i dag af Mols-Linien A/S, og der er i dag ikke modtage- pligt i disse for andre rederiers skibe. Et køb skal ske til en marked smæssig pris, og før en endelig aftale om køb af havnene indgås, skal den accepteres af Kommissionens relevante tjenestegrene, således at det sikres, at der ikke i køb  s- prisen indgår nogen form for statsstøtte.
4 Et  statsligt  ejerskab  (via  A/S  Storebæltsforb  indelsen)  af  havneanlæggene  i  Sjællands  Odde  og Ebeltoft vil samtidig være et bidrag til at øge forsyningssikkerheden i øst -vest trafikken i Danmark i en situation, hvor Storebæltsforbindelsen måtte blive a   fbrudt. Til nr. 4 Efter forslagsstillernes opfattelse bør der ikke etableres et selskab, der økonomisk og på anden vis involvere sig i etableringen af en fast Femern Bælt forbindelse, før en sådan forbindelse er vedtaget og aftalt mellem Danmark og Tyskland. Til nr. 5 Med ændringerne præciseres, hvilke vi rksomheder der kan indgå aftale med det nyoprettede da t- terselskab  under  Sund  og  Bælt  Holding  A/S  vedrørende  udstedelse  af  brobizzer  og  fakturering  i forbindelse med disses anvendelse. Til nr. 8 Med den foreslåede affattelse af bestemmelsen præciseres, at B   anedanmark og det svenske Ban- verket betaler til Øresundsbro Konsortiet med halvdelen hver for alle jernbanevirksomheders beny  t- telse af den faste forbindelse over Ør  esund. Kim Andersen (V)   Gitte Lillelund Bech (V)   Jacob Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) fmd.  Karsten Nonbo (V)   Walter Christophersen (DF) Jørn  Dohrmann (DF)   Henriette Kjær   (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Jens Christian Lund (S) Jytte Wittrock (S)   Klaus Hækkerup   (S)   Magnus Heunicke (S)   Poul Andersen (S) Martin Lidegaard (RV)   Morten Homann (SF)   Rune Lund (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 2 Oversigt over bilag vedrørende L 159 Bilagsnr.    Titel 1 Forslag til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget. 2 Høringssvar og høringsnotat, fra transport  - og energiministeren 3 1. udkast til betænkning 4 Ændringsforslag, fra transport   - og energiministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 159 Spm.nr. Titel 1 Spm. om økonomiske konsekvenser f .s.v.a. jernbanedelen, til trans- port- og energiministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om de økonomiske konsekvenser i forbindelse med finansi erin- gen af en forundersøgelse af en mulig Femern Bælt forbindelse, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om der på tysk side afsættes penge til en forundersøgelse af en Femern Bælt forbindelse, til transport  - og energiministeren, og mini- sterens svar herpå 4 Spm. om forhandlingerne om takstnedsættelser på Storebæltsforbi n- delsen, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om konsekvenser for jernbanesektoren, herunder Banedanmark, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om konsekvenser for brobizz ordningen, til transport- og ener- giministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om en præcisiering af § 7, stk. 2, til transport  - og energiminist e- ren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvordan bemyndigelsen i § 16, stk. 2 vil blive udmøntet, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, jernbanetrafikken kan blive stillet ringere end biltrafikken, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om, retten til at indføre rabatordninger også gælder godstog, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, det er i overensstemmelse med aftalen med Folketingets partier og med den tyske regering at igangsætte forundersøgelser af en Femern Bælt forbindelse, til transport  - og energiministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om habilitetsproblemer for Sund og Bælt, til transport  - og ener- giministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om, der med lovforslaget ligger en implicit accept af en Femern Bælt forbindelse, til transport  - og energiministeren, og ministerens
6 svar herpå 14 Spm. om, sammenkædningen mellem Storebæltsforbindelsen og o p- retholdelsen af færgeforbindelserne over Kattegat og mellem Spod  s- bjerg og Taars, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå