Ændringsfo   rslag til L 159 UDKAST Æ n d r i n g s f o r s l a g Af transport- og energiministeren, tiltrådt af: Til § 2 1) Efter “om en fast forbindelse over Øresund” indsættes “med senere æ ndringer”. [Ændring af regeringsaftalen mellem Danmark og S   verige om den faste forbindelse over Ør  esund] Til § 3 2) Efter stk. 1 indsættes som nyt   stykke: ” Stk. 2. A/S Storebæltsforbindelsen kan i forbindelse med den i stk. 1 nævnte virksomhed erhverve rel e- vante havneanlæg efter transport  - og energiministerens nærmere bestemme  lse.” [Erhvervelse af havneanlæg] Stk. 2 bliver herefter til stk. 3. Til § 7 3) I stk. 1 ændres ordene ”på Storebæltsforbindelsen” til: ”af A/S Storebæltsforbindelsen” og ”Ør e- sundsforbindelsen” ændres til: ”Øresundsbro Konsortiet I/S”. [Redaktionel ændring af bestemmelsens or  dlyd] Til § 15 4) Stk. 2 affattes således: ” Stk. 2. Banedanmark og det svenske Banverket betaler til Øresundsbro Konsortiet I/S med halvdelen hver for alle jernbanevirksomheders brug af jernbaneforbindelsen over Øresund i henhold til aftalen af 23. marts 1991 mellem Danmark og Sverige om en fast forbindelse over Ør  esund.” [Præcisering vedrørende betaling til Ør esundsbro Konsortiet I/S] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1
I henhold til aftalen  af 23. marts 1991 mellem Danmark og Sverige om en fast forbindelse over Ør  e- sund er det Øresundsbro Konsortiet, der fastsætter trafikantafgifterne. I lyset af EU -retlige bestemmelser på området kan der blive behov for en ændring af den dansk -svenske aftale, der præciserer,   at fastsætte  l- sen af trafikantafgifter skal ske under hensyntagen til EU-retten. Ændringsforslaget sikrer, at en eve   ntuel ændring af regeringsaftalen automatisk bliver en del af dansk ret. Til nr. 2 I henhold til det politiske forlig fra 1986 vedrørende  etablering af den faste forbindelse over Storebælt skal der opretholdes mindst én færgeforbindelse mellem Sjælland og Jylland over Kattegat og en færg e- rute mellem Spodsbjerg og Tårs. Hvis det ikke er muligt at opretholde denne sejlads på kommercielle vilkå - og energiministeren pålægge A/S Storebæltsforbindelsen at opretholde en sa m- funds-begrundet sejlads ved hjælp af tilskud. Baggrunden for den foreslåede bestemmelse er, at det på baggrund af aftalen af 26. maj 2005 me  l- lem partierne bag Storebæltsforliget vedr. takstnedsættelser på Storebæltsforbindelsen m.v. er he n- sigtsmæssigt at være forberedt på en situation, hvor der skal ske udbud af besejlingen mellem Sjæ l- lands Odde og Ebeltoft. Disse havne ejes i dag af Mols-Linien A/S, og der er i dag ikke modtage- pligt i disse for andre rederiers skibe. Et køb skal ske til en markedsmæssig pris, og før en endelig aftale om køb af havnene indgås, skal den accepteres af Kommissionens relevante tjenestegrene, således at det sikres, at der ikke i køb  s- prisen indgår nogen form for statsstøtte. Et statsligt ejerskab (via A/S Storebæltsforbindelsen) af havneanlæggene i Sjællands Odde og Ebe l- toft vil samtidig være et bidrag til at øge forsyningssikkerheden i øst -vest trafikken i Danmark i en situation, hvor Storebæltsforbindelsen måtte blive a   fbrudt. Til nr. 3 Med ændringerne præciseres, hvilke virksomheder der kan indgå aftale med det nyoprettede datterse l- skab under Sund og Bælt Holding A/S vedrørende udstedelse af brobizzer og fakturering i forbindelse med disses anvendelse. Til nr. 4 Med den foreslåede affattelse af bestemmelsen præciseres, at Banedanmark og det svenske Banverket betaler til Øresundsbro Konsortiet med halvdelen hver for alle jernbanevirkso  mheders benyttelse af den faste forbindelse over Øresund.