Notat
Dato
J.nr.
:
:
10. maj 2005
600
-2
Høringssvar vedr. forslag til lov om Sund og Bælt Holding A/S
(L 159)
Et udkast til lovforslaget blev den 6. april 2005 sendt i høring til følgende
organisationer m.v.:
Sund og Bælt Holding A/S, Øresundsbro Konsortiet I/S, DSB, Raillon,
Dansk Transport og Logistik, Dansk Industri, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd og Foreningen af Rådgivende Ingeniører.
Følgende har haft bemærkninger til lovforslaget:
Sund og Bælt Holding A/S
Sund og Bælt hilser velkommen, at lovgrundlaget for koncernens aktivite-
ter samles i én lov, og er generelt tilfreds med indholdet af lovforslaget.
Sund og Bælt kan overordnet acceptere, at selskabet fremover afholder ud-
gifterne til reinvesteringer og vedligeholdelse på selskabets anl æg under
forudsætning af, at Banedanmarks nuværende bevilling til vedligeholdelse
på de respektive anlæg overføres til Sund og Bælt.
I lovudkastets § 4 pålagdes Sund og Bælt ansvaret som infrastrukturforva l-
ter, hvorved selskabet udadtil blev ansvarlig for alle dele af jernbaneinfra-
strukturen. Det var derfor Sund og Bælts opfattelse, at den ansvarsforde-
ling, som fastlagdes i lovudkastets § 4, ikke var hensigtsmæssig, idet Sund
og Bælt-koncernen pålagdes det fulde ansvar som infrastrukturforvalter
uden at koncernen blev givet mulighed for at disponere vedrørende den
trafikale drift og føre tilsyn hermed.
Det er Sund og Bælts opfattelse, at problemet kan løses ved at gøre Bane-
danmark til infrastrukturforvalter under respekt af Sund og Bælts ret til at
optimere vedligeholdelses- og reinvesteringsarbejdet og under respekt af
gældende trafikale, tekniske og sikkerhedsmæssige minimumskrav.
Sund og Bælt er ikke enige i formuleringerne i bemærkningerne til udka-
stets § 4, hvor det flere steder fremgår, at den foreslåe de model svarer til