1
Kulturministeriet
Vejledning om håndtering af positive børneattester
[Fremsendes af Rigspolitiet sammen med fremsendelse af børneattester.]
Du har fra Rigspolitiet modtaget en positiv børneattest, dvs. en attest, hvoraf det fremgår, at den
person, oplysningerne angår, har en eller flere domme om sædelighedsforbrydelser mod børn bag
sig. Denne vejledning indeholder retningslinjer for, hvordan du skal behandle børneattesten og
oplysningerne i denne. Indhentelse af børneattester skal ske i overensstemmelse med de regler, der
gælder for sådanne attester i § 36 i bekendtgørelse nr. 218 af 27. marts 2001 (med senere
ændringer) om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister
(Kriminalregisteret), herunder at den, oplysningerne angår, har give t skriftligt samtykke til
indhentelsen af børneattesten. Reglerne er vedlagt som bilag 1.
I. Børneattester
1. En positiv børneattest omfatter oplysninger om afgørelser (dvs. fældende domme m.v.) om
overtrædelse af en række af straffelovens bestemmelser
vedrørende sædelighedsforbrydelser
mod børn. Børnea ttesten indeholder oplysning om en eller flere af følgende typer af
straffelovsovertræde lser:
Incest, samleje eller anden kønslig omgang med børn under 15 år
Udbredelse eller besiddelse af børnepornografi
Blufærdighedskrænkelse over for børn under 15 år.
2.En børneattest indeholder personoplysninger og skal derfor behandles på en sådan måde, at
reglerne i lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger (persondataloven)
overholdes. Persondataloven indebærer bl.a. et krav om at sikre personoplysningerne mod, at de
kommer til uvedkommendes kendskab. Uberettiget videregivelse af oplysninger om seksuelle og
strafbare forhold kan straffes efter såvel straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 960 af 21. september
2004, som persondataloven. Der gælder iøvrigt en tavshedspligt for offentligt ansatte.
II. Opbevaring af børneattesten
3. En positiv børneattest indeholder oplysninger om seksuelle og strafbare forhold. Der er derfor
tale om følsomme pers onoplysninger. Den modtagende institution, forening m.v. skal udpege en
person, der har til opgave at sørge for, at beskyttelsen af personoplysningerne i børneattesten sker
inden for rammerne af persondataloven. Det ændrer ikke ved, at det er den enkelte i nstitution,
forening m.v. som sådan, der har det juridiske ansvar.
4. Du bør straks efter modtagelsen destruere selve børneattesten, medmindre andre regler, fx på det
ansættelses - og forvaltningsretlige område eller frivillige foreningers interne discipli nærregler ,
kræver opbevaring af attesten. I så fald bør du kun opbevare attesten i det omfang, sådanne regler