Uddannelsesstyrelsen Vester Voldgade 123 1552 København V Tlf 3392 5600 Fax 3392 5666 www.uvm.dk 25. maj 2005 J.nr. 1999-2725-1 Høringsnotat om Undervisningsministeriets udkast til bekendtgø- relse om indhentelse af børneattest ved ansættelse og beskæftigel- se af personer i visse skoler og visse frivillige foreninger. Udkast til bekendtgørelse om indhentelse af børneattest ved ansættelse og beskæftigelse af personer i visse skoler og visse frivillige foreninger blev sendt til høring den 19. april 2005 med frist til kommentering den 20. maj 2005. Der er 13, der har afgivet høringssvar, jf. vedlagte oversigt. Generelt er forslaget blevet positivt modtaget. Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Mellemlange Videregående Uddannelser, Pædagogstuderendes Landssammenslutning og   Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF) bemærkninger til udkastet. Frie Grundskolers Fællesråd har ingen bemærkninger til udkastet og opfordrer til udsendelse af en vejledning for at lette administrationen og for at sikre proceduren. Kommentar: Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget L 157 skal der udarbejdes en vejledning om den efterfølgende håndtering af børneattesterne, herunder mulighederne for opbevaring og videregivelse af personoplysningerne i attesterne. Kul- turministeriet er sammen med bl.a. Undervisningsministeriet i dialog med Datatilsy- net og Justitsministeriet om udarbejdelse af denne vejledning. Foreningen af Frie Samarbejdende MVU-Institutioner  peger på, at pligten til at indhente børneattest bør udvides til også at gælde ved opta- gelse af studerende på de uddannelser, hvor man skal arbejde med børn i praktikken, således at en ren børneattest bliver en optagelsesbetingelse. Det vil betyde, at studerende med en ikke ren børneattest allerede ved optagelsen til uddannelsen vil blive sorteret fra. Kommentar: Lovforslaget L 157 og bekendtgørelsesudkastet følger nøje afgrænsningen i § 36 i Kriminalregisterbekendtgørelsen, hvor det fremgår, at det er i forbindelse med ansættelse eller beskæftigelse af personer, der skal have direkte kontakt med børn under 15 år, der kan indhentes børneattest. Optagelse på en uddannelse falder ikke
2 ind under denne formulering. Forslaget kan således ikke imødekommes inden for rammerne af lovforslaget og Kriminalregisterbekendtgørelsen. Studerende er derimod omfattet af kravet om indhentelse af børneattest, når de skal i praktik på en arbejds- plads, hvor de skal have direkte kontakt med børn under 15 år. Det forhold må studerende i fremtiden tage i betragtning før de lader sig optage til uddannelsen. Amtsrådsforeningen og Københavns Kommune forbeholder sig ret til at fremkomme med økonomiske krav som følge af gennemførelse af forslaget.   Kommentar: Spørgsmålet vil blive forhandlet efter de almindelige regler herom. Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) finder, at afgrænsningen af for- eninger til foreninger, der er medlem af DUF, overser en række relevante foreninger, der af forskellige grunde ikke er medlemmer af DUF. DUF frygter endvidere, at afgrænsningen vil få medlemmer af DUF til at over- veje deres medlemskab. Endelig finder DUF det problematisk specielt at nævne DUF i foreningssammenhæng, fordi det efter DUFs opfattelse kan få nogen til at tro, at det især er i DUFs medlemsforeninger, man i særlig grad kan støde på pædofile.   DUF foreslår, at pligten til at indhente børneattest skal afgrænses til for- eninger, der er omfattet af folkeoplysningsloven. Kommentar: Forsætlig overtrædelse af bekendtgørelsens krav om indhentelse af børne- attest er forbundet med bødestraf. Derfor er det vigtigt, at afgrænsningen af de forplig- tigede er positiv og klar. Det får dog så samtidig den konsekvens, at ikke alle frivilli- ge foreninger, der beskæftiger sig med børn under 15år, bliver omfattet af pligten efter bekendtgørelsen. DUF omfatter dog størsteparten af de relevante foreninger. Andre foreninger vil, når loven er vedtaget og bekendtgørelsen udstedt, være tilskyndet til frivilligt at indhente børneattester efter reglerne i Kriminalregisterbekendtgørelsen og dermed reelt følge samme praksis, som foreninger, der er medlemmer af DUF, skal følge. I modsat fald vil disse andre foreninger kunne få et vanskeligt forklaringspro- blem. Folkeoplysningsloven er ikke fundet egnet som middel til afgrænsning af den forpligte- de kreds af foreninger, især fordi foreningsbegrebet i folkeoplysningsloven bruges til afgrænsning af de foreninger, som kan blive berettiget til at modtage tilskud efter fol- keoplysningsudvalgets eller kommunalbestyrelsens nærmere afgørelse. Tilskudsberetti- gelse i henhold til Folkeoplysningsloven vurderes ikke at være et relevant kriterium for reguleringen vedrørende børneattester. Det bemærkes særligt, at der i givet fald ville blive en uklar afgrænsning af ansvarsfordelingen mellem ministerområderne blandt andet med hensyn til foreninger på idrætsområdet, som i et betydeligt omfang modtager tilskud efter lov om folkeoplysning. DUF anfører videre, at § 2 og især stk. 2 er vanskeligt at forstå. Efter § 1, stk. 1, skal attesten indhentes inden personen ansættes eller beskæftiges, men det efter § 2, stk. 2, skal det ske senest 3 uger efter det tidspunkt, hvor personen har været tilknyttet foreningen i mere end 3 måneder. DUF ønsker endvidere afklaret, om bestyrelsesmedlemmer i foreninger med medlemmer under 15 år er omfattet af bekendtgørelsen.
3 DUF finder det påfaldende, at bekendtgørelsen kun omfatter nye ledere etc. i foreningerne og ikke også de eksisterende. Kommentar: Reglerne i § 2 indebærer, at attest skal indhentes før ansættelsen eller beskæftigelsen, hvis foreningen tilsigter en fast tilknytning af personen. Reglerne define- rer, hvad der skal forstås ved fast tilknytning og det fastsættes, i hvilke situationer der skal indhentes børneattest for personer, der ikke skal være fast tilknyttet foreningen. Bestyrelsesmedlemmer i foreninger har normalt ikke som led i udførelsen af bestyrel- seshvervet direkte kontakt med børn under 15 år, og er derfor ikke i deres funktion som bestyrelsesmedlemmer omfattet af bekendtgørelsen. Et bestyrelsesmedlem, der har andre opgaver som indebærer direkte kontakt med børn under 15 år, vil i denne egenskab være omfattet af bekendtgørelsen. Ministeriet vil naturligvis efter behov yde vejledning om forståelsen af bekendtgørelsen. Eksisterende ledere etc. i foreninger er ikke omfattet af bekendtgørelsen, da det ikke er fundet hensigtsmæssigt at fastsætte reglerne med tilbagevirkende kraft. DUF ønsker at få præciseret, om der i henhold til persondataloven kan føres et register over de personer, der har afgivet samtykkeerklæring, og om, til hvem, hvilke oplysninger på børneattester må videregives. Kommentar: Disse præciseringer vil fremgå af den vejledning, der er under udarbejdel- se, og som vil blive udleveret i forbindelse med indhentelse af børneattest, jf kommenta- ren under Frie grundskolers Fællesråd. DUF vil opfordre til, at sanktionen for ikke at overholde bekendtgørel- sens krav udelukkende bliver i form af bøde og ikke, som det anføres i bemærkningerne til lovforslaget, tillige af en mulighed for fratagelse af offentligt tilskud. Kommentar: Muligheden for fratagelse af offentligt tilskud er kun aktuel, hvor der i den pågældende tilskudslovgivning er hjemmel til at lade tilskud bortfalde eller reduce- re i tilfælde af tilskudsmodtageres lovovertrædelser eller overtrædelser af påbud om etablering af en lovlig tilstand.   DUF anmoder om, at loven og bekendtgørelsen først træder i kraft til efteråret, hvis ikke loven, bekendtgørelsen og vejledningen kan være klar i god tid inden den planlagte ikrafttræden den 1. juli 2005. Kommentar: Loven forventes vedtaget i juni og ønskes iværksat så hurtigt som muligt. Ikrafttrædelsestidspunktet for bekendtgørelsen skal derfor fastholdes. Det forventes, at vejledningen om håndtering af attesterne er klar ved den planlagte ikrafttræden 1. juli 2005. Frederiksberg Kommune mener, at alle frivillige foreninger uanset medlemskab af Dansk Ungdoms Fællesråd bør omfattes af bekendtgø- relsen. Kommentar: Der henvises til kommentaren til høringssvar fra DUF.
4 Red Barnet og Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler (DFS) me- ner, at alle frivillige foreninger bør omfattes af bekendtgørelsen og at bekendtgørelsens § 2, stk. 2, bør tydeliggøres. Kommentar: Der henvises til kommentaren til høringssvar fra DUF. DFS foreslår, at offentlige forvaltningsmyndigheder omfattes af be- stemmelsen om bødestraf. Kommentar: Forslaget vedrører ikke bekendtgørelsen men derimod lovforslagets ind- hold.  Det  fremgår  af  bemærkningerne  til  lovforslaget,  at    der  for  offentlige  forvalt- ningsmyndigheders vedkommende vil være tale om tilsidesættelse af tjenestepligter, som kan  sanktioneres  efter  almindelige  regler  om  offentligt  ansatte.  Der  vil  således  efter omstændighederne  kunne  blive  tale  om  tjenstligt  ansvar  og  i  grove  tilfælde  eventuelt strafansvar,  jf.  straffelovens  §§ 155-157.  Der  er  derfor  ikke  behov  for  yderligere lovregulering. DFS foreslår, at det tydeliggøres, hvem der er ans  varlig for indhentel- se af børneatt ester, og om hvordan attesterne skal håndteres. Kommentar: Efter bekendtgørelsen § 2, stk. 1 nr. 5, er det den enkelte forening, der er ansvarlig for, at børneattest bliver indhentet. Vedrørende håndtering af attesterne henvises til kommentaren under Frie Grundskolers Fællesråd om udarbejdelse af en vejledning herom. Dansk Friskoleforening finder det ulogisk, at pedeller er omfattet af bekendtgørelsen, mens skolebuschauffører og skolesekretærer ikke er omfattet. Desuden forventer foreningen en vejledning om den praktiske indhentelse af børneattest. Kommentar:  Afgrænsningen  følger  nøje  afgrænsningen  i  §  36  i  Kriminalregisterbe- kendtgørelsen, hvor det fremgår, at det er i forbindelse med ansættelse eller beskæftigel- se af personer, der skal have direkte kontakt med børn under 15 år, der kan indhen- tes  børneattest.  Der  er  intet  til  hinder  for,  en  skole  indhenter  børneattester  i  videre omfang,  end  det  obligatoriske,  hvis  en  konkret  ansættelse  findes  at  falde  inden  for rammerne af Kriminalregisterbekendtgørelsen. Oversigt over modtagne høringssvar: Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser   Rådet for Mellemlange Videregående Uddannelser   Pædagogstuderendes Landssammenslutning Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF)    Frie Grundskolers Fællesråd Foreningen af Frie Samarbejdende MVU-Institutioner    Amtsrådsforeningen Københavns Kommune Dansk Ungdoms Fællesråd Frederiksberg Kommune Red Barnet Danmarks Folkekirkelige Søndagsskoler Dansk Friskoleforening
5