ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 18. maj 2005 Besvarelse af spørgsmål   1 (L 156 –  Forslag til lov om ændring af lov om omsætning  af  fast  ejendom)    stillet  af  Erhvervsudvalget  den  25.  april 2005. Spørgsmål: ”Ministeren  bedes  oversende  en  kopi   af  Dansk  Ejendomsmæglerforenings salærundersøgelse,  som  er  udført  af  Deloitte,  samt  ministerens  kommentar til  denne  undersøgelse,  hvor  der  antydes  meget  forskellige  resultater  i  fo r- hold til Konkurrencestyrelsens analyser. Det ønskes også klargjort om beløb er inklusive eller eksklusive moms og om beløbsangivelser er bruttoindtj e- ningsbeløb  eller  der  er  fratrukket  enkelte  omkostningselementer,  så  der  er tale om nettoindtjening. Endvidere bedes ministeren kort gennemgå konkurrenceudviklingen i bra n- chen, herunder nævne væsentlige forhold, der påvirker konkurre ncen” Svar: Hermed  oversendes  en  kopi  af  Dansk  Ejendomsmæglerforenings  salæru n- dersøgelse, som er udført af Deloitte. Jeg  har  bedt  Konkurrencestyrelsen  analysere  materialet  fra  Dansk  Ejen- domsmæglerforeni  ng. Konkurrencestyrelsen oplyser følgende: ” Indledningsvis  skal  det  oplyses,  at  de  anførte  beløb  i  konklusionen fra Deloitte`s undersøgelse er bruttosalærer og markedsf   ø ringsbidrag eksklusive moms. Der er ikke modstrid mellem resultaterne af de to undersøgelser, hvad angår salærer og markedsføringsbidrag. Deloitte-undersøgelsen  belyser  på  grundlag  af  indhentede  formi  d- lingsaftaler de realiserede salærer for   handler i januar 2005. De gen- nemsnitlige salærer er   inklusive realiserede rabatter og omfatter også specielle koncepter, hvor salæret er l  avere end svarende til det typiske salærb  eregningskoncept. I modsætning hertil belyser Konkurrencestyrelsens unders  ø gelse dels salærberegningen ved specielle koncepter  , dels salærberegningen ved de typiske salærbere  gningskoncepter uden rabat. Desuden er foretaget en  analyse  af  omfanget  af  rabatter.  Undersøgelsen  bygger  på  oply  s- ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr 10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
2/3 ninger indhentet fra ejendomsmæglere. I nedenstående tabel er foretaget en sammenligning af ge nnemsnitlige salærer   inklusive moms for parcelhuse i de to undersø gelser. Tabel 1. Gennemsnitlige salærer, kr. inklusive moms Deloitte Realiserede sa- lærer  inklusive specielle    kon- cepter Konkurren- cestyrelsen Typiske    salæ- rer    eksklusive rabatter og specielle    kon- cepter Konkurren- cestyrelsen Typiske    salæ- rer inklusiv gennemsnitlig rabat  men  eks- klusive    speci- elle koncepter København   og Frederiksberg       70.000       103.000        81.000 Københavns amt       74.000         69.000        55.000 Øerne i ø    vrigt       43.000         48.000        38.000 Århus       44.000         48.000        38.000 Jylland i ø vrigt       43.000         46.000        36.000 Anmærkninger: Der er ved beregningen af Deloitte´s gennemsnitssalærer taget hensyn til, at Konkurrencestyrelsens  undersøgelse  er  baseret  på  oplysni  nger  fra  ejendomsmæglere  i  u  d- valgte områder. Tallene er afrundede. Midterste kolonne svarer til tabel 4.8 i kapitel 4 i Ko n- kurrenceredegørelse  2004.  I  højre  kolonne  er  fratrukket  21  pct.,  der  er  den  gennemsnitlige rabat ifølge Konkurrencestyrelsens u ndersø gelse. Tages der hensyn til rabatter, er det gennemsnitlige salær højere i    De- loitte´s undersøgel  se undtagen i Kø sberg. Hvad angår  forholdene i København og Frederiks berg samt for ejer- lejligheder i Århus  , fremgår det a f Deloittes undersøgel se, at den gen- nemsnitlige realiserede salærprocent her er betydeligt lavere end den typiske   salærprocent,   der   er   anvendt   i   Konkurrencestyrelse  ns   un- dersøge lse.  Dette  tyder  på ,  at  forekomsten  af  specielle  koncepter  er større i København og Frederiksberg   end i resten af landet. Der er ikke nogen forskelle i de to undersøgelsers belysning af niveau og spredning i markedsføringsbidrag. Det er således fortsat almind  e- ligt, at det samlede vederlag (salær + markedsføringsbidrag) i højpr i- sområder  kan  blive  i  om egnen  af  100.000  kr.  inklusive  moms,  som det fremgår af Konku rrencestyrelsens undersøgelse. Af  Deloitte´s  analyse  af  spredningen  i  salærprocenterne  fremgår,  at knap 70 pct. af handlerne er realiseret til salærprocenter svarende til de  typiske  salærprocent  er,  som  er  anvendt  i  Konkurrencestyrelsens undersøgelse. Knap 15 pct. af handlerne er realiseret til højere salæ r-
3/3 procenter, og godt 15 pct. til lavere salærprocenter. Af  Konkurrencestyrelsens  undersøgelse  fremgår,  at  ca.  10  pct.  af ejendomsmæglerne   på ti dspunktet for undersøgelsen  anvendte speci- elle koncepter, der indebærer lavere salærproce nter. Da det er forskellige opgørelsesmetoder  i de to undersøgelser , kan tal- lene ikke uden videre sammenlignes, men det samlede materiale indi- kerer, at der siden Konkurrencestyrelsens undersøgelse kan være    sket en stigning i udbuddet af specielle koncepter med lavere salærer  , sæ  r- ligt i større byo mråder. Baggrunden for dette kan - som anført af Dansk Ejendomsmæglerfo   r- ening - være  , at der på det seneste er sket et fald  i antallet af udbudte ejerboliger. Det store fokus på området i kølvandet på Konkurrenc e- styrelsens undersøgelse kan også have medvirket til skærpet konku r- rence. Endelig synes det indsamlede annoncemateriale at indikere, at der specielt i januar 2005 er givet større tidsbestemte raba tter.” Jeg  deler  Konkurrencestyrelsens  vurdering  af,  at  resultaterne  af  Deloitte´s undersøgelse ikke giver belæg for, at der i almindelighed er sket en forbe  d- ring af konkurrencesituationen, der har ført til lavere sal æ  rer. Hvad  angår  konkurrenceudvi klingen  i  branchen,  fremgår  det  ved  en  sa m- menligning  af  det  gennemsnitlige  salær  i  Deloitte´s  undersøgelse  med  det gennemsnitlige salær inkl. rabatter i Konkurrencestyrelsens undersøgelse, at salærniveauet  fortsat  er  steget,  bortset    fra  i  København  og  Frederiksberg samt for ejerlejligheder i Århus. I disse områder kan der være sket en sti g- ning i udbuddet af specielle koncepter og salæraftaler med rabat.   Denne ud- vikling  giver  imidlertid  ingen  garanti  for,  at  der  vedvarende  vil  være  en hensigtsmæssig  konkurrence  i  alle  områder  og  under  alle  konjun   kturfor- hold. Jeg finder derfor, at der fortsat er behov for at bringe reguleringen på linie med  andre  lande  ved  at  fjerne  unødige  barrierer  i  den  nuværende  lovgi   v- ning, som hæmmer tilgangen ti  l markedet af nye udbydere med andre kon- cepter. Den  foreslåede  revision  af  lo ven  vil  sammen  med  regeringens  initiativer  i publikationen ”Bedre og billigere bolig” bidrage til at   skabe bedre konkur- rencemæssige vilkår   , så  den nødvendige tilpasning i branche n vil ske ud fra forbrugernes præfere  ncer.