Høring – Forslag til Lov om ændring af lov om visse betalingsmid- ler. 18. april 2005 ERHVERVS ERHVERVS--- OG SELSKABSSTYRELSEN Kampmannsgade 1 1780 København V Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen  har  modtaget  ovennævnte  forslag  i  hø- ring. Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRe- gulering har i denne forbindelse følgende bemærkninger. Erhvervsøkonomiske konsekvenser Forretninger og andre modtagere af dankort Forslaget,  som  medfører,  at  forretningerne  ikke  må  overvælte  gebyret for dankorttransaktioner direkte på kunderne, vurderes at medføre a fled- te negative konsekvenser for de ca. 90.000 virksomheder, som forslaget berører.  Den  afledte  konsekvens  vil  bestå  af  en  udgift  på  samlet  125 mio.  kr.i  2005,  som  skal  betales  af  forretninger  og  andre  modtagere  af dankort til pengeinstitutterne igennem en abonnementsordning. Forslaget  vurderes  endvidere  at  medføre  en  negativ  afledt  konsekvens for de forretninger, der har under 5.000 transaktioner om året, idet di sse forretninger ikke længere er fritaget for at betale for deres dankorttrans- aktioner, men nu skal betale et årligt abonn ement på 500 kr. Den afledte konsekvens må forventes at blive overvæltet på forbrugerne ved prisstigninger. Hvis hele konsekvensen skal dækkes via prisstignin- ger, vil det medføre en prisstigning på ca. en halv promille. Pengeinstitutter Forslaget  vurderes  at  medføre  en  negativ  afledt  konsekvens  for penge- institutterne, idet disse får  dækket en mindre del af deres omkostninger ved  dankortsystemet,  end  antaget  ved  den  seneste  lovændring.  Denne konsekvens vurderes at være på om kring 65 til 75 mio. kr. i år 2005. Abonnementssatserne skal reguleres årligt, således at de netop beskre  v- ne konsekvenser vil variere år for år. Forslaget vurderes ikke at medføre direkte eller strukturelle økonomiske konsekvenser. Administrative konsekvenser Forretninger og andre modtagere af dankort Forslaget vurderes at medføre en mindre omstillingsbyrde for forretnin- gerne,  idet  de  skal  omstille  deres  kasseapparater  og  kortterminaler  til ikke længere at trække et gebyr på 0.50 kr. pr. dankorttransaktion. O m- stillingen vurderes at tage ca. 1 time for de 90.000 forretninger, men der skal her tages højde for at nogle af forretningerne indgår i kæder, sål  e- des  at  omstillingen  kan  foretages  centralt,  og  det  vil  derfor  ikke  være samtlige  90.000  forretninger,  der  oplever  omstillingsbyrder  på  1  time. Sag 2005-0002212 MSH
Den samlede omstillingsbyrde vurderes at være på ca. 70.000 timer. Da forslaget er en kodificering af gældende ret, er omstillingsbyrden al- lerede realiseret. Forslaget  vurderes  ikke  at  medføre  løbende  administrative  konsekven- ser. Pengeinstitutter Forslaget  vurderes  at  medføre  omstillingsbyrder  for  pengeinstitutterne, idet de skal udvikle og iværksætte en abonnementsordning. Det antages at  pengeinstitutterne  vælger  at  lade  PBS  stå  for  udviklingen  og  driften af  abonnementsordningen.  De  nærmere  vilkår  for  abonnementsordni n- gen  fastsættes  mellem  pengeinstitutterne  og  forretningerne  ved  en  pri- vatretlig aftale. Forslaget  vurderes  at  medføre  små  løbende  byrder,  idet  p engeinstitut- terne, alt efter hvilken abonnementsordning, der vælges, årligt vil skulle regulere abonnementsordningen. Det antages ligeledes at denne regule- ring vil foregå centralt, således at det ikke er hvert enkelt pe  ngeinstitut, der skal foretage denne efterregulering. Forslaget  vurderes  endvidere  at  medføre  en  administrativ  lettelse,  idet pengeinstitutterne  ikke  længere  behøver  at  skelne  mellem  forretninger, som har under 5.000 dankorttransaktioner årligt, og dem som har over. Pengeinstitutternes  abonnementsordning  vil  således  gælde  alle  forre t- ninger,  og  de  slipper  således  for  at  efterprøve,  hvorvidt  forretningerne skal betale for dankorttransaktionerne eller ej. Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen  kan  på  den  baggrund  foreslå  følgende tekst  til  den  del  af  lovforslagets  bemærkninger,  der  omhandler  forsla- gets administrative konsekvenser for erhvervslivet: ”Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Cen- ter for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vu rdering af,  om  forslaget  skal  forelægges  et  af  Økonomi-  og  Erhvervsmini- steriets  virksomhedspaneler.  Styrelsen  vurderer  ikke,  at  forslaget indeholder  administrative  konsekvenser  for  erhvervslivet  i  et  om- fang, der berettiger, at det bliver forelagt et virksomhedspanel. For- slaget bør derfor ikke forelægges et af Økonomi- og Erhvervsmini- steriets virksomhedspaneler.” Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har ikke yderligere bemærkninger. Med venlig hilsen Majken Skudstup Haals Fuldmægtig Tlf. direkte 3330 7441 E-post [email protected]
Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsens  Center  for  Kvalitet  i  ErhvervsRegule- ring  (CKR)  vurderer  de  erhvervsøkonomiske  og  administrative  konse- kvenser for erhvervslivet som følge af nye love og bekendtgørelser. CKR kan  teste  forslag  med  væsentlige  administrative  konsekvenser  for  er- hvervslivet i et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspane- ler.