Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels- og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2005-156-0030
Dok.:
FRM40355
Besvarelse af spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om
ændring af færdselsloven og pasloven (Knallerter, køre
- og hviletid og nedsættelse af g eby-
ret for børnepas mv.) (L 153).
Spørgsmål:
Hvordan kan de t sikres, at der kan etableres kommunale samarbejder vedr. udvidel-
sen af den kommunale parkeringskontrol, herunder fælleskommunale selskaber. Jf.
henvendelsen fra Ålborg Kommune?
Svar:
Efter færdselslovens § 121, stk. 1, kan politiet pålægge en afgift f
or overtrædelse af en ræ
kke
nærmere angivne bestemmelser om standsning og parkering i færdselsloven, visse bestemme
lser
om standsning og parkering fastsat i medfør af færdselsloven samt standsnings - og parkerings-
forbud, der angives ved afmærkning.
Efter færdselslovens § 122 a, stk. 1, kan justitsministeren bestemme, at kontrollen med de b e-
stemmelser, der nævnes i § 121, stk. 1, helt eller delvis overlades til kommunalbestyrelsen.
Denne bemyndigelse er udnyttet ved bekendtgørelsen om kommunal parkeringsk ontrol (be-
kendtgørelse nr. 830 af 26. n ovember 1998).
Efter denne bekendtgørelses § 1, stk. 1, kan kontrollen med overholdelse af nogle af de bestem-
melser, der er nævnt i færdselslovens § 121, stk. 1, foruden af politiet varetages af ko
mmunalbe-
styrelsen.
Efter lovforslaget foreslås d en kommunale parkeringskontrol udvidet, således at kontrollen med
overholdelsen af færdselslovens § 29, stk. 3, nr. 4, om parkering i 2. position tillige kan var eta-
ges af den kommunale parkeringskontrol.