Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels- og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-156-0030 Dok.: DSS40087 Besvarelse  af  spørgsmål  nr. 5  fra  Folketingets  Retsudvalg  vedrørende  forslag  til  lov  om ændri  ng af færdselsloven og pasloven   (Knallerter, køre - og hviletid og nedsættelse af g  eby- ret for børnepas mv. ) (L 153) . Spørgsmål: ” Vil det være   muligt at lave en skæringsdato pr. 1/1  -05 for registrering af knallerter, og hvordan vil man synliggøre forskellen på nummerplader til knallert 45 og knallert 30.” Svar: Det  bemærkes  indledningsvis,  at  den  del  af  lovforslaget,  der  vedrører  indførelse  af en  registre- ringsordning for knallerter, der i dag ikke er registreringspligtige, er fremsat af Justitsministeriet efter aftale med Skatteministeriet, idet sager vedrørende registrering af køretøjer mv. ved kong   e- lig resolution af 18. februar 2005 er overfør t fra Justitsministeriet til Skatteministeriet. Justitsministeriet har forstået  den første del af spørgsmålet således, at det ønskes oplyst, om det vil være muligt at lade knallerter med en konstruktivt bestemt ma  ksimalhastighed på højst 30 km i timen (så kaldte 30-knallerter), som er erhvervet den 1. januar 2005 eller senere, være omfattet af den registreringspligt, der ifølge  lovforslaget foreslås at træde i kraft den 1. juli 2006. Som  udgangspunkt  vil  det  være    muligt  at  ændre    skæringsdatoen    fra  den  1.  juli  2006  til  den  1. januar 2005. En sådan ændring vil imidlertid indebære, at registreringspligten, når den tr æ  der i kraft den 1. juli 2006, vil omfatte knallerter, der allerede er taget i brug. Som  det  fremgår  af  pkt.  2.4.2.  i  bemærkningerne  til  lovforsl   aget,  har  regeringen  overvejet,  om registreringspligten  også   skulle  omfatte  den  eksisterende  bestand  på  ca.  85.000  bru gte  30- knallerter eller en del heraf. Regeringen har imidlertid lagt vægt på, at borgere, der i dag er ejer eller bruger af en sådan knall ert, ikke har kunnet indstille sig på de forpligtelser  eller øk onomi- ske konsekvenser, der følger af indførelsen af   en registreringspligt i forbindelse med anmeldelse til registrering, ejerskifte og afmelding.
- Det skal i den forbindelse bemærkes, at borge  re, der er ejere (brugere) af såkal dte 30-knallerter, som er erhvervet omkring tidspunktet for den foreslåede skæringsdato     den 1. januar 2005, ikke har  haft  mulighed  for  at  sikre  sig  dokumentation  for,  hvornår  knallerten  er  erhve rvet.  Ved  en ændring  af  skæ ringsdatoen,  således  at  registreringspligten  kommer  til  at  omfatte  knallerter  e r- hvervet den 1. januar 2005 eller senere, vil der således kunne opstå vanskeligh  eder i forbindelse med at dokumentere, hvorvidt den pågældende knallert er omfattet af registr   eringspligten. Samtidig vil det være forbundet med vanskeligheder at sikre et tilstrækkeligt pålideligt registr e- ringsgrundlag for så vidt angår de tekniske oplysninger om køretøje r, der allerede er taget i brug. Disse oplysninger er  af  væsentlig betydning fo  r  politiets kontrol med overholdelse af fær  dsels- lovgivningen. Som det fremgår af pkt. 2.2.1. i bemærkningerne til lovforslaget, forudsætter politiets vurdering af, om føreren af en knallert i en konkret kørselssituation har overtrådt reglerne i fær dselslovgi v- ningen, at politiet kan konstatere, om knallerten er indrettet og godkendt til kørsel med en ma k- simal hastighed på 30 eller 45 km i timen.  Dette har betydning i relation til reglerne om kørekort, hastighed, vejplacering, køretøjets indretning (konstru  ktive æ  ndringer) og ved sanktionsfastsæ  t- telsen i sager om spirituskørsel. Hvis oplysninger om køretøjets art og typ   egodkendelsesnummer er  registreret  centralt  på  et  pålideligt  grundlag,  vil  politiet  ved    opslag  i  registeret  i  forbindelse med en færdselskont  rol kunne fastslå, om der er grundlag for at rejse sigtelse for overtrædelse af færdsels  lovgivningen. Ved den i lovforslaget foreslåede model , hvorefter alene fabriksnye knallerter, der er erhvervet den 1. juli 2006 eller senere, bliver omfattet af registreringsordningen,vil disse oplysninger blive registreret i Centralregisteret for Motorkøretøjer   bl.a. på grundlag af  den typeattest, som vil blive udstedt af Færdselsstyrelsen og udfærdi get af importører og forhandlere  for den enkelte knallert. Der er ikke udstedt typeattester for såkaldte 30 -knallerter, der allerede er taget i brug. Oplys nin- gerne til brug for registreringen vil således skulle fremskaffes på anden måde, hvis registr   erings- pligten for de såkaldte 30 -knallerter skal omfatte køretøjer, der    er erhvervet den 1. januar 2005 eller senere. Dette kunne f.eks. ske ved, at borgeren selv finder oplysningerne på køret  ø og i dokumenter, som er modtaget i forbindelse med erhvervelsen af knallerten, eller at en forhandler udsteder en erklæring med ang  ivelse af de nødvendige oplysni nger. Som det fremgår af pkt. 2.4.1. i bemærkningerne til lovforslaget, har arbejdsgruppen imidle   rtid ikke kunnet anbefale en sådan løsning. Der er i den forbindelse   bl.a. lagt vægt på, at visse borg   e- re kan have en interesse i bevidst at afgive ukorrekte oplysninger om deres knallert, ligesom der fra politiets side kan rejses tvivl om, hvorvidt oplysninger, der afgives af en forhandler eller bor-
- geren selv, altid kan anses for korrekte. Det er således arbejdsgruppens opfattels e, at disse tekni- ske  oplysninger  ikke  vil  kunne  lægges  til  grund  for  en  endelig  fastlæggelse  af  kna llertens  art, identitet og godkendelsesnummer, hvorfor der – tilfælde, hvor disse oplysninger er af væsentlig betydning for strafforfølgningen   ,  vil være behov for at ge  nnemføre tekniske u nder- søgelser af knallerten, uanset at der centralt er registreret oplysninger herom på grundlag af a  n- meldelsen til registrering. En sådan ordning vil derfor efter regeri ngens opfattelse ikke indebære en reel forbedring af politiets kontrolmuligheder i relation til færdselslovovertræde lser. Det bemærkes i øvrigt, at incitamentet til at omgå den foreslåede registreringspligt for de s å kald- te 30-knallerter skønnes at være af begrænset omfang. Der kan i den forbindels e henvises til, at der efter forslaget alene vil være begrænsede omkostninger forbundet med registrering af disse knallerter, idet  gebyret for en nummerplade foreslås fastsat til 90 kr.   I tilfælde, hvor    knallerten ønskes benyttet i ulovligt øjemed  , vil det  – muligt at benytte knallerter, som ikke umiddelbart kan identificeres ved en nummerplade, enten fordi den er fjernet, eller fordi der er tale om en ældre knallert, som ikke er omfattet af registreringspligten  . Regeringen finder det på  den baggrund ikke hensigtsmæssigt at ændre skæringsdatoen, således at såkaldte  30 -knallerter,  der  er  erhvervet  den  1.  januar  2005  eller  senere,  bliver  omfattet  af  den registreringspligt, der foreslås at træde i kraft den 1. juli 2006. For så vidt angår sp  ørgsmålet om nummerplade kan det oplyses, at der   – det fremgår af pkt. 2.3.1. i bemærkningerne til lovforslaget    –  skal etableres en selvstændig nummerplad  eserie til de såkaldte  30 -knallerter,  således  at  nummerpladen  visuelt  adskiller  sig  fra  de  eksist erende  num- merplader. Dette sker bl.a. for at lette politiets løbende kontrol med disse knalle rter. Rigspolitichefen  har  over  for  Justitsministeriet  oplyst,  at  der  endnu  ikke  er  lavet  et  design  for disse nye nummerplader, men at der ved udformningen heraf vil blive taget udgangspunkt i, at nummerpladerne  skal  adskille  sig  synligt  fra  de  eksisterende  nummerplader  til  de  såkaldte  45 - knallerter, herunder ved farven på nummerpladen .