Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels- og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2005-156-0025
Dok.:
DSS40070
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 af 17. maj 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende fo r-
slag til lov om ændring af færdselsloven og pasloven (Knalle
rter, køre - og hviletid og ned-
sættelse af gebyret for børnepas mv.) (L 153).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. maj 2005 fra DTL, jf. L 153,
bilag 4.
Svar:
Det fremgår af henvendelsen fra DTL , at organisationen tilslutter sig forslaget om indføre lsen af
et gradueret bødesanktionssystem for overtrædelse af reglerne om køre - og hviletid, men finder,
at der er overtrædelser , som ikke har indflydelse på færdselssikkerheden, og at sanktionen derfor
bør afspejle dette. DTL nævner i den forbindelse overtrædelse af køre - og hviletidsreglerne, der
er begrundet i udefrakommende faktorer som trafikforhold
,vej
- og vejrforhold mv.
Justitsministeriet skal i den forbindelse henvise til artikel 12 i Rådets forordning (EØF) nr.
3820/85 om harmonisering af visse bestemmelser på det sociale område inden for vejtran sport
(køre - og hviletidsforordningen), hvorefter føreren, hvis det er foreneligt med færdselssikke rhe-
den, for at nå frem til en egnet holdeplads kan fravige forordningen i det omfang, det er nødve n-
digt for at garantere personers, køretøjets eller lastens sikkerhed. Føreren skal i disse tilfælde på
diagramarket notere arten af og grunden til, at fravigelse er sket. Er førerens ove rskridelse af
f.eks. den længste tilladte køretid eller køretid uden pauser begrundet i f.eks. traf
ikale forhold,
som føreren ikke har kunnet forud se, vil føreren i disse tilfælde kunne anføre dette på diagr
a-
market, og overskridelsen vil således ikke blive betragtet som en overtrædelse af køre
- og hvile-
tidsforordningen.
DTL anfører endvidere, at Justitsministeriet ikke har peget på muligheden for at indgå et fo rplig-
tende samarbejde om uddannelse som en mere langsigtet løsning på pr oblemet.