Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Lovteknikkontoret Sagsnr.: 2005-774-0003 Dok.: DBJ40025 Besvarelse af spørgsmål nr.  1 af 28. april 2005 fra Folketingets Retsudvalg. Spørgsmål: ”Vil ministeren stille et ændringsforslag, som indfører en frist i § 12, stk. 3, hvorefter der mindst skal gå  1 måned og højst må gå f.eks. 6 måned    er mellem kundgørelsen og retsmødet?” Svar: Efter borteblevnelovens § 12, stk. 1, skal den borteblevne indkaldes med et af retten fastsat var- sel til det retsmøde, hvor dødsformodningsdom vil blive afsagt, hvis der ikke inden eller på selve retsmødet fremkommer afgørende nyt. Efter lovens § 12, stk. 3, skal dette varsel være på mindst 3 måneder og højst 1 år regnet fra kundgørelsen af den offentlige indkaldelse.   § 12, stk. 1 og 3, indebærer således, at d ødsformodningsdom ikke kan afsiges før udløbet af den frist, som retten i medfør af § 12, stk. 1, jf. stk. 3, fas tsætter i det enkelte tilfælde. Med lovforslagets § 1, nr. 6, foreslås bestemmelsen ændret således, at der i alle tilfælde skal fas  t- sættes en frist på  mindst 1 måned fra kundgørelsen  af den offentlige indkaldelse til afholdelsen af retsmødet. Som det fremgår af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, afsnit 3.1., er det  med den fo- reslåede  ændring af bestemmelsen forudsat, at en frist på 1 måned normalt vil være tilstræ  kkelig. Retten vil dog efter en konkret vurdering kunne fastsætte en længere frist, hvis der skønnes at være behov for det navnlig på grund af forholdene på det sted, hvor den borteblevne er fo  rsvun- det. Formålet med den foreslåede ordning er at   sikre en passende hensyntagen til de efterladtes behov for en retlig afklaring og til behovet for så vidt muligt at undgå, at der a  fsiges dødsformodnings- domme vedrørende personer, der senere viser sig at være i live. Da fristen efter den foreslåede ordning som sagt normalt vil være på 1   måned, og  da en eventuel længere frist alene vil komme på tale, hvis retten fin der, at dette som følge af særlige omstæn-
- digheder i den konkrete tilfælde er nødvendigt,vil   en lovbestemt maksimumfrist efter min opfat- telse ikke bidrage yderligere til at sikre, at fristerne i de enkelte sager bliver så korte som muligt . Den bedste måde  til at sikre, at fristen i den enkelte sag ikke bliver længere, end de konkrete forhold i sagen tilsiger, er således efter min opfattelse at lade retten fastsætte fristen efte r en kon- kret vurdering i de formentlig sjældne tilfælde, hvor 1 måned ikke findes at være  en tilstrækkelig frist. Jeg finder derfor ikke grundlag for at fremsætte et ændringsforslag som nævnt i spørgsmå let.