Til lovforslag nr. L 148 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning   afgivet af Skatteudvalget den 11. maj 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af forskellige skattelove (Forenkling af reglerne om begrænset skattepligt m.v. og anpartsregle  rne) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 5 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2005 og var til 1. behandling den 20. april 2005. Lovforsla- get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Mød er Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 14. januar 2005 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2004 -05, 1. samling, alm. del –   bilag 103. Den 25. februar 2005 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar til u dvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra PriceWater- houseCoopers. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse. Spørgsmål Udvalget har stillet 12 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besv  a- ret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af  SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag. Et mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget kan, som lovforslaget ser ud nu, ikke støtte lovforsl a- get.  SF  vil  opfordre  skatteministeren til  at stille  et  ændringsforslag,  hvor  den  del  af  lovforslaget, som afskaffer reglen om fælles udleje i personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 12, udgår   . Skatteministe- rens begrundelse  for  at  afskaffe reglen  om  fælles  udleje  synes  n  ærmest  at  være, at  denne  bestem-
2 melse  jo  alligevel  reelt  ikke  overholdes.  SF  er  enig  i,  at  den  nuværende  praksis  ikke  er  hensigt  s- mæssig  . Der er imidlertid ikke brug for en udvanding af reglerne, men derimod en opstramning. I  dag  breder  etableringen  af  10-mands-ejendomskommanditselskaber  sig  som  en  steppebrand blandt personer med høj indtægt (ofte kræves der en år lig indkomst på over 1 mio. kr.)  med store aktuelle tab for statskassen til følge. Hvis skatteministeren  stiller det foreslåede ændringsforslag, vil SF kunne støtte lovforslaget. Et andet  mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag. Enhedslistens medlem af udvalget er imod at øg e mulighederne for skattespekulation i anparter. Tjóðveldisflokkurin   ,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med   medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af EL): Til § 5 1) Det under nr. 1 foreslåede  § 2 , stk. 1, nr. 4, affattes således: »4) Udøver et erhverv med fast driftssted her i landet, jf. dog stk. 9. Udøvelse af erhverv om bord på et skib  med hjemsted her i landet anses for udøvelse af erhverv med fast driftssted her i la n- det, så fremt udøvelse af det pågældende erhverv, hvis det var udført i land, ville blive anset for udøvelse af erhverv med fast driftssted her i landet. Skattepligten omfa tter udøvelse af erhverv med fast driftssted her i landet eller deltagelse i en erhvervsvirksomhed med fast driftssted her. Skattepligten omfatter endvidere indkomst i form af løbende ydelser hidrørende fra en sådan virksomhed eller fra afståelsen af en så  dan virksomhed, når ydelserne ikke er udbytte, afdrag på et tilgodehavende, renter eller royalties. Skattepligten omfatter desuden bortforpagtning af en sådan virksomhed. Skattepligten omfatter endvidere fortjeneste eller tab ved afhændelse, afst   å- else eller opgivelse af formuegoder, der er knyttet til en sådan virksomhed. For så vidt angår a   k- tier, omfatter skattepligten kun fortjeneste, tab og udbytte på aktier omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 3 opgjort efter reglerne for skattepligtige omfattet af § 1. Så- fremt den skattepligtige bliver skattepligtig efter denne bestemmelse i forbindelse med ophør af skattepligt efter § 1 eller efter bestemmelserne i en dobbeltbeskatningsoverenskomst bliver hjemmehørende i udlandet, i Grønland eller på Fæ røerne, kan den skattepligtige vælge fortsat at være skattepligtig af fortjeneste, tab og udbytte opgjort efter re  glerne for skattepligtige omfattet af § 1 af aktier i selskaber m.v., hvis formål er at fremme aktion æ  rernes fælles erhvervsmæssige interesser gennem deres deltagelse som aftagere, leverandører eller på anden lignende måde som led i den skattepligtiges erhvervsmæssige virksomhed her i landet. Tilsvarende gælder, hvis den skattepligtige modtager sådanne aktier efter  aktieavancebeskatningslovens § 11 eller § 11 A samt dødsboskattelovens §§ 36 -38. Bygge-, anlægs  - eller monteringsarbejde anses for at udgøre et fast driftssted fra første dag  .«
3 [Teknisk ændring, så den foreslåede formulering af kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 4, kommer til at svare til ordlyden af den gældende bestemmelse i kildeskattelovens § 2, stk. 1, litra d] 2) I det under nr. 1 foreslåede  § 2, stk. 1, indsættes   efter nr. 26 som nye numre: »27) Erhverver stipendium til dækning af leveomkostninger efter lov om universiteter (universitet  s- loven). 28) Erhverver stipendium til dækning af leveomkostninger efter lov om stipendier til visse ude  n- landske studerende ved korte og mellemlange videregående uddannelser .« Nr. 27 bliver herefter nr. 29. [Udvidelse af den begrænsede skattepligt for stipendier som en konsekvens af vedtage  lsen den 28. april 2005 af forslag til lov om ændring af lov om universiteter (universitet  sloven). (Gennemførelse af uddannelsesdele i udlandet, afholdelse af prøver og eksaminer i udlandet, friplads - og stipendie- ordning og opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende)   og forslag til lov om stipendi- er til visse udenlandske studerende ved korte og mellemlange videregående uddanne lser] Til § 10 3) Efter nr. 4 indsættes som   nyt nummer: »01. I § 31, stk. 1, indsættes som   6. pkt.: »Tilsvarende gælder for tildeling af friplads ef  ter lov om universiteter (universitetsloven) eller lov om stipendier til visse udenlandske studerende ved korte og mellemlange videregående uddanne l- ser.«« [Fritagelse for skattepligt af friplads for udenlandske studerende, der er eller er blevet fuldt skatte- pligtige til Danmark. Ændringsf   orslaget er en konsekvens af vedtagelsen den 28. april 2005 af for- slag til lov om ændring af lov om universiteter (universitetsloven)  . (Gennemførelse af uddannelse s- dele i udlandet, afholdelse af prøver og eksaminer i udlandet, friplads - og stipendieordning og op- krævning  af  betaling  for  visse  udenl  andske  studerende)  og  forslag  til  lov  om  stipendier  til  visse udenlandske studerende ved korte og mellemlange videregående uddannelser] Ny paragraf 4) Efter § 15 indsættes som ny paragraf: »§ 01 I lov nr. 974 af 5. december 2003 om indgåelse af aftale mel lem Kongeriget Danmark og Konge- riget Sverige om visse skattespørgsmål (grænsegængeraftale ) foretages følgende æ   ndring: 1. I § 2, stk. 1, ændres   »litra a« til: »nr. 1«.« [Teknisk ændring som følge af, at    »litra« ændres til   »numre« i kildeskattelovens § 2, stk. 1] Til § 16 5) I stk. 2 ændres   »§ 10, nr. 1-3 og 5, § 11, nr. 4, § 12, nr. 1 og 2, og § 14« til: »§ 10, nr. 1-3, 01 og 5,§ 11, nr. 4, § 12, nr. 1 og 2, § 14 og § 01 «.
4 [Teknisk  ændring  til lovforslagets  ikrafttrædelsesbestemmelse  som  følge  af,  at  der med  ændring  s- forslag nr. 3 er indsat et nyt nummer i lovforslagets § 10 og en ny paragraf efter § 15 med ændring  s- forslag nr. 4.] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Der foreslås foretaget en teknisk ændring, så den foreslåede formulering af kildeskatt elovens § 2, stk. 1, nr. 4, kommer til at svare til ordlyden af den gældende bestemmelse i kildeskattelovens § 2, stk. 1, litra d. Til nr. 2 Den 28. april 2005 vedtog Folketinget lov om æn  dring af lov om universiteter (universitetsloven). (Gennemførelse  af  uddannelsesdele  i   udlandet,  afholdelse  af  prøver  og  eksaminer  i  udlandet,  fr i- plads- og stipendieordning og opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende)   og lov om stipendier  til  visse  udenlandske  studerende  ved  korte  og  mellemlange  videregående  u ddannelser. Begge love indfører bl.a. nye løbende stipendier til udenlandske studerende i Danmark som støtte til dækning af de studerendes leveo  mkostninger her i landet. For  så  vidt  angår  stipendiet  efter  lov  om  universiteter  (universitetsloven)  ,  følger  det  af  reglerne om udmåling, at det løbende stipendium normalt tildeles for den normerede studietid og gives med et beløb pr. kalendermåned til stipendiemodtageren. Stipendiet vil kunne ophøre, hvis den studere   n- de ikke længere er studieaktiv. For så vidt angår det løbende s   tipendium efter lov om stipendier til visse udenlandske studerende ved korte og mellemlange videregående uddannelser , er det i loven præcis  eret, at stipendiet mindst skal udgøre et beløb, der svarer til satsen for stipendium til ud  eboende studerende ved videregående uddannelser  efter reglerne i lov om statens uddannelsesstøtte. Mindstebeløbet forudsættes herefter at svare til den til enhver tid gældende sats for det månedlige stipendium for udeboende uddanne   l- sessøgende ved videregående uddannelser. Af  begge  love  følger  det  herudover,  at  den  studerende  ikke  kan  modtage  de  løbende  stipendier, hvis den pågældende er berettiget til at modtage stipendium efter lov om st   atens uddannelsesstøtte. De nye stipendier er således ikke et supplement til stipendium efter l ov om statens uddannelsesstø t- te,  men  træder  i  stedet  for  dette  stipendium  i  de  ti  lfælde,  hvor  den  studerende  er  berettiget  til  at modtage begge dele. Ud fra en samlet vurdering anses de to nye stipendier for at have så store lighedstræk med stipe   n- diet efter lov om statens uddannelsesstøtte, at modtagere af disse stipendier, ligesom modtagere af et stipendium efter lov om statens uddannelsesstøtte, bør være b egrænset skattepligtige til Danmark. Det foreslås derfor, at positivlisten over begrænset skattepligt   ige stipendier i den foreslåede form u- lering af kildeskattelovens § 2, stk. 1, udvides til at omfatte disse to nye stipendier. Til nr. 3 Udenlandske  studerende  har  hidtil  ikke  skullet  betale  for  studiepladser  på  danske  universiteter. Med vedtagelsen den 28. april 2005 af lov om ændring af lov om universit  eter (universitetsloven). (Gennemførelse  af  uddannelsesdele  i  udlandet,  afholdelse  af  prøver  og  eksaminer  i  udlandet,  fr  i- plads- og stipendieordning og opkrævning af betaling for visse udenlandske studerende)    og forslag
5 til lov om ændring af forskellige love på Undervisningsministeriets område . (Afskæring af statsti  l- skud og opkrævning af betaling for visse ude  nlandske studerende) er dette blevet ændret for visse udenlandske  studerende.  Til  gengæld  bliver  der  f  or  disse  udenlandske  studerende  etableret  en  sti- pendieordning, der bl.a. består af et begrænset antal fripladser. Fripladsen er ikke begrænset skattepligtig til Danmark, da den ikke er opført på positi vlisten over begrænset skattepligtige  stipendier. Der  e  r dog mulighed for, at fripladsen gives til en person, der er, eller efterfølgende bliver, fuldt skattepligtig til Danmark, f.eks. fordi personen erhverver bopæl her i landet,  eller fordi den studerende opholder  sig her i landet i mere end 365 dage inden  for  et samlet tidsrum af 2 år. Den studerende vil i disse tilfælde være skattepligtig af fripladsen, hvis den pågældende ikke er omfattet af skattefritagelsen for legater til udenlandske studerende i ligningsl   o- vens § 7 K, stk. 5. For at undgå, at visse uden landske studerende, der får tildelt en friplads til et dansk universitet e l- ler til en anden dansk uddannelsesinstitution, bliver skattepligtige heraf, foreslås det, at de nye fr i- pladsordninger gøres skattefri for udenlandske studerende, der er fuldt skatte pligtige til Danmark. Til nr. 4 Der er tale om en konsekvensrettelse i lov om indgåelse af aftale mellem Kongeriget Danmark og Kongeriget Sverige om visse skattespørgsmål (grænsegængeraftale) som følge af, at det i det for e- liggende lovforslags § 5, nr. 1, foreslås at ændre betegnelsen fra    »litra« til »numre« i kildeskattelo- vens § 2, stk. 1. Til nr. 5 Der foreslås foretaget en teknisk ændring til lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse som følge af, at der med ændringsforslag   nr. 3 er indsat et nyt nummer i lovforslagets § 10 og en ny paragraf efter § 15 med ændringsforslag nr. 4  . Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)    Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) RenéSkau Björnsson   (S)   Pia Gjellerup (S)   Frode Sørensen  (S) fmd.  Rasmus Prehn (S) Ole Stavad (S)   Poul Erik Christensen (RV)    Poul Henrik Hedeboe  (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin   , Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 148 Bilagsnr.    Titel 1 Meddelelse om vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lov- forslaget 2 Henvendelse af 26/4-05 fra PriceWaterhouseCoopers 3 1. udkast til betænkning 4 Skatteministerens kommentar til h envendelse af 26/4 -05 fra PriceWa- terhouseCoopers 5 Ændringsforslag    fra skatteministeren 6 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 148 Spm.nr. Titel 1 Spm. om de reelle forskelle mellem lovforslagets regler om omfanget af begrænset skattepligt og reglerne for begrænset skattepligt i dag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om sammenligning af nærværende lovforslag og lovforslag nr. L 61 af 24. oktober 2001, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvornår skattehullerne  i forbindelse med skattepligtige per- sonalegoder, sygedagpenge m.m. bliver lukket, samt års agen til, at hullerne ikke er lukket tidligere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om indholdet i de almindelige bemærkninger om skattepligtige indkomsttyper, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvilke indkomsttyper, herunder stipendier og uddannelses- ydelser, der skal være omfattet af den begrænsede skattepligt, til ska t- teministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvorfor der skal ske ophævelse af den begrænsede sk atte- pligt for renter hos fraflyttere, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvorfor lempelserne i anpartsreglerne er indsat i forslaget, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, i hvor mange tilfælde der i   årene  2000 til 20 04 er etableret 10-mands-ejendoms-K/S, hvor udbyderne af ejendomsprojektet i det pågældende år har udbudt flere projekter, til skatteministeren, og m i- nisterens svar herpå 9 Spm. om begrundelsen for indførelsen af personskattelovens § 4, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7 10 Spm. om beskatning af skatteyder, som er fraflyttet til Tyrkiet med hensyntagen til dobbeltbeskatningsaftalen med Tyrkiet, til skattemi- nisteren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om redegøre lse for ministerens opfølgning på den tidligere skatteministers besvarelse af spørgsmål nr. S 799 fra folketingsåret 2002-03, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om redegøre lse for ministerens opfølgning på den tidligere skatteministers besvarelse af spørgsm ål nr. S 2342 fra folketingsåret 2003-04, til skatteministeren, og ministerens svar herpå