Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Den 17. maj 2005
J.nr. 5162/
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved breve af 27. april 2005 udbedt sig
min besvarelse af følgende spørgsmål 8, ad L 145.
Ad L 145 spørgsmål 8:
Vil ministeren oplyse, om ministerens bemyndigelse til at etablere en statslig fødevarekontrol i for-
slagets § 47 er mere vidtgående end bemyndigelsen i den gældende fødevarelovs § 59, således at min i-
steren i medfør af den gældende fødevarelovs § 57 med bemærkninger er mere bundet af en struktur
for fødevarekontrollen end ministeren vil være bundet efter vedtagelsen af lovforslaget?
Svar:
Lovforslagets § 47 viderefører § 59 i den gældende fødevarelov med enkelte sproglige ændringer, som
dog ikke påvirker rækkevidden af bemyndigelsen til at fastlægge strukturen for fødevarekontro llen.
Der er således ikke indholdsmæssige forskelle i de to bestemmelser, men der er væsentlige fo rskelle i
omfang og detaljeringsgrad af bemærkninger vedrørende strukturen i henholdsvis det foreliggende
lovforslag og lovforslaget til den gældende fødevarelov, L 9, 1997/98, 2. samling.
Baggrunden for denne forskel er, at § 59 i den gældende fødevarelov var hjemmel til den grundlæg-
gende reform af fødevarekontrollen, som blev gennemført med etableringen af den enstrengede stats-
lige fødevarekontrol den 1. januar 2000. Reformen indebar, at de daværende 32 kommunale levneds-
middelkontrolenheder blev overført til statslig regi og sammenlagt med en række statslige tilsynsmyn-
digheder på fødevare - og veterinærområdet.
I lovforslagets almindelige bemærkninger til den gældende fødevarelov, jf. lovforslag L 9, 1997/98, 2.
samling, hedder det bl.a.: Lovforslaget lægger op til, at den overordnede struktur fastlægges i selve
fødevareloven, medens den mere detaljerede struktur fastlægges af fødevareministeren.I bemærknin-
gerne til § 59 omtales bl.a., at regeringen er enig i, at der bør etableres et antal enheder i størrelsesor-
denen 8-10.
Bestemmelsen i Fødevarelovens § 59, stk. 1 videreføres ved § 47 i forslag til ny fødevarelov, som er
genfremsat i april I. Af bemærkningerne til lovforslagets § 47 fremgår,
at he nsyn til den fagligt
bedst mulige opgaveløsning, muligheden for at opnå besparelser gennem rati onaliseringer, herunder
udlicitering af laboratorieopgaver, samt ude fra kommende påvirkni nger, herunder strukturudviklingen
i de berørte erhverv, vil kunne medføre, at der også i fremtiden vil være behov for en løbende tilpa s-
ning af den regionale struktur og af opgavefordelingen mellem fødevareregionerne og Fødevarestyrel-
sen. Af bemærkningerne til stk. 2 fremgår det, at den foreslåede bestemmelse giver ministeren m u-
lighed for en nærmere fastlæggelse af fødevareregionernes opgaver.