Stormgade 2-6
1470 København K
T 33 95 13 10
F 33 95 13 11
www.minff.dk
[email protected]
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Den 17. maj 2005
J.nr. 5162/
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved breve af 26. april 2005 udbedt sig
min besvarelse af følgende spørgsmål 7, ad L 145.
Ad L 145 spørgsmål 7:
Vil ministeren gennemgå samtlige bemyndigelser i lovforslaget til ministeren og oplyse grunden til,
at det er nødvendigt med den enkelte bemyndigelse frem for en mere præcis angivelse af indholdet i
den enkelte paragraf subsidiært i bemærkning
erne til paragrafferne i lovforslaget?
Svar:
Som jeg også understregede ved fremsættelsen af lovforslaget, er den primære årsag til forslaget, at
der er behov for en tilpasning til den reform af den europæiske fødevarelovgivning, som vi oplever i
disseår. Det fremgår tillige af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at reformen indebærer, at
reguleringen af fødevareområdet på fællesskabsplan i stigende grad går fra at være fastsat i direktiver
til at være fastsat i forordninger. Det betyder bl.a. , at det i praksis ikke har været muligt i lovforslaget
at viderefø
er blevet afløst af bestemmelser i forordni nger.
Nogle af de materielle bestemmelser i den gælden de fødevarelov er implementering af d irektiver, og
det ville derfor ikke være noget principielt til hinder for at have bibeholdt disse i lovforslaget. Når de t-
te ikke er sket, skyldes det primært, at der er tale om enkelte detailbestemmelser fra d irektiver, hvor
det af hensyn til en for borgere og virksomheder overskuelig lovgivning er mest hensigtsmæssig med
en sammenhængende implementering i bekendtgørelsesform. Desuden indebærer den nævnte udvi
k-
ling af EU-reglerne, at der med lovforslaget er foretaget en fremtidssikring af vores fødevarelov.
Som beskrevet i bemærkningerne til lovforslaget er det generelt hensigten at opretholde de gældende
regler på fødevareområdet og kun foretage de ændringer, som er nødvendige af hensyn til udviklingen
i fællesskabsrett en.
Som hovedregel viderefører lovforslaget derfor bemyndigelserne fra den gældende fødevarelov. I fo
r-
bindelse med udarbejdelsen af lovforslaget er nødvendigheden af samtlige bemyndigelser naturligvis
blevet vurderet kritisk på grundlag af erfaringerne m ed den gældende fødevarelov. Som konsekvens
heraf er rækkevidden af en række af bemyndigelserne blevet indskrænket eller præciseret i selve lo
v-
teksten. Desuden er der i bemærkningerne til de enkelte bemyndigelser givet en så vidt muligt udtø
m-
mende beskrivelse af anvendelsesområdet for de enkelte bemyndige lser.
Enkelte af bemyndigelserne i lovforslaget er dog nye. Der er i alt væsentligt tale om bemyndigelser,
der enten, som eksempelvis § 8, stk. 1, i lovforslaget, skal give hjemmel til at videreføre direk tivbe-