Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Den 11. maj 2005 J.nr. 5162/ Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved skrivelse af 21. april 2005 udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål 4, ad L 145. Ad L 145 spørgsmål 4: ”Vil ministeren oversende en skematisk oversigt over forskellene mellem den udgave af lovforslaget, der blev sendt i høring, det oprindeligt fremsatte L 87, og det nuværende?” Svar: ./. Jeg vedlægger til besvarelse af dette spørgsmål en  skematisk oversigt, som sammenholder det udkast til lovforslag, som blev sendt i ekstern høring den 24. august 2004 med L 87, samt L 87 med L 145. Af de ændringer, der er foretaget i det udkast som blev sendt i høring inden fremsættelse af L 87, skal jeg fremhæve, at der er sket en begrænsning af ministerens muligheder for at ”træffe bestemmelse”. Der er således efter den eksterne høring foretaget en konkret vurdering af behovet i hvert enkelt tilfæ l- de for at kunne træffe konkrete bestemmelser. Denne mulighed er begrænset til 5 paragraffer: § 39 (forbud mod import, eksport og genindførsel af fødevarer som kan begrundes i farer for fødevaresikkerheden), § 48, stk. 2 (afgørelser om anvendelse af bestemte analysemetoder rettet til en begrænset, kendt kreds af virksomheder, typisk laboratorier), § 49, stk. 1, 2. pkt. (gennemførelse af EU-beslutninger om hastende foranstaltninger vedrø- rende hån dtering, behandling eller lignende af fødevarer, og hvor den gængse procedure for regeludstedelse, herunder krav om offentliggørelse i Lovtidende, ikke kan overholdes), § 52 (udstedelse af forbud eller påbud, der anses for nødvendige for at sikre overholdelse af de krav, der er indeholdt i fødevarelovgivningen), og § 59 (sikring af fødevareforsyning under større katastrofer). Endvidere er der i L 87 indføjet mulighed for en let adgang til domstolsprøvelse af afgørelser om fra- tagelse af registrering eller autorisation som fødevarevirksomhed, jf. § 31 og § 52. En afgørelse herom kan, af den afgørelsen vedrører, inden for en frist på 4 uger forlanges indbragt for domstolene. Det er herefter ministeren, som anlægger sag mod den pågældende i den borgerlige retsplejes former. Der er desuden 3 bestemmelser, i.e. § 28, stk. 4 (private husholdninger), § 55 (udveksling af private eller personfølsomme oplysninger) og § 60, stk. 2, 3. pkt., som ikke er medtaget i L 87. Der er tale om bestemmelser, som enten ikke er omfattet af lovens anvendelsesområde eller er omfattet af anden lo v- givning, og dermed anses for at være overflødige.
Side 2/2 Der er inden genfremsættelse af lovforslaget (L 145) foretaget følgende ændringer: § 1 (præcisering af vildledningsbegrebet og at lovens formål understøttes af en effektiv og b e- hovsorienteret offentlig kontrol), § 13 (ændring af bemyndigelse således at ministe ren kan oprette et Motions- og Ernæringsråd til erstatning af det eksisterende Ernæringsråd), § 45, stk. 7 og indføjet nyt stk. 8 (konsekvensændringer som følge af lovforslag vedrørende inddrivelse af gæld til det offentlige fra Skatteministeriet), og § 4 8, stk. 1 (præcisering efter drøftelse med Erhvervs - og Byggestyrelsen, således at fødevar e- loven udtrykkeligt angiver, at der er gensidig anerkendelse af laboratorieprøver udført af et akkrediterede laboratorium i et andet EU-land). Som jeg også har angiv et i forbindelse med oversendelse af høringssvar til lovforslag den 12. april 2005 til Fødevareudvalget, er der tale om en genfremsættelse. Der er i den forbindelse ikke foretaget ændringer, som er af afgørende betydning, hvorfor lovforslaget ikke har været sendt ud i en ny høring. Lars Barfoed /Cammy Wong