Stormgade 2-6 1470 København K T 33 95 13 10 F 33 95 13 11 www.minff.dk [email protected] Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Den 30. maj 2005 J.nr. 5162/ Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har ved brev af 26. maj 2005 udbedt sig min besvarelse af følgende spørgsmål: Ad L 145 spørgsmål 21: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. maj 2005 fra Margarine Foreningen vedrørende partsstatus i klagesager, jf. L 145 – Svar: Det skal bemærkes, at der i forslag til lov om fødevarer, L 145, i § 58, stk. 5, er optaget en bestemme   l- se, hvorefter der kan gives relevante forbrugerorganisationer adgang til at påklage afgørelser, der er truffet af en myndighed som følge af en anmeldelse af en m ulig overtrædelse af fødevarelovgivningen. Bestemmelsen svarer til bestemmelsen i § 74, stk. 2, i den gældende fødevarelov. Også bemærkni n- gerne er sammenfaldende. I forbindelse med høringen af organisationerne over forslaget til fødevarelov er der fremkommet ø   n- sker om, at en lignende klageadgang gives til erhvervets organisationer. Ifølge fødevarel  oven af 1. juli 1998 kunne forbrugerorganisationer ikke påklage afgørelser. Visse fo  r- brugerorganisationer havde udtrykt ønske om at kunne deltage mere aktivt i påvisningen af, om gæ l- dende regler overholdes i praksis. Med ændring af den gældende fødevarelo v blev der skabt adgang for relevante landsomfattende for- brugerorganisationer til at påklage tilsynsmyndighedens afgørelser, som følge af en mulig overtræde l- se af fødevarelovgivning, jf. bemærkningerne til § 74, stk. 2, i L 133, 2000, 1. samling. Disse organisationer er karakteriseret ved deres ideelle formål, og ved at medlemmerne ikke har økonomiske enheder eller virksomheder. Erhvervsvirksomhederne derimod er karakteriseret ved, at deres medlemmer udgøres af økonomiske foretagender. Organisationernes interesseområder er således væsensforskellige fra forbrugerorganis a- tionernes interesseområder. En klageadgang for erhvervsorganisationer vil være retssikkerhedsmæssigt meget betænkelig. En a f- gørelse truffet af tilsynsmyndigheden vil således kunne påklages    af en erhvervsorganisation, hvis med- lemmer kunne være konkurrenter til den pågældende virksomhed og derfor eventuelt ønske afg ø ændret. Hvor indgangsvinklen hos forbrugerorganisationerne vil være overholdelsen af gæ ldende ret i forbrugernes interesse, vil en klageret hos erhvervets organisationer næsten ikke kunne undgå at tage
Side 2/2 sit udgangspunkt i økonomiske forhold. De sager, som der refereres til i Margarine Foreningens brev, er klager over en anden virksomheds markedsføringsmåder. Det skal dog bemæ  rkes, at erhvervsorganisationer altid vil kunne støtte en medlemsvirksomhed ove r- for det offentlige og vil altid selv kunne rejse generelle spørgsmål overfor my  ndighederne. Det er således Ministeriet for Familie - og Forbrugeranliggenders opfattelse, at klageretten kun skal gælde forbrugerorganisationer, som repræsenterer generelle interesser inden for fødevareområdet. Lars Barfoed /Cammy Wong