Til lovforslag nr. L 145 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri den    1. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om fødevarer [af familie- og forbrugerministeren (Lars Barfoed)] 1. Ændringsforslag Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget har stillet 1ændring sforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2005 og var til 1. behandling den 19. april 2005. Lovforsla- get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Møde r Udvalget har behandlet lovforslaget i 7 møder. Tidligere behandling Lovforslaget er i hovedtræk en genfremsættelse af lovforslag nr. L 87 fra folketingsåret 2004 -05, 1. samling. Udvalget har fået omdelt det materiale, der forelå i forbindelse med behan  dlingen af L 87. Høring Lovforslaget har været sendt i høring   , og familie- og forbrugerministeren sendte den 3. september 2004 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2003 -04, alm. del – bilag 1168   . Den 13 . april 2005 sendte familie- og forbrugerministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til u dvalget. Teknisk gennemgang Familie- og forbrugerministeren og embedsmænd fra Familie  - og Forbrugerministeriet har den 26. april 2005 foretaget en teknisk gennemgang af lovforslaget over for udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 3 skriftlige henvendelser fra Den Danske Dyrlægeforening FødevareIndustrien  og MargarineForeningen. Familie- og forbrugerministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
2 Deputationer Endvidere har Den Danske Dyrlægeforening   og MargarineForeningen mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget. Samråd Udvalget har stillet 1 spørgsmål til fødevareministeren til mundtl   ig besvarelse. Ministeren har be- svaret spørgsmålet i et samråd med udvalget den 25. maj 2005. Spørgsmål Udvalget har stillet 21 spørgsmål til familie  - og  forbrugerministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret  . Lovforslaget viderefører i det store hele den gældende fødevarelovs bestemmelser. Lovforslaget viderefører også den gældende fødevarelovs formål om blandt andet at sikre forbrugerne sunde fø- devarer af høj kvalitet og  at beskytte forbrugerne mod vildledning, herunder gennem anprisninger, i forbindelse med markedsføring af fødevarer. Lovens formål understøttes gennem en effektiv og behovsorienteret offentlig kontrol i alle led af produktion og omsætning af fødevarer. Et mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindre- tallet vil stemme imod det stillede ændringsforslag. Et andet mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag. Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis  og Enhedslistens medlemmer af udvalget  er overbeviste om, at den omorganisering af Fødevarestyrelsen og fødevarekontrollen, som regeringen sammen med Dansk Folkeparti baner vejen for med lovforslaget, har til formål at skære ned på området frem for at  forbedre indsatsen for sunde og sikre fødevarer og en ordentlig dyrevelfærd. De  rfor stemmer partierne imod lovforslaget. Sunde og sikre fødevarer er fundamentet for danskernes sundhed. Derfor er det afgørende, at f  ø- devareloven er ambitiøs og dermed bidrager til gode kostvaner, beskytter forbruger ne mod vildle- dende markedsføring og sikre r en tilstrækkelig kontrol med producenter og handlende. Med lovforslaget får ministeren friere muligheder for at modernisere strukturen i Fødevarestyre  l- sen, idet der i de almindelige bemærkninger til den gældende fødevarelov, jf. lovforslag nr. L 9 fra folketingsåret  1997 -98,  2.  samling,  står:  »Lovforslaget  lægger  op  til,  at  den  overordnede  struktur fastlægges i selve fødevareloven, medens den mere detaljerede struktur fastlægges af fødevaremin i- steren.« I bemær  kningerne til § 59 i dette lovforslag omtales bl.a., at regeringen er enig i, at der bør etableres et antal enheder i størrelsesordenen 8 -10. Disse bemærkninger er ikke videreført i det n   u- værende lovforslag, hvilket bet  yder,  at ministeren ikke længere  er bundet op på en beslutning om antallet af regioner. Det har partierne som udgangspunkt ikke noget imod, så længe der sikres en ti   lstrækkelig kontrol og en tilstrækkelig geografisk dækning af hele landet. Med den foreliggende plan for ændret stru k- tur  sker  der  imidlertid  ikke  bare  en  omstrukturering,  men  også  en  klar  nedskæring  af  kontrollen. Partierne  finder  det  stærkt  kritis  abelt,  at  regeringen  har  så  lavt  et  ambitionsniveau   for  kontrollen. Samtidig har partierne noteret sig de mange aktuelle problemer med kontrollen, der er blevet rejst af Dyrlægefore  ningen og ved jæv  nlig omtale i medierne. Partierne må på den baggrund konstatere, at
3 regeringen  og  Dansk  Folkeparti  med  deres  aftale  ændrer  loven  og  beslutter  nedsk  æ  ringer,  så  der ikke  er  tilstrækkeligt    med  personale  til  at  sikre  en  ordentlig  fødevarekontr ol.  Partierne vil  på  den baggrund følge finanslovforhan dlingerne nøje med henblik på at sikre tilstrækkelige  ressourcer til fødevare - og dyrevelfærdskontro  llen. Lovforslaget er i vidt omfang en videreførelse af fødevareloven fra 1998  , men partierne bemæ  rker dog, at en lang række bestemmelser er afløst af bemyndigelser til ministeren, hvilket som udgang   s- punkt er en uheldig udvikling. En gennemgang af bemyndigelserne har vist, at der primært er tale om en tilpasning til reformen af den europæiske fødevarelovg   ivning. I forlængelse heraf har min  i- steren tilkendegivet, at han årligt vil orientere udvalget om udmøntningen af disse bemyndige  lser. Partierne hilser en sådan orientering  velkommen, men understreger, at det ikke fritager ministeren for at forelægge aktue  lle sager for udvalget med henblik på udvalgets stillingt agen. Partierne har tillige noteret sig, at virksomheder efterlyser øget rådgivning. Det er positivt, at vir  k- somhederne selv erkender, at en høj standard sikres ved, at der er en løbende dialog mell  em myn- digheder og virksomheder. Partierne havde derfor fundet det naturligt, at rådgivning havde fået en mere fremtrædende plads i loven. Endelig  hilser  partierne  det  velkommen,  at  lovforslaget  indebærer,  at    bødestørrelserne  afspejle  r virksomhedernes stør relse. Det er ligeledes positivt, at Ernæringsrådet udvides til at være et Mot i- ons- og Ernæringsråd. Enhedslistens medlem af udvalget bemærker   derudover, at forslaget til  en fødevarelov er et led i at  underordne  den  danske  fødevarepolitik  EU,  hvor  hensynet   til  de  store  fødevarekoncerners  int e- resser sættes over hensynet til forbrugerne. Det ser   Enhedlisten mange konkrete eksempler på. R e- geringens accept af multivitaminjuice og af, at der i Folketingets Europaudvalg er flertal for at ac- ceptere nye regler for tilsætning af vitaminer m.v. samt anprisning af fødevarer, som ikke kan undgå at forringe den danske fødevarestandard,  er blot de nyeste eksempler på dette. Enhedslisten arbejder i stedet for en politik, hvor der på EU -niveau fastlægges minimumsstandarder   med mulighed for, at det enkelte land kan gå videre med forbrugerbeskyttelsen end disse minimumsstandarder. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i   udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    et mindretal (SF), tiltrådt af et  mindretal (EL): Til § 47 1) I stk. 1 indsættes efter »statslige enheder,  « ordene: »som svarer til den nuværende myndighed  s- struktur,«. [Bevarelse af den nuværende myndighedsstruktur i Fødevarestyrelsen]
4 B e m æ   r k n i n g e r Til nr. 1 Med denne bestemmelse opretholdes den nuværende myndighedsstruktur i Fødevarestyrelsen, s   å- ledes at den nuværende opgavefordeling mellem Fødevarestyrelsen og fødevareregionerne bevares.   Jens Kirk (V) Karsten Nonbo (V) Torsten Schack Pedersen (V) nfmd. Inger Støjberg  (V) Jørgen  Winther (V) Christian H. Hansen (DF) fmd.  Bent Bøgsted  (DF) Allan Niebuhr (KF)   Per Ørum    Jørgensen  (KF)   Jens Peter Vernersen (S)   Lene Hansen (S) Karen Hækkerup   (S)   Bjarne Laustsen (S)   Elisabeth Geday (RV)   Ole Glahn (RV) Kristen Touborg (SF)   Per Clausen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva    l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðvel   disflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 145 Bilagsnr.    Titel 1 Henvendelse af 14/12-04 fra FødevareIndustrien om opfølgning på foretræde 24/11  -04 vedrørende vejledning fra myndighederne 2 Oversigt over tidligere stillede spørgsmål og svar m.v. omdelt på L 87 (fødevarelov) , folketingsåret 2004 -05, 1. samling 3 Høringssvar og høringsnotat, fra familie  - og forbrugerministeren 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Invitation til teknisk gennemgang tirsdag 26/4-05 6 Materiale fra den tekniske gennemgang af lovforslaget 26/4-05 7 Revideret tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 8 Henvendelse af 17/5-05 fra Danske Dyrlægeforening 9 Kopi af svar på FLF alm. del  – svar på spm. 86, fra familie    - og for- brugerministeren 10 Henvendelse af 13/5-05 fra Den Danske Dyrlægeforening vedrørende Danmarks Fødevareforskning 11 1. udkast til betænkning 12 Henvendelse af 25/5-05 fra MargarineForeningen 13 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 145 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-04 fra FødevareIndustr i- en, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om udpegning af medlemmer til et fødevarekvalitetsråd m.v., til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om reglerne om vildledning i fødevareforordningen giver den samme forbrugerbeskyttelse som den hidtidige fødevarelovs kapitel 4, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om oversendelse af oversigt over forskellen mellem lovforsla- get og det tidligere L 87, til familie- og forbrugerministeren, og mini- sterens svar herpå 5 Spm. om en gennemgang af og en forklaring på samtlige bemynd i- gelser i lovforslaget, til familie- og forbrugerministeren, og ministe- rens svar herpå 6 Spm., om det eksis terende Ernæringsråd skal erstattes af et Motions - og Ernæringsråd m.v., til familie   - og forbrugerministeren, og ministe- rens svar herpå
6 7 Spm. om bemyndigelser i lovforslaget til ministeren, til fødevarem i- nisteren, og ministerens svar herpå 8 Spm., om bemyndigelse til at etablere en statslig fødevarekontrol i forslagets § 47 er mere vidtgående end bemyndigelsen i den gælde   n- de fødevarelovs § 59 m.v.,  til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om oversigt over bemyndigelser i lovforslaget m.v., til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om krav til forbrugervenlig mærkning af fødevarer, til familie   - og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om mærkningskrav til sundhedsfarlige fødevare   r, til familie - og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag m.v., til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om kommentar til henvendelse af 17/5-05 fra Den Danske Dyr- lægeforening, til familie  - og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om oversendelse af det talepapir, der lå til grund  for besvarelsen af samrådsspørgsmål A (fremtidig struktur for Fødevarestyrelsen), til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om, i hvor mange tilfælde Fødevarestyrelsen har givet indskæ r- pelser i forbindelse med velfærdstilsyn i svinebesætninger i 2004 og i 2003 m.v., til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om, i hvor mange tilfælde der ikke er behov for opfølgende besøg, når der har været givet indskærpelser ved kontrolbesøg, til familie - og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om udviklingen i sygefraværet blandt medarbejdere ansat i   Fø- devarestyrelsen i de sidste 4 år m.v., til familie - og forbrugerministe- ren, og ministerens svar herpå 18 Spm., om velfærdstilsyn og dyrlægeordningen ikke med fordel vil kunne foretages som et samlet besøg, til familie - og forbrugerministe- ren, og ministerens svar herpå 19 Spm., om medarbejderne i Danmarks Fødevareforskning og i Fød  e- varestyrelsen har fået »mundkurv « på m.v., til familie - og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om, hvilken kontrol der ligger bag Smileyordningen, til familie - og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om kommentar til henvendelse af 25/5-05 fra MargarineFor- eningen vedrørende partsstatus i klagesager,  til familie- og forbru- gerministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over samrådsspørgs  mål vedrørende L 145 Samråds -   Titel
7 spm.nr. A Samrådsspm. om den fremtidige struktur for Fødevarestyrelsen m.v., til familie- og forbrugerministeren