Maj 2005 Sagsnr. 0500261 – lh/mj Danmarks Fødevareforskning Der  er  meddelt  uansøgt  afsked  til  58  personer.  Herudover  forventes  yderligere  62 personer at ophøre ved naturlig afgang og som følge af, at deres tidsbegrænsede ansættelse   udløber  samt  ved  ansøgt overgang   til  anden  ansættelse  uden  for institutionen. Det eneste område, der friholdes for reduktion, er ernæringsområdet. Konsekvenserne af besparelserne på øvrige afdelinger bliver bl.a.: Færre risikovurderinger på fødevareområdet såvel som det veterinære område. Smittekilderegnskabet nedprioriteres. Zoonotiske virusinfektioner nedprioriteres eller ophører. Der vil alene blive udført diagnostiske analyser på specifikke sygdomme, d.v.s. at udredninger   af   sygdomskomplekser   ophører.   Det   er   særligt   fjerkræområdet, dette rammer, idet der her ikke er alternative laboratorier i erhvervsregi. Udbudet    af    diagnostiske    analyser    på    produktionsbetingede    sygdomme indskrænkes,    ligesom    diagnostik    af enkelte    af    de    sjældnere ondartede smitsomme sygdomme vil blive købt ved udenlandske laboratorier. Metodeudvikling  på  kemiske,  mikrobiologiske,  serologiske  m.fl. analyser vil  blive indskrænket evt. helt ophøre. En  række  af  de  faglige  miljøer  vil  ikke  overleve,  og  andre  vil  miste  deres internationale status. Det tager kun et minut at nedbryde, men 10 eller flere år at genopbygge. Mindst 3 af de oprindelige enheder, der nu konstituerer Danmarks Fødevareforskning nemlig   Institut   for   Toksikologi   (en   af   enhederne   fra   Fødevarestyrelsen),   Statens Veterinære  Seruminstitut  og  Statens  Veterinære  Institut  for  Virusforskning  har  alle velanskrevne  internationale  forskergrupper,  der  bl.a.  har  betydet,  at  internationale referencelaboratoriefunktioner er placeret her. Dette har tillige betydet, at Danmark i    OIE    (Diagnostiske    standarder    og    regler    for    bekæmpelse    af    smitsomme husdyrsygdomme  m.m.)  og  i  EU  har  haft  stor  indflydelse  på  regeldannelsen  på området. Dette vil ikke kunne opretholdes.
Programbevillinger til fødevareforskning er beskåret hvert år siden 2001. Der er ikke tilført midler fra de 10 milliarder, der er afsat til styrkelse af forskningen i Danmark. De sidste par år er bevilget mindre end 50 % af de sædvanlige særbevillinger. Fødevarestyrelsen med regioner Den økonomiske situation er ikke på samme måde kendt, da den vil kunne påvirkes af  vedtagelsen  af  den  nye  fødevarelov  samt  af  ændringer  i  strukturen.  Begge spørgsmål behandles i Folketinget. Det antages, at såfremt der ikke sker forbedringer, vil der skulle spares 60 millioner kr. blandt andet gennem en personalereduktion på 75 årsværk. Den nuværende ressourcemæssige situation giver imidlertid problemer: Centralstyrelsen: På    såvel    veterinær-    som    fødevareområdet    er    der    problemer    med    at    få implementeret    ny    lovgivning    i    form    af    kontrolvejledninger    og    vejledning    i regelforståelse og regelfortolkning. Regionerne: Budgettildelingsmodellen er blevet bedre, men er stadig et redskab til fordeling af for få  ressourcer.  Skønhedspletten  er,  at  kørsel  ikke  indgår  i  tildeling  af  ressourcer  til veterinærafdelingerne    og    tildeles    på    grundlag    af    et    landsgennemsnit    til fødevareområdet uden skelen til regionernes forskellige kørselsbehov. Betalingsbekendtgørelsen  synes  udformet  på  et  marginalomkostningsprincip.  Der betales  således  ikke  eller  ikke  tilstrækkeligt  for  driftsomkostningerne  ved  at  drive  et regionskontor, for kørsel og køretid m.v. Der indføres styringsredskaber i form af EDB-time-sagsregistreringssystemer og andet, der forudsætter intensiv brug, hvis de skal betjenes hensigtsmæssigt. De indregnede besparelser  ved  automatisering  udløses  ikke.  Der  sker  det  modsatte  -  et  øget tidsforbrug til administrative opgaver. Resultat- og resultatlønskontrakter bliver styrende for regionernes indsats. Der er alene kvantitative  mål  i  disse,  hvorfor  kvaliteten  nedsættes.  Der  er  nu  så  stor  ubalance mellem  den  udmeldte  politiske  målsætning  og  virkeligheden,  at  personalet  mister arbejdslysten   og   bliver   stresset.   Sygefraværet   og   antallet   af   stressrelaterede langtidssygemeldinger er i hastig vækst. Seneste skud stammen af ressourcekrævende foranstaltninger er retssikkerhedslovens  krav  om  at  udlevere  og  få  underskrevet  dokumenter,  der  er uden betydning for det stykke kontrolarbejde, der skal udføres. Opgaven har ligesom tidligere udlagte opgaver ikke udløst øgede ressourcer.
Med den nuværende ressourcetildeling er der følgende problemer: Veterinærafdelingerne: Lang sagsbehandlingstid på klagesager, problemer med registrering herunder af øremærker o.s.v. Alle sagstyper, der ikke omhandles af resultatlønskontrakten, vil blive nedprioriteret. Antallet af dyrevelfærdstilsyn opretholdes på 100%, men der er afsat alt for lidt tid ikke mindst på grund af at 60% af besøgene udføres behovsbestemt, hvilket oftest er   de   store   besætninger.   Der   sker   i   dag   ingen   opfølgning   af   udmeldte indskærpelser ligesom der ikke nødvendigvis føres kontrol med alle staldafsnit. Tilsyn    med    særligt    dyrehold (fuglevildt    herunder    strudse,    hjorte,    pelsdyr m.fl.) gennemføres ikke eller kun i begrænset omfang, da det for tiden ikke er på resultatkontrakten. Lovområder,   der hører   under   Justitsministeriet,   men   kontrolleres   af   Familie-   og Forbrugsministeren,  har  nogle  særlige  problemstillinger.  Kontrolpersonalet  har  ingen sanktioner,  men  betjener  sig  alene  af  indskærpelser  og  anmeldelser  til  politiet. Påbud, forbud og evt. administrative bøder ville være oplagte muligheder. Fødevareafdelingerne: Tilsynene omfatter kun en begrænset del af virksomheden: - ikke    alle    lokaler    i    relation    til    rengøring    og    vedligeholdelse    samt produktionsadskillelse. - ikke alle produktionsparametre i relation til hygiejne. - ikke hele egenkontrolprogrammet. - højst et af følgende områder: - mærkning. - emballage. - tilsætningsstoffer. - forureninger. - godkendelsesvilkårenes fortsatte overholdelse. - personaleuddannelse. - varestandarder. Der  anvendes  fra  1  -  4  år  til at  komme  hele  virksomheden  igennem  afhængig  af antallet af årlige tilsyn. Smiley-ordningen   er   baseret   på   disse   ufuldstændige   tilsyn.   Smiley-ordningen   er vildledende markedsføring. Laboratorierne: Er  for  mange  til  at  opretholde  en  konkurrencedygtig  pris.  Taber  derfor  opgaverne, når de lægges i udbud.