2Samråd vedrørende L144, som KOU har indkaldt indenrigs- og sundhedsministeren til den 7. juni 2005Ministeren er blevet bedt om :"B: At redegøre nærmere for fordelingen af puljen til særligt vanskeligt stillede kommuner, jf. ministerens svar på spørgsmål 5 og 6.
3Svar (mundtligt):[Skattefastfrysning og tilskud som særlig vanskeligt stillet kommune ad spm 5]I lovforslaget er indbygget en forhøjelse af puljen til særligt vanskeligt stillede kommuner på 150 mio. kr. Jeg har i mine besvarelser af spørgsmål 5 og 6 omtalt , hvordan en begrænsning af skatteudskrivningsmuligheden i samspil med andre faktorer kan medvirke til, at en kommune kan komme under et sådant pres, at kommunen eventuelt kan blive berettiget til et tilskud. Derudover har jeg beskrevet, at puljens forhøjelse er midlertidig , og vedrører en afhjælpning af økonomiske problemer i enkelte kommuner.
4Lad mig uddybe disse to besvarelser.Som udgangspunkt vil fordelingen af midler til de særligt vanskeligt stillede kommuner i lighed med tidligere år skulle foretages efter en afvejning af en række økonomiske forhold i den enkelte kom mune. Det gælder eksempelvis , hvorvidt kommunen befinder sig i et tilbagegangsområde. Der kan her være tale om befolkningsmæssig tilbagegang, mange udgifter til førtidspension , eller at kommunen oplever et vigende skattegrundlag. Der kan også være kommuner, som oplever høje forsørgelsesudgifter generelt , og som har et ugunstigt skat/serviceforhold. Alle disse faktuelle oplysninger vejes sammen med de oplysninger som de enkelte ansøgende kommuner fremsender til ministeriet om kommunens situation. De ekstra 150 mio. kr. skal i den
5forbindelse benyttes til hjælp til de kommuner, som på grund af det individuelle skattestop ikke kan benytte skatteprocenten som et middel til at afhjælpe et økonomisk pres i kommunen. Det skal jeg vende tilbage til.Som jeg har redegjort for i svaret på spørgsmål 5, vil det næppe som udgangspunkt være kommuner med en skat under landsgennemsnittet, der kommer i betragtning, men det vil kunne forekomme.Jeg vil i den forbindelse gerne gøre op med den tankegang, at en kommune skulle vær e rig blot fordi den har en skat, der ligger under landsgennemsnittet. Det er rigtigt, at mange kommuner, som har økonomiske problemer også har en relativt høj skatteprocent. En høj
6skatteprocent kan imidlertid også skyldes, at en kommune har valgt et højt serviceniveau. Når en kommunes økonomiske situation skal vurderes må der bringes flere kriterier i spil end alene skattens højde . Det er således årsagen til, at det også er muligt,at kommuner med en skatteprocent under landsgennemsnittet kan blive tildelt et tilskud. Sært ilskuddene vil både fra den eksisterende pulje og de ekstra 150 mio. kr. - blive fordelt ud fra en samlet vurdering af de enkelte kommuners økonomiske situation.Forhøjelsen af særtilskudspuljen i forbindelse med dette lovforslag er udtryk for en vurdering af, at et loft over skatteudskrivningen i nogle tilfælde, hvor eksempelvis de forhold jeg lige har nævnt er gældende i et
7eller andet omfang, kan betyde, at kommunen kommer i en uholdbar økonomisk situation.Det er ikke hensigten med lovforslaget at bringe kommunerne i økonomisk uføre umiddelbart før overgangen til en ny struktur. Det tror jeg selv mine kollegaer i den anden side af det politiske spektrum vil være enige med mig i , ville være en dårlig strategi. En fremsættelse af et lovforslag som L144 uden en indbygget mulighed for at afhjælpe eventuelle økonomiske uhensigtsmæssigheder som følge af lovforslagets begrænsninger på muligheden for at tilvejebringe indtægter via skatten, ville nok næppe heller have gået upåagtet hen over hverken Folketing eller kommuner.
8Derfor har regeringen et ønske om at kunne afhjælpe eventuelle uhensigtsmæssigheder som lovforslaget måtte kunne udløse i de tforholdsvis begrænsede antal kommuner, som oplever en meget stram økonomi, og hvor der ikke er mulighed for at omdisponere således, at der kan sikres en fornuftig service overfor borgerne under de begrænsninger af skatteudskrivningen som lovforslaget lægger op til.
9[Det er en fordel for kommunerne at særtilskudspuljen øges ad spm 6]Jeg tror også, at kommunerne vil være enige med mig i den udlægning af forhøjelsen af puljen. Der er ingen i den kommunale sektor , der har interesse i at enkeltkommuner bringes i en uholdbar økonomisk situation.Jeg vil gerne i denne forbindelse omtale udvalgets formuleringer i spørgsmål 6 omkring , at denne forhøjelse af særtilskuddet skulle betyde ,at alle øvrige kommuner skal betale 150 mio. kr. i mistet bloktilskud til kommuner, der kan være væsentligt bedre stillet alene fordi regeringen forhindrer de pågældende kommuner i selv at løse deres økonomiske problemer.
10Den formulering synes jeg er udtryk for, at der på forhånd lægges nogle fortolkninger og forventninger ned over administrationen af midlerne og over regeringens hensigter, som ikke er i overensstemmelse medvirkeligheden.Regeringen forhindrer ikke nogen kommuner i selv at løse deres økonomiske problemer. Tværtimod er lovforslaget udtryk for , at vi søger at skabe en basis for at de nye kommuner, der fødes den 1. januar 2007 skal vågne op til en harmonisk øko nomi. Med forøgelsen af særtilskudspuljen ønsker regeringen endvidere at hjælpe kommuner med særlige økonomiske vanskeligheder, som måtte blive skærpet af reguleringen i L144 til at løse deres økonomiske problemer.
11Men lad mig også afslutningsvist sige et par ord om den tankegang, der tilsyneladende ligger bag formuleringerne i spørgsmål 6. Nemlig at skattestigninger skulle være et universalværktøj til at løse økonomiske problemer.Ø konomiske problemer som følge af eksempelvis befolkningsafvandring eller hø je overførselsudgifter kan vanskeligt afhjælpes af skattestigningeralene. (Det vil da i hvert fald kun medføre øget befolkningsafvandring! ) Reguleringen i L144 betyder derfor ikke at kommunerne forhindres i atløse deres egne økonomiske problemer.Vi arbejder i øjeblikket på højtryk med at aftale grundlaget for økonomien i kommuner og amter i 2006. Forhøjelsen af puljen til særligt vanskeligt
12stillede kommuner indgår i beregningerne, der ligger til grund for forhandlingerne. Lad mig i denne forbindelse indskyde, at hvis man ser på det samlede skattegrundlag, er forhøjelsen af puljen på 150 mio. kr. altså en ret beskeden størrelse. (Det svarer til ca. 0,02 pct. af det kommunale beskatningsgrundlag.) Gennem aftalerne om den kommunale økonomi og det bloktilskud som vi vil komme frem til i løbet af de næste dage , vil der sikres en samlet balance i den kommunale økonomi for 2006. L144 vil i tilgift hertil medvirke til at sikre et fornuftigt niveau for udgifterne i 2005 og for skatterne i 2006, således, at der samlet set skabes en god basis for de nye kommuner i 2007.