2Samråd vedrørende L144, som KOU har indkaldt indenrigs- og sundhedsministeren til den 7. juni 2005Ministeren er blevet bedt om :"A: At uddybe sit svar på spørgsmål 4 med det tilhørende brev.
3Svar (mundtligt):[Brevet til Tårnby Kommune vedrører en anden situation end L144ad spm 4]Udvalget har i spørgsmål 4 anmodet om, at jeg oversendte et brev afsendt af finansministeren til Tårnby Kommune. Det kan af finansministerens brev udledes, at Tårnby Kommune overfor finansministeren har tilkendegivet, at kommunen muligvis ville have råderum til at sænke skatten i 2005. Kommunen har samtidig udtrykt bekymring overfor en situation, hvor dette råderum måtte vise sig ikke at være til stede i senere år, således at kommunen senere må hæve skatten, så denne tilbageføres til niveauet i 2004. Finansministeren
4tilkendegiver i sit svarbrev, at Tårnby Kommune, såfremt kommunen senere måtte sætte skatten op til niveauet i 2004 - og der samtidig for kommunerne under ét sker et brud på skattestoppet ikke vil blive modregnet individuelt herfor.Samtidig tilkendegives det, at fritagelsen forudsætter, at økonomiaft alen for 2005 samlet set overholdes.Det kan tilføjes, at Tårnby Kommune rent faktisk sænkede skatten i 2005. Jeg vil gerne uddybe, hvorfor finansministerens tilkendegivelse ikke kan anvendes i den aktuelle situation. Det er der nemlig slet ikke baggrund for.
5For det første kan man ikke sige, at økonomiaftalen for 2005 er overholdt. Det taler budgetterne for 2005 deres tydelige sprog om. Den udlægning er selv KL enige i, og det er baggrunden for , at KL i februar måned indgik en aftale med regeringen.Den fø rste forudsætning for fritagelsen af Tårnby Kommune er således ikke opfyldt.For det andet omtaler brevet til Tårnby Kommune som det fremgår en ganske anderledes situation, end den, der vil blive realiseret med en vedtagelse af L144.
6Fritagelsen af Tårnby Kommune gælder således en individuel modregning af et provenu tilvejebragt ved skattestigninger i en situation, hvor der var indført en ordning med individuelle sanktioner over for kommuner i forbindelse med et brud på skattestoppet. Det fremgår meget klart af brevet.Det er jo et ganske andet regime, vi vil stå i i forbindelse med skattefastsættelsen for 2006 såfremt L144 vedtages.L144, inkl. det stillede ændringsforslag, taler således om en situation, hvor kommuner, der skal sammenlægges , får mulighed for at nærme sig hinandens skatteniveauer indenfor en samlet overholdelse af det nuværende skatteniveau. Kommuner , der ikke skal sammenlægges , vil
7derimod ikke kunne hæve skatten , hvorimod der godt vil kunne realiseres skattenedsættelser . Dette scenarium vil være gældende for Tårnby Kommune, som ikke skal sammenlægges.Dermed vil der ikke være mulighed for at kommunerne bryder skattestoppet, og det vil ikke blive aktuelt at skulle iværksætte modregningsordninger af hverken kollektiv eller individuel karakter. Der vil derfor ikke være nogen modregning, som Tårnby Kommune kan fritages fra.Såfremt det økonomiske pres som Tårnby Kommune, eller andre, kommer til at stå overfor, hvis der ikke er økonomisk råderum til, at en kommune kan realisere et ønsket råde rum uden en øget indtægt via
8forøgede skatter, og denne mulighed ikke er til stede som følge af de begrænsninger L144 lægger på skatteudskrivningen ja, så må udgiftsniveauet tilpasses eller der må i særligt vanskelige situationer søges om særtilskud .