Til lovforslag nr. L 144 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Ændringsforslag stillet den 15. juni 2   005 Ændringsforslag til 3. behandling af Forslag til lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommu- nernes overskudslikviditet [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke  Rasmussen)] Af    indenrigs- og sundhedsministeren: Til § 3 1) Nr. 1 udgår . [Ændret finansiering af forhøjelse af puljen til særlig vanskeligt stillede kommuner] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget  er  en  udmøntning  af  aftalen  af  10.  juni  2005  mellem  regeringen  og  KL  om rammerne for kommunernes økonomi for 2006. Aftalen indebærer bl   .a. , at regeringens vil søge ti l- slutning til, at den forhøjelse af pu ljen til særlig vanskeligt stillede kommuner på 150 mio. kr., som indgår i lovforslagets § 3, nr. 2, skal finansieres af staten.  Denne forudsætning har således li   gget til grund for regeringens aftale med KL. Det oprindelige forslag indebar, at forhøjelsen af puljen skulle finansieres gennem en nedsættelse af det kommunale bloktilskud, men ændringsforslaget indebærer som nævnt, at forhøjelsen i stedet finansieres af staten. Med hensyn til administrationen af de bestemmelser, der åbner mulighed for, at de komm uner, der skal lægges sammen, kan justere deres skatter med henblik på at nærme sig et fælles niveau, skal det bemærkes, at de pågældend e bestemmelser som udgangspunkt gælder for indkomstskat, grun  d- skyld  og  dækningsafgift  hver  for  sig.  Men  da  udskrivning  sprocenten  for  indkomstskat  fastsættes med  1  decimal,  vil  det  i  mange  tilfælde  ikke  være  muligt  at  foretage  en  tilnærmelse  af  udskri v- ningsprocenterne i de pågældende kommuner på en sådan måde, at det vil give præcis det sa mme provenu som ved uændrede udskrivningsprocenter. I de tilfælde, hvor afrunding af udskrivningsprocenten til 1 decimal i de  pågældende kommuner medfører,  at  der  udskr ives  en  højere  eller  lavere  indkomstskat  end  ved  uændrede  skatteprocenter, vil Indenrigs- og Sundhedsministeriet være indstillet på at acceptere en imødegåelse af afrunding s- problemet gennem tilpasninger af de øvrige skatter, dvs. grun dskyld og dækningsafgift.   Der lægges
2 her vægt på, at det sikres, at den samlede skatteudskrivning for de p   å gældende kommuner    under ét er uændret. Med hensyn til de to kommuner på Ærø Marstal og Ærøskøbing Kommuner –  som sammenlæ  g- ges allerede fra 1. januar 2006, forudsættes det,   at skatteprocenterne for den nye kommune for 2006 fastsættes efter de ovennævnte pri ncipper.