Til lovforslag nr. L 144 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den   7. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke  Rasmussen)] 1. Ændringsforslag Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2005 og var til 1. behandling den 10. maj 2005. Lovforsla- get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring,  og indenrigs-  og  sund- hedsministeren sendte den 1. april 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag 41 . Den 4. maj 2005 sendte indenrigs- og sundhedsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til u d- valget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Amtsrådsfo r- eningen. Indenrigs- og sundhedsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse. Spørgsmål Udvalget har stillet 14 spørgsmål til   indenrigs- og sundhedsministeren  og 1 spørgsmål til justit  s- ministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret. Samråd Udvalget har stillet 2 spørgsmål til indenrigs  - og sundhedsministeren til mundtlig besvarelse. Mi- nisteren har besvaret spørgsmålene i et samråd med udvalget den 7. juni 2005. Udvalget har efte   r- følgende  anmodet  ministeren  om  det  talepapir,  der  lå  til  grund  for    ministerens  besvarelse  af spørgsmålene.
2 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændring  s- forslag. Et mindretal i udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling og vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag. Socialdemokratiets, Det Radikale Venstres, Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget finder, at med dette lovforslag fortsætter rege  ringen sin centralisering i forhold til kom- muner  og  amter.  Hermed  fratages  kommunerne  den  i  forvejen  meget  beskedne  handlefrihed  til  at ændre på skatteudskrivni   ngen (udskrivningsprocenten, grundskyldspromillen og dækningsafgiften), som en uændret skat unde  r ét trods alt har efterladt. Nu fastlåses kommuneskatteprocenterne  gen- nem lovgivning, hvorved den kommunale ret til skatteudskrivning afskaffes for 2006. Samtidig har regeringen  bebudet,  at  skatteprocenterne  for  2007  for  de  enkelte  kommuner  tilsvarende  vil  blive fastlagt gennem lovgivning. På trods af, at kommunerne har overholdt de indgåede aftaler med r  e- geringen om at holde uændret skat under ét i alle årene med skattestop, vælger regeringen alligevel gennem lovgivning at fastlåse de kommunale skatter. Tilsvarende fastlåses de amtskommunale skatter i lovforslaget. Regeringen bruger strukturreformen som sin formelle begrundelse for indgrebet, der kom som en tyv om natten og uden forudgående forhandlinger med hverken KL eller Amtsrådsforeningen. R  e- geringens manglende lyst til at respektere det kommunale selvstyre fremgår af den proces, der førte frem til lovforslagets fremsættelse. Ganske vist forhandlede regeringen visse dele af forslaget med KL, men efterfølgende in dbyggede man fastlåsningen af de kommunal e skatter i lovforslaget uden nogen form for forudgående forhandlinger. Det er en stæ   rkt kritisabel forhandlingsmetode, at man indgår en aftale om en række opstramninger af den kommunale økonomi med KL, uden overhov e- det at orientere om planerne for et indgreb, der skal fastlåse skattepr ocenterne. Til  gengæld  har  der  slet  ikke  været  nogen  forudgående  forhandlinger  med  Amtsråd sforeningen. Det forekommer bemærkelsesværdigt, at to kommunale organisati oner udsættes for en så forskellig behandling. Indgrebet får  samtidig karakter af et direkte løftebrud over for de kommuner, som i de foregående år  har  nedsat  skatten  i  tillid  til  regeringens  løfte  om,  at  de  ikke  ville  blive  udsat  for  straf,  hvis  de efterfølgende måtte blive nødt til at forhøje skatten tilb age til niveauet i 2002. På trods af dette løfte, bliver skatteprocenten også fastlåst for disse kommuner. Det er en meget formalistisk betragtning, når regeringen forsøger at bortforklare dette reelle løftebrud, som disse kommuner hermed udsættes for. Den slags metoder undergraver tilliden mellem regeringen og kommunerne. Regeringens manglende vilje til at gennemføre den lovede udligningsreform, har medført en kra  f- tig forøgelse af puljen til vanskeligt stillede kommuner for at afbøde de store økonomiske uligheder, der eksisterer kommunerne imellem. Med fastlåsningen af de kommunale skatter, overfører minist  e- ren yderligere 150 mio. kr. fra det kommunale bloktilskud til puljen for vanskeligt stillede kommu- ner. Samtidig fremgår det af lovens bemærkninger, at likvidite   tsproblemer som følge af de fastlåste skatter, kommer ind som en begrundelse for at opnå tilskud fra denne pulje. Tidligere har minist e- ren erkendt, at han har brugt puljen til vanskeligt stillede kommuner til at sikre overholdelse af re- geringens skattestop (L 62 - svar på spm. 8). Med opbakning fra Dansk Folkeparti forekommer det efterhånden som om, regeringen betragter denne del af den kommunale økonomi som en pulje, man mere eller mindre kan fordele efter regeringens forgodtbefindende. Det anser S, RV, SF og EL for at være en helt uacceptabel udvikling. Derfor opfordrer   S, RV, SF og EL ministeren og Folketingets flertal til, at puljen for vanskeligt stillede kommuner fremover anvendes efter sit egentlige formål til at hjælpe de kommuner, som har ekstraordi  nært store økonomiske problemer med at sikre bo   rgerne
3 en  tilstrækkelig  service.  Det  kan  f.eks.  skyldes  et  særligt  lavt  skattegrundlag  eller  ekstraord inært store sociale udgifter. S, RV, SF og EL er bekymrede for den stadige centralisering, der sker i forhold til kommuner og amter. S, RV, SF og EL tror, det er usundt og kortsigtet at fjerne det økonomiske ansvar fra de fo l- kevalgte i kommuner og amter. Risikoen er, at man kommer ind i en ond cirkel, hvor de folkevalgte i kommuner og amter fralægger sig det øk   onomiske ansvar, som vil resultere i behov for endnu me- re statsstyring og dermed en undergravning  af det lokale og regionale demokrati. Sker det, mister man noget af det mest værdifulde i det folkelige danske demokrati.   S, RV, SF og EL er uforståe nde over for, at Venstre, Det Konservative Folkeparti og Dansk Folkeparti vil bære ansvaret for en s  å- dan udvikling. På den baggrund vil S, RV, SF og EL stemme imod lovforslaget ved 3. behandling. Enhedslistens medlem af udvalget kan ikke støtte lovforslaget, fordi  det er en helt uacceptabel til- sidesættelse af det kommunale selvstyre og brud på indgåede aftaler. Skattefrysningen betyder, at selv i kommuner, som får flere plejekrævende ældre eller flere børn, der skal passes eller i skole, kan man ikke hæve skatten,   for at bevare standarden. Kommunerne kan heller ikke bruge af deres kassebeholdning, hvis de skulle have noget af betydning, for den skal de deponere 60 pct. af i en bank, realkreditinstitut eller KommuneKredit. Det bliver også forbudt for kommuner at hæve   grundskylden (skatten på fast ejendom) og dækningsafgift (for forretningseje   n- domme og statsejendomme). Der er ikke i disse år et økonomisk uføre i Danmark, som på nogen måde k an berettige at begræ  n- se de kommunale og amtskommunale udgifter. Tværtimod har r  egeringen selv pumpet penge ud i samfundet.  Det  er  bl.a.  sket  med  skattelettelser.  Skattestoppet  på  ejerboliger  har  tilmed  affødt  st  i- gende boligpriser til fordel for boligejerne. På den baggrund finder E L det helt grotesk, at regerin- gen nu vil tvinge kommunerne til at skære i den (amts)kommunale velfærd. Mange borgere har s å- ledes kunnet købe dyre sommerhuse, udlandsrejser, biler, elektronisk udstyr og meget m ere. Men de har ikke mulighed for at bruge deres ekstra penge i kommunen på bedre forhold i daginsti tutioner, skoler og hjemmeplejen, eller i amtskommunen til højere standard på sygehusene, osv. Det såkaldte   »frie valg for borgerne«  gælder ikke    de fælles velfærdsgoder i (amts)kommunerne. »Forhøjelse af serviceniveauet er uhensigtsmæssigt   «, står der i be mærkningerne til lovforslaget. Det er lige nøjagtigt det, E L er uenig i. Både den demografiske udvikling og den almindelige velstand s- stigning tilsiger, at der må bruges flere penge i (amts)kommunerne, ellers vil danskerne blot opleve velstand uden velfærd. Regeringens  hensigt  er,  efter  EL’s  opfattelse,  at  nedbryde  fællesskabet  til  fordel  for  den  private økonomi,  at  indskrænke  det  rum,  hvor  demokratiet  bestemmer   ,  og  udvide  det  rum,  hvor  pengene bestemmer. Det er et meget kontant udtryk for markedsgørelsen a f samfundet. Der  skal  være  ro  om  den  kommunale  økonomi,  siger  regeringen,  samtidigt  med   ,  at  der  hersker utryghed og usikkerhed i de kommunale forvaltninger og i amterne om fordelingen af opgaverne og hvem, der skal drive de  sociale institutioner videre, og mens ansatte ikke ved om de bliver  flyttet over i de nye store kommuner/regioner eller de bliver fyret. Kommunerne  har  store  ekstraudgifter  til  kommunalreformen.  Folketingets  Politisk-Ø  konomiske Udvalg  afholdt  en  høring,  hvor  flere  eksperter  dokumenter ede,  at  reformen  bliver  meget  dyr.  Og regeringen har ikke tænkt sig at give kommunerne og regionerne ekstra penge til hele den enorme omstillingsproces, så alene af den grund kan vi forudse besparelser på den almindelige service ove  r- for borgerne.
4 De sidste år har der været et skattestop, som har betydet   , at kommuner og amter kun kunne sætte skatten op, hvis der samtidigt var nogle, der satte skatten ned. Det muliggjorde dog en vis fleksibili- tet  kommunerne  imellem.  Denne  fleksibilitet  kan  nu  kun  komme  på  ta le  mellem  kommuner,  der skal sammensluttes, jf. æ  ndringsforslagene fra ministeren. Dog vil enkelte kommuner, som måtte få problemer med skattefrysningen, kunne søge om ekstraordinær støtte, men denne støtte skal fina n- sieres ved en nedsættelse af det genere  lle bloktilskud, dvs. de øvrige kommuner vil alene af denne grund skulle skære i udgifterne. EL  konstaterer  endeligt,  at  regeringen  har  brudt  sit  løfte  til  henholdsvis  København  og  Tårnby Kommune,  som  havde  en  klar  aftale  med  finansministeren  om  senere  at  kunne  sætte  skatten  op, hvis det viste sig at deres skattenedsættelser ikke kunne holde. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin      var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af  et flertal (V, DF og KF): Til § 1 1) I stk. 1, 2 og 3, ændres »1. juli « til: »1. oktober«. [Ændret deponeringsfrist   ] Til § 4 2) Nr. 1 affattes således: »1.  Efter § 6 indsættes: »§ 6 a. For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte kommunes udskriv   ningsprocent efter bestem- melserne i stk. 2 og 3 uanset bestemmelsen i § 6. Stk. 2. For de kommuner, der for budgetåret 2007 ikke indgår i en kommunesammenlægning, kan udskrivningsprocenten for 2006 højst fastsættes til det samme som for 2005. Stk. 3. For de kommuner, der fra og med budgetåret 2007 indgår i en kommunesammenlæ gning, fastsættes udskrivningsprocenten i de enke  lte kommuner for 2006 til 1) den samme som for 2005 eller 2) en procent, som de kommuner, der indgår i sammenlægningen, har aftalt indby   rdes. Det er en forudsætning, at det samlede indkomstskatteprovenu for de kommuner, der indgår den pågæ l- dende kommunesammenlæ  gning, skal svare til provenuet ved uændrede udskrivningsprocenter i forhold til 2005. Den pågældende aftale skal godkendes af Inde   nrigs - og Sundhedsministeriet. Kommunerne skal indsende ansøgning herom til Inde nrigs - og Sundhedsministeriet senest den 1. september 2005.«« [Ændret udskrivningsprocent]
5 Til § 5 3) Nr. 1 og 2 affattes således: »1.  Efter § 2 indsættes: »§ 3. For budgetår et 2006 fastsættes den enkelte kommunes grundskyldspromille efter beste  m- melserne i stk. 2 og 3 uanset bestemmelsen i § 2, stk. 1. Stk. 2. For de kommuner, der for budgetåret 2007 ikke indgår i en kommunesammenlægning, kan grundskyldspromillen for 2006 højs t fastsættes til det samme som for 2005. Stk. 3. For de kommuner, der fra og med budgetåret 2007 indgår i en kommunesammenlæ gning, fastsættes grundskyldspromillen i de enke  lte kommuner for 2006 til 1) den samme som for 2005 eller 2) en promille, som de kommuner, der indgår i sammenlægningen, har aftalt indbyrdes. Det er en forudsætning, at det samlede grundskyldsprovenu for de kommuner, der indgår den pågældende kommunesammenlægning, skal svare til provenuet ved uændrede grundskyldspromiller i fo r- hold til 2005. Den pågældende aftale skal godkendes af Indenrigs   - og Sundhedsministeriet. Kommunerne skal indsende ansøgning herom til Indenrigs - og Sundhedsministeriet senest den 1. september 2005.« 2. Efter § 23 C indsættes: »§ 24. For budgetåret 2006 fastsættes    den enkelte kommunes promiller for dækningsafgift efter bestemmelserne i stk. 2 og 3 uanset bestemmelserne i §§ 23 og 23 A. Stk. 2. For de kommuner, der for budgetåret 2007 ikke indgår i en kommunesammenlægning, kan promillerne for dækningsafgift for 2006   højst fas tsættes til de samme som for 2005. Stk. 3. For de kommuner, der fra og med budgetåret 2007 indgår i en kommunesammenlæ gning, fastsættes promillerne for dækningsafgift i de enke lte kommuner for 2006 til 1) de samme som for 2005 eller 2) de promiller for dækningsafgift, som de kommuner, der indgår i sammenlægningen, har aftalt indbyrdes. Det er en forudsætning, at det samlede provenu af dækningsafgift for de kommuner, der indgår den pågældende kommunesammenlægning, skal svare til provenuet ved uændr ede promiller for dækningsafgift i forhold til 2005. Den pågældende aftale skal godkendes af Inde n- rigs- og Sundhedsministeriet. Kommunerne skal indsende ansøgning herom til Indenrigs - og Sundhedsministeriet senest den 1. september 2005. Stk. 4. For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte amtskommunes promiller for dækningsa fgift til det samme som for 2005, uanset bestemmelserne i § 23.«« [Grundskyldpromille og promille for dækningsafgift] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 -3 Det oprindelige forslag indebar, at skatten i alle kommuner skulle være uændret i 2006 i forhold til 2005. De kommunale parter har i deres høringssvar været kritiske over for denne del af lovfor   s- laget. Regeringen har efterfølgende drøftet forslaget med KL   (Kommunernes Landsforening). KL er fortsat kritisk over for denne del at forslaget, men har tilkendegivet, at hvis det alligevel gennemfø- res, vil det teknisk kunne forbedres på visse punkter.
6 Regeringen fremsætter på den baggrund dette ændringsforslag, som indebærer, at kommuner, der ikke skal sammenlægges, har mulighed for at sætte skatten ned i 2006. Endvidere  gives  der  mulighed  for,  at  de  kommuner,  der  skal  lægges  sammen,  kan  justere  deres skatter med henblik på at nærme sig et fælles niveau. Det forudsættes dog, at den samlede skat for de pågælde   nde sammenlægningskommuner er uændret i forhold til en situation med uændrede ska t- teprocenter i hver enkelt kommune. De pågældende kommuner kan således ikke ændre den samlede skatteudskrivning for sammenlægningskommunerne set under ét, men har mulighed for  at påbegy n- de harmoniseringen til et nyt fælles niveau allerede i 2006. Denne harmonisering forudsætter go d- kendelse  fra  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  med  henblik  på  at  sikre,  at  forudsætningen  om uændret skat set under ét overholdes. De pågældende bes   temmelser om skatteudskrivningen gælder både for indkomstskat, grundskyld og dækningsafgift. Det skal endvidere bemærkes, at regeringen efter forhandlinger med KL er indstillet på at imød e- komme KL på en række punkter i forhold til administrationen af beste   mmelserne om deponering af overskudslikviditet. Det drejer sig om muligheden for at tage hensyn til de tilfælde, hvor revisionens gennemgang af en  kommunes  eller  amtskommunes  regnskab  for  2004  fører  til  ændringer  i  den  likviditetsbehol   d- ning,  som  kommunen  eller  amtskommunen  har  opgjort  i  regnskabet.  Revisionens  beretning  om regnskab  2004  afgives  til  kommunen  senest  den  15.  august  2005.  På  den  baggrund  foreslås  tid  s- punktet for deponeringen udskudt fra 1. juli 2005 – som foreslået i det oprindelige forslag     –   til 1. oktober 2005. Det  drejer  sig  endvidere  om  muligheden  for  at  modregne  et  eventuelt  kassekredittræk  i  likvid  i- tetsopgørelsen ultimo 2004. Denne ordning kan administreres gennem lovforslagets dispensation s- bestemmelse og må forudsætte, at kommunen eller    amtskommunen indsender en revisionspåte gnet opgørelse heraf.    Det skal endvidere bemærkes, at der i lovforslagets bemærkninger er lagt op til, at de deponerede midler skal administreres efter de regler, der gælder for deponering efter lånebekendtgørelse n. KL har  dog  udtrykt  ønske  om,  at  komm unerne  får  mulighed  for  formuepleje  i  deponeringsperioden. Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  er  indstillet  på  at  imødekomme  KL  på  dette  punkt,  således at kommuner og amter får mulighed for at udøve formuepleje af de d  eponerede midler i deponerings- perioden. Det afgørende er, at beløbet fortsat skal være deponeret, således at der ikke kan udtages beløb fra de deponerede midler til forbrug i perioden. Ad nr. 1 Ændringsforslaget  indebærer,  at  tidspunktet  for kommunernes  og amtskommunernes  deponering efter denne lov udskydes fra 1. juli 2005 til 1. oktober 2005. Baggrunden er, at der dermed bliver mulighed for at tage hensyn til eventuelle ændringer i likviditetsopgørelsen ved regnskabsafslutni   n- gen for 2004 som følge af revi sionens gennemgang af regnskabet. Revisionens beretning afgives til kommunen  senest  den  15.  august  2005.  Kommunerne  og  amtskommunerne  skal  således  snarest herefter indberette eventuelle ændringer af likviditetsopgørelsen som følge af revisionens genne m- gang til Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Ad nr. 2 Bestemmelsen  i  det  oprindeligt  fremsatte  lovforslag  indebar,  at  de  kommunale  udskrivningspro- center for budgetåret 2006 fastfryses på samme n  iveau som for 2005.
7 Ændringsforslaget  indebærer,  at  de  kommuner,  d er  ikke  indgår  i  en  kommunesammenlægning, har mulighed  for at sætte udskrivningsprocenten ned i 2006. De kommuner, der indgår i en ko   m- munesammenlægning, skal enten holde uændret udskrivningsprocent i 2006 i forhold til 2005 eller på begynde en harmonisering af udskrivningsprocenterne i forhold til de kommuner, der indgår i den pågæ   ldende sammenlægning. Harmoniseringen af udskrivningsprocenterne skal ske således, at der for de kommuner, der indgår i  den  pågældende  sammenlægning,  samlet  set  u dskrives  det  samme  skatteprovenu,  som  hvis  hver enkelt af de pågældende kommuner havde holdt uændret udskrivningsprocent i forhold til 2005. Med henblik på at sikre, at harmoniseringen af udskrivningsprocenterne sker under overholdelse af forudsætningen om uændret skat for de pågældende kommuner set under ét, indebærer ændring s- forslaget, at justeringen af udskrivningsprocenterne skal godkendes af Indenrigs- og Sundhedsmini- steriet.  De  pågældende  kommuner  skal  derfor  senest  den  1.  september  2005  indsende  ansøgning herom til ministeriet med henblik på, at Indenrigs - og Sundhedsministeriet kan tage stilling til an- søgningerne inden den endelige vedtagelse af de kommunale budgetter for 2006. Ad nr. 3 (Ad § 5, nr. 1) Denne  bestemmelse  vedrører  fastsættelsen  af  den  kommunale  grunds   kyldspromille,  og  bestem- melsen er i øvrigt helt parallel til bestemmelsen om u dskrivningsprocenten, jf. nr. 1 ovenfor. (Ad § 5, nr. 2) Denne bestemmelse vedrører fastsættelsen af de kommunale promiller for dækningsafgift, og b e- stemmelsen er i øvrigt helt p arallel til bestemmelserne om udskrivningsprocent og grundskyldspro- mille,  jf.  nr.  1  og  2  ovenfor.  Det  skal  i  den  forbindelse  bemærkes,  at  kommunerne  kan  udskrive dækningsafgift af henholdsvis offentlige ejendomme, jf. lovens § 23 og dækningsafgift af visse er- hvervsejendomme,  jf.  lovens  §  23  A.  De  foreslåede  bestemmelser  vedrører  de  to  former  for  dæ k- ningsafgift hver for sig. Kommuner, der skal sammenlægges, kan således efter den foreslåede bestemmelse i § 24, stk. 3, nr.  2,  påbegynde  en  harmonisering  af  pro millerne  for  dækningsafgift  for  henholdsvis  offentlige ejendomme og visse erhvervsejendomme under forudsætning af, at provenuet for hver af de to fo  r- mer for dækningsafgift er uændret i forhold til provenuet ved uændrede promiller for dækningsa f- gift i forhold til 2005.   Herudover  indebærer  bestemmelsen  en  fastfrysning  af  de  amtskommunale  promiller  for  dæ k- ningsafgift. Denne del af forslaget er uændret i forhold til det oprindeligt fremsatte forslag. Erling Bonnesen (V)   Troels Christensen (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Leif Mikkelsen (V) Jens Vibjerg (V)   Poul Nødgaard  (DF) fmd.  Kristian Thulesen Dahl (DF) Christian Wedell-Neergaard (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Arne Toft (S)   Karen Hækkerup   (S) Magnus Heunicke (S)   Ole Stavad (S)   Margrethe Vestager (RV)   Ole Glahn (RV) Kristen Touborg (SF)   Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get.
8 Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
9 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 144 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs  - og sundhedsministeren 2 Henvendelse af 28/4-05 fra Amtsrådsforeningen 3 Ændringsforslag, fra indenrigs   - og sundhedsministeren 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 1. udkast til betænkning 6 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 144 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 28/4-05 fra Amtsrådsforeni n- gen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvorfor ministeren ikke har ønsket at forhandle med KL om fastsættelse af den kommunale udskrivningsprocent, grun  d- skyldspromillen og dækningsafgift for 2006, til indenrigs  - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvilke forhandlinger ministeren har haft med KL efter lov- forslaget er blevet fremsat i Folketinget, til indenrigs- og sundheds- ministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om oversendelse af kopi af regeringens brev til Tårnby Ko m- mune om udskrivningsprocent, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om uddybning af bemærkning om tilskud til vanskeligt stillet kommuner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om bloktilskud til kommunerne, til indenrigs - og sundhedsm i- nisteren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om redegørelse for regeringens planer for kommunernes skatt e- udskrivning for 2007, til indenrigs- og sundhedsministeren, og min i- sterens svar herpå 8 Spm. om baggrunden for, at regeringen tilsyneladende har undladt at forhandle med amterne, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mi- nisterens svar herpå 9 Spm. om uddybning af forhandlingsforløbet med KL, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om, hvordan ministeren forventer, at lovforslaget vil påvirke
10 budgetterne for 2005, til indenrigs- og sundhedsministeren, og min i- sterens svar herpå 11 Spm. om regeringens skattestop og kommunernes muligheder, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om sammenhængen mellem det kommunale selvstyre og ko  m- munernes skatteudskrivningsret, til justitsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om om oversendelse af kopi af brev fra Tårnby Kommune til finansministeren, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministe- rens svar herpå 14 Spm. om oversendelse af talepapir til besvarelse af samrådsspm. A, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om oversendelse af talepapir til besvarelse af samrådsspm. B, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 144 Samråds - spm.nr. Titel A Samrådsspm. om uddybning af ministerens svar på spørgsmål 4, til indenrigs- og sundhedsministeren B Samrådsspm. om redegørelse for fordelingen af puljen til særligt va n- skeligt stillede kommuner, til indenrigs- og sundhedsministeren