Til lovforslag nr. L 144 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Kommunaludvalget den 0. maj 2005 1. udkast Betænkning over Forslag til lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikviditet og ændring af forskellige kommunaløkonom iske love (Binding af overskudslikviditet i kommunerne indtil 2007, indførelse af midlertidige begrænsninger i den kommunale og amtskommunale skatteudskrivning for 2006 og midtvejsregulering af den kommunale udligning af beskatningsgrundlag for 2005) [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke  Rasmussen)] 1. Ændringsforslag Indenrigs- og sundhedsministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2005 og var til 1. behandling den 10. maj 2005. Lovforsla- get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kommunaludvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og [ministeren]  sendte den [dato]  dette udkast til udvalget, jf. alm. del - bilag [bilagsnummer] . Den 4. maj 2005 sendte inden- rigs- og sundhedsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Amtsrådsfo r- eningen. Indenrigs- og sundhedsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse. Spørgsmål Udvalget har stillet 12 spørgsmål til   indenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger <>
2 Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin      var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke a ltid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    indenrigs- og sundhedsministeren, tiltrådt af <>: Til § 1 1) I stk. 1, 2 og 3 , ændres »1. juli « til: »1. oktober«. [Ændret deponeringsfrist   ] Til § 4 2) Nr. 1 affattes således: »1. Efter § 6 indsættes: »§ 6 a. For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte kommunes udskrivningsprocent efter beste   m- melserne i stk. 2 og 3 uanset bestemmelsen i § 6. Stk. 2. For de kommuner, der for budgetåret 2007 ikke indgår i en kommunesammenlægning, kan udskrivningsprocenten for 2006 højst fastsættes til det samme som for 2005. Stk. 3. For de kommuner, der fra og med budgetåret 2007 indgår i en kommunesammenlæ gning, fastsættes udsk  rivningsprocenten i de enkelte kommuner for 2006 til 1) den samme som for 2005, eller 2) en procent, som de kommuner, der indgår i sammenlægningen, har aftalt indbyrdes. Det er en forudsætning, at det samlede indkomstskatteprovenu for de kommuner, der indg  år den pågæ l- dende kommunesammenlæ  gning, skal svare til provenuet ved uændrede udskrivningsprocenter i forhold til 2005. Den pågældende aftale skal godkendes af Indenrigs   - og Sundhedsministeriet. Kommunerne skal indsende ansøgning herom til Inde nrigs - og Sundhedsministeriet senest den 1. september 2005.«« [Ændret udskrivningsprocent] Til § 5 3) Nr. 1 og 2 affattes således: »1. Efter § 2 indsættes: »§ 3. For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte kommunes grundskyldspromille efter beste   m- melserne i stk. 2 og 3 uanset bestemmelsen i § 2, stk. 1.
3 Stk. 2. For de kommuner, der for budgetåret 2007 ikke indgår i en kommunesammenlægning, kan grundskyldspromillen for 2006 højst fastsættes til det samme som for 2005. Stk. 3. For de kommuner, der fra og med budgetåret  2007 indgår i en kommunesammenlæ   gning, fastsættes grundskyldspromillen i de enke  lte kommuner for 2006 til 1) den samme som for 2005, eller 2) en promille, som de kommuner, der indgår i sammenlægningen, har aftalt indbyrdes. Det er en forudsætning, at det   samlede grundskyldsprovenu for de kommuner, der indgår den pågældende kommunesammenlægning, skal svare til provenuet ved uændrede grundskyldspromiller i fo r- hold til 2005. Den pågældende aftale skal godkendes af Indenrigs   - og Sundhedsministeriet. Kommunerne skal indsende ansøgning herom til Indenrigs - og Sundhedsministeriet senest den 1. september 2005.« 2. Efter § 23 C indsættes: »§ 24. For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte kommunes promiller for dækningsafgift efter bestemmelserne i stk. 2 og 3 uanset bestemmelserne i §§ 23 og 23 A. Stk. 2. For de kommuner, der for budgetåret 2007 ikke indgår i en kommunesammenlægning, kan promillerne for dækningsafgift for 2006 højst fas   tsættes til de samme som for 2005. Stk. 3. For de kommuner, der fra og med budgetåret 2007 indgår i en kommunesammenlæ gning, fastsættes promillerne for dækningsafgift i de enke lte kommuner for 2006 til 1) de samme som for 2005, eller 2) de promiller for dækningsafgift, som de kommuner, der indgår i sammenlægningen, har aftalt indbyrdes. Det er en forudsætning, at det samlede provenu af dækningsafgift for de kommuner, der indgår den pågældende kommunesammenlægning, skal svare til provenuet ved uændrede promiller for dækningsafgift i forhold til 2005. Den pågældende aftale skal godkendes af Inden- rigs- og Sundhedsministeriet. Kommunerne skal indsende ansøgning herom til Indenrigs - og Sundhedsministeriet senest den 1. september 2005. Stk. 4. For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte amtskommunes promiller for dækningsa fgift til det samme som for 2005, uanset bestemmelserne i § 23.«« [Grundskyldpromille og promille for dækningsafgift] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 -3 Det oprindelige forslag indebar, at skatten i alle kommuner skulle være uændret i 2006 i forhold til 2005. De kommunale parter har i deres høringssvar været kritiske over for denne del af lovfor   s- laget. Regeringen har efterfølgende drøftet forslaget med KL. KL  er fortsat kritisk over for denne del at forslaget, men har tilkendegivet, at hvis det alligevel gennemføres, vil det teknisk kunn e for- bedres på visse punkter. Regeringen fremsætter på den baggrund dette ændringsforslag, som indebærer, at kommuner, der ikke skal sammenlægges, har mulighed for at sætte skatten ned i 2006. Endvidere  gives  der  mulighed  for,  at  de  kommuner,  der  skal  lægg  es  sammen,  kan  justere  deres skatter med henblik på at nærme sig et fælles niveau. Det forudsættes dog, at den samlede skat for de pågældende sammenlægningskommuner er uændret i forhold til en situation med uændrede ska t- teprocenter i hver enkelt kommune. De pågældende kommuner kan således ikke ændre den samlede skatteudskrivning for sammenlægningskommunerne set under ét, men har mulighed for at påbegy  n- de harmoniseringen til et nyt fælles niveau allerede i 2006. Denne harmonisering forudsætter go d-
4 kendelse  fra  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  med  henblik  på  at  sikre,  at  forudsætningen  om uændret skat set under ét overholdes. De pågældende bestemmelser om skatteudskrivningen gælder både for indkomstskat, grundskyld og dækningsafgift. Det skal endvidere bemærk  es, at regeringen efter forhandlinger med KL er indstillet på at imød  e- komme KL på en række punkter i forhold til administrationen af bestemme   lserne om deponering af overskudslikviditet. Det drejer sig om muligheden for at tage hensyn til de tilfælde, hvor   revisionens gennemgang af en  kommunes  eller  amtskommunes  regnskab  for  2004  fører  til  ændringer  i  den  likviditetsbehol   d- ning,  som  kommunen  eller  amtskommunen  har  opgjort  i  regnskabet.  Revisionens  beretning  om regnskab  2004  afgives  til  kommunen  senest  den  15.  august  2005.  På  den  baggrund  foreslås  tid  s- punktet for deponeringen udskudt fra 1. juli 2005 – som foreslået i det oprindelige forslag     – til 1. oktober 2005. Det  drejer  sig  endvidere  om  muligheden  for  at  modregne  et  eventuelt  kassekredittræk  i  likvid  i- tetsopgørelsen ultimo 2004. Denne ordning kan administreres gennem lovforslagets dispensation s- bestemmelse og må forudsætte, at kommunen eller amtskommunen indsender en revisionspåte gnet opgørelse heraf.    Det skal endvidere bemærkes, at der i lovforslagets b  emærkninger er lagt op til, at de deponerede midler skal administreres efter de regler, der gælder for deponering efter lånebekendtgørelsen. KL har  dog  udtrykt  ønske  om,  at  komm unerne  får  mulighed  for  formuepleje  i  deponeringsperioden. Indenrigs- og Sundhedsministeriet er indstillet på at imødekomme KL på dette punkt, således ko m- muner og amter får mulighed for at udøve formuepleje af de deponerede midler i deponeringsperi  o- den. Det afgørende er, at beløbet fortsat skal være deponeret, således at der ikke kan udtages beløb fra de deponerede midler til forbrug i perioden. Ad nr. 1 Ændringsforslaget  indebærer,  at  tidspunktet  for kommunernes  og  amtskommunernes  deponering efter denne lov udskydes fra 1. juli 2005 til 1. oktober 2005. Baggrunden er, at der dermed bliver mulighed for at tage hensyn til eventuelle ændringer i likviditetsopgørelsen ved regnskabsafslutni   n- gen for 2004 som følge af revisionens gennemgang af regnskabet. R evisionens beretning afgives til kommunen  senest  den  15.  august  2005.  Kommunerne  og  amtskommunerne  skal  således  snarest herefter indberette eventuelle ændringer af likviditetsopgørelsen som følge af revisionens genne m- gang til Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Ad nr. 2 Bestemmelsen  i  det  oprindeligt  fremsatte  lovforslag  indebar,  at  de  kommunale  udskrivningspro- center for budgetåret 2006 fastfryses på samme n  iveau som for 2005. Ændringsforslaget  indebærer,  at  de  kommuner,  der  ikke  indgår  i  en  kommunesammenlægning, har mulighed  for at sætte udskrivningsprocenten ned i 2006. De kommuner, der in  dgår i en ko m- munesammenlægning, skal enten holde uændret udskrivningsprocent i 2006 i forhold til 2005 eller på begynde en harmonisering af udskrivningsprocenterne i forhold til de kommuner, der indgår i den pågæ   ldende sammenlægning. Harmoniseringen af udskrivningsprocenterne skal ske således, at der for de kommuner, der indgår i  den  pågældende  sammenlægning,  samlet  set  u dskrives  det  samme  skatteprovenu,  som  hvis  hver enkelt af de pågældende kommuner havde holdt uændret udskrivningsprocent i forhold til 2005 .
5 Med henblik på at sikre, at harmoniseringen af udskrivningsprocenterne sker under overholdelse af forudsætningen om uændret skat for de pågældende kommuner set under ét, indebærer ændring s- forslaget, at justeringen af udskrivningsprocenterne skal godkendes af Indenrigs- og Sundhedsmini- steriet.  De  pågældende  kommuner  skal  derfor  senest  den  1.  september  2005  indsende  ansøgning herom til ministeriet med henblik på, at Indenrigs - og Sundhedsministeriet kan tage stilling til an- søgningerne inden den endelige ve dtagelse af de kommunale budgetter for 2006. Ad nr. 3 (AD § 5, nr. 1) Denne  bestemmelse  vedrører  fastsættelsen  af  den  kommunale  grundskyldspromille,  og  beste   m- melsen er i øvrigt helt parallel til bestemmelsen om u dskrivningsprocenten, jf. nr. 1 ovenfor. (Ad § 5, nr. 2) Denne bestemmelse vedrører fastsættelsen af de kommunale promiller for dækningsafgift, og b e- stemmelsen er i øvrigt helt parallel til bestemmelserne om udskrivningsprocent og grundskyldspr o- mille,  jf.  nr.  1  og  2  ovenfor.  Det  skal  i  den  forbindelse  bemærkes,  at  kommunerne  kan  udskrive dækningsafgift af henholdsvis offentlige ejendomme, jf. lovens § 23 og dækningsafgift af visse e r- hvervsejendomme,  jf.  lovens  §  23  A.  De  foreslåede  bestemmelser  vedrører  de  to  former  for  dæ k- ningsafgift hver for sig. Kommuner, der skal sammenlægges, kan således efter den foreslåede bestemmelse i § 24, stk. 3, nr.  2,  påbegynde  en  harmonisering  af  promillerne  for  dækningsafgift  for  henholdsvis  offentlige ejendomme og visse erhvervsejendomme under forudsætning af, at pro  venuet for hver af de to for- mer for dækningsafgift er uændret i forhold til provenuet ved uændrede promiller for dækningsa f- gift i forhold til 2005.   Herudover  indebærer  bestemmelsen  en  fastfrysning  af  de  amtskommunale  promiller  for  dæ k- ningsafgift. Denne del af forslaget er uændret i forhold til det oprindeligt fremsatte forslag. Erling Bonnesen (V)   Troels Christensen (V)   Michael Aastrup Jensen (V)   Leif Mikkelsen (V) Jens Vibjerg (V)   Poul Nødgaard  (DF) fmd.  Kristian Thulesen Dahl (DF) Christian Wedell-Neergaard (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Arne Toft (S)   Karen Hækkerup   (S) Magnus Heunicke (S)   Ole Stavad (S)   Margrethe Vestager (RV)   Ole Glahn (RV) Kristen Touborg (SF)   Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 144 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs  - og sundhedsministeren 2 Henvendelse af 28/4-05 fra Amtsrådsforeningen 3 Ændringsforslag, fra indenrigs   - og sundhedsministeren 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 144 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 28/4-05 fra Amtsrådsforeni n- gen, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvorfor ministeren ikke har ønsket at forhandle med KL om fastsættelse af den kommunale udskrivningsprocent, gr  und- skyldspromillen og dækningsafgift for 2006, til indenrigs  - og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvilke forhandlinger ministeren har haft med KL efter lov- forslaget er blevet fremsat i Folketinget, til indenrigs- og sundheds- ministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om oversendelse af kopi af regeringens brev til Tårnby Ko m- mune om udskrivningsprocent, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om uddybning af bemærkning om tilskud til vanskeligt still  et kommuner, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om bloktilskud til kommunerne, til indenrigs - og sundhedsm i- nisteren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om redegørelse for regeringens planer for kommunernes skatt e- udskrivning for 2007, til indenrigs- og sundhedsministeren, og min i- sterens svar herpå 8 Spm. om baggrunden for, at regeringen tilsyneladende har undladt at forhandle med amterne, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mi- nisterens svar herpå 9 Spm. om uddybning af forhandlingsforløbet med KL, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om, hvordan ministeren forventer, at lovforslaget vil påvirke budgetterne for 2005, til indenrigs- og sundhedsministeren, og min i- sterens svar herpå
7 11 Spm. om regeringens skattestop og kommunernes muligheder, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om sammenhængen mellem det kommunale selvstyre og ko  m- munernes skatteudskrivningsret, til justitsministeren, og ministerens svar herpå