Til L 144 (Forslag til lov om midlertidig binding af kommunernes og amtskommunernes overskudslikvidi- tet og ændring af forskelli   ge kommunaløkonomiske love) Ændringsforslag Af indenrigs- og sundhedsministeren: Til § 1 1) I stk. 1, 2 og 3, ændres 3 steder ”1. juli” til: ”1. oktober”. Til § 4 2) 1. affattes således: 1. Efter § 6 indsættes: §  6  a.  For  budgetåret  2006  fastsættes  den  enkelte  kommunes  udskriv- ningsprocent efter bestemmelserne i stk. 2 og 3 uanset bestemmelsen i § 6. Stk. 2.  For de kommuner, der for budgetåret 2007 ikke indgår i en kommu- nesammenlægning, kan udskrivningsprocenten for 2006 højst fastsættes til det samme som for 2005. Stk.  3.  For  de  kommuner,  der  fra  og  med  budgetåret  2007  indgår  i  en kommunesammenlægning,   fastsættes  udskrivningsprocenten   i  de  enkelte kommuner for 2006 til 1)   den samme som for 2005, eller 2)   en  procent,  som  de  kommuner,  der  indgår  i  sammenlægningen, har  aftalt  indbyrdes.  Det  er  en  forudsætning,  at  det  samlede  in d- komstskatteprovenu for de kommuner, der indgår den pågældende kommunesammenlæ gning, skal svare til provenuet ved uændrede udskrivningsprocenter  i  forhold  til  2005.  Den  pågældende  aftale skal godkendes af Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Kommuner- ne skal indsende ansøgning herom til Indenrigs - og Sundhedsmi- nisteriet senest den 1. september 2005. ”” Til § 5 Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 17. maj 2005 Kontor: 2.ø.kt. J.nr.: 2005-2400-26 Sagsbeh.: NMJ Fil-navn: skat/æf L 144
2 3) 1. affattes således: 1. Efter § 2 indsættes: § 3. For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte kommunes grundskyld s- promille efter bestemmelserne i stk. 2 og 3 uanset bestemmelsen i § 2, stk. 1. Stk. 2. For de kommuner, der for budgetåret 2007 ikke indgår i en kommu- nesammenlægning, kan  grundskyld spromillen for  2006  højst fas tsættes til det samme som for 2005. Stk.  3.  For  de  kommuner,  der  fra  og  med  budgetåret  2007  indgår  i  en kommunesammenlægning,  fastsættes  grundskyldspromillen  i  de  enke  lte kommuner for 2006 til 1)   den samme som for 2005, eller 2)   en  promille,  som  de  kommuner,  der  indgår  i  sammenlægningen, har  aftalt  indbyrdes.  Det  er  en  forudsætning,  at  det  samlede grundskyldsprovenu for de kommuner, der indgår den pågældende kommunesammenlægning, skal svare til prov enuet ved uændrede grundskyldspromiller i forhold til 2005. Den pågældende aftale skal godkendes  af  Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet.  Kommunerne skal indsende ansøgning herom til Indenrigs - og Sundhedsministe- riet senest den 1. september 2005. ”” 4) 2. affattes således: 2. Efter § 23 C indsættes: § 24. For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte kommunes promiller for dækningsafgift efter bestemmelserne i stk. 2 og 3 uanset bestemme lserne i §§ 23 og 23 A. Stk. 2. For de kommuner, der for budgetåret 2007 ikke indgår i en kommu- nesammenlægning, kan  promillerne for dæk ningsafgift for 2006 højst fas t- sættes til de samme som for 2005. Stk.  3.  For  de  kommuner,  der  fra  og  med  budgetåret  2007  indgår  i  en kommunesammenlægning,  fastsættes    promillerne  for  dækningsafgift   i  de enkelte kommuner for 2006 til 1)   de samme som for 2005, eller 2)   de  promiller  for  dækningsafgift,  som  de  kommuner,  der  indgår  i sammenlæ gningen,  har  aftalt  indbyrdes.  Det  er  en  forudsætning, at  det  samlede  provenu  af  dækningsafgift  for  de  kommuner,  der indgår  den  pågældende  kommunesammenlægning,  skal  svare  til provenuet  ved  uændrede  promiller  for  dækningsafgift  i  forhold  til 2005.  Den  pågældende  aftale  skal  godkendes  af  Indenrigs-  og Sundhedsministeriet.  Kommunerne  skal  indsende  ansøgning  he r- om til Indenrigs- og Sundhedsministeriet senest den 1. september 2005. Stk.  4. For budgetåret 2006 fastsættes den enkelte amtskommunes pr o- miller for dækningsafgift til det samme som for 2005, uanset bestemme l- serne i § 23.””
3 Bemærkninger Det  oprindelige  forslag  indebar,  at  skatten  i  alle  kommuner  skulle  være uændret i 2006 i  forhold til 2005. De kommunale parter har i deres høring s- svar været kritiske over for denne del af lovforslaget.  Regeringen har efter- følgende drøftet forslaget med KL. KL er fortsat kritisk over for denne del at forslaget, men  har tilkendegivet,  at  hvis  det  alligevel  gennemføres,  vil  det teknisk kunne forbedres på visse punkter. Regeringen fremsætter på den baggrund dette  ændringsforslag, som ind e- bærer,  at  kommuner,  der  ikke  skal  sammenlægges,  har  mulighed  for  at sætte skatten ned i 2006. Endvidere gives der mulighed for, at de kommuner, der skal lægges sa m- men, kan justere deres skatter med henblik på at nærme sig et fælles n i- veau. Det forudsættes dog, at den samlede skat for de pågældende sa m- menlægningskommuner er uændret i forhold til en situation med u  ændrede skatteprocenter  i  hver  enkelt  kommune.  De  pågældende  kommuner  kan således  ikke ændre  den  samlede  skatteudskrivning for  sammenlægning s- kommunerne set under ét, men har mulighed for at påbegynde harmonise- ringen til et nyt fælles niveau allerede i 2006 . Denne harmonisering forud- sætter godkendelse fra Indenrigs - og Sundhedsministeriet med henblik på at sikre, at forudsætningen om uændret skat set under ét overholdes. De  pågældende  bestemmelser  om  skatteudskrivningen  gælder  både  for indkomstskat, grundskyld og dækningsafgift. Det skal endvidere bemærkes, at regeringen efter forhandlinger med KL er indstillet på at imødekomme KL på en række punkter i forhold til administr a- tionen af bestemmelserne om deponering af overskudslikviditet. Det drejer sig om muligheden for at tage hensyn til de tilfælde , hvor revisio- nens  gennemgang  af  en  kommunes  eller  amtskommunes  regnskab  for 2004  fører   til  ændringer   i  den  likviditetsbeholdning,  som  kommunen  eller amtskommunen har opgjort i regnskabet. Revisionens beretning om regn- skab 2004 afgives til kommunen senest den 15. august 2005. På den bag- grund foreslås tidspunktet for deponeringen udskudt fra 1. juli 2005 – som foreslået i det oprindelige forslag – til 1. oktober 2005. Det drejer sig endvidere om muligheden for at modregne et eventuelt kas- sekredittræk i likviditetsopgørelsen ultimo 2004. Denne ordning kan adm  i- nistreres  gennem  lovforslagets  dispensationsbestemmelse  og  må  forud- sætte, at kommunen eller amtskommunen indsender en revisionspåtegnet opgørelse heraf. Det skal endvidere bemærkes, at der i lovforslagets bemærkninger er lagt op til, at de deponerede midler skal administreres efter de regler, der gæ l-
4 der  for  deponering  efter  lånebekendtgørelsen.  KL  har  dog  udtrykt  ønske om,  at  kommunerne  får  mulighed  for  formuepleje  i  deponeringsperioden. Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet  er  indstillet  på  at  imødekomme  KL  på dette  punkt,  således  kommuner  og  amter  får  mulighed  for  at  udøve  for- muepleje  af  de  deponerede  midler  i  deponeringsperioden.  Det  afgørende er, at beløbet  fortsat skal være deponeret, således at der ikke kan udtages beløb fra de deponerede midler til forbrug i perioden. Til nr. 1 Ændringsforslaget  indebærer,  at  tidspunktet  for  kommunernes  og  amt    s- kommunernes  deponering  efter  denne  lov  udskydes  fra  1.  juli  2005  til  1. oktober  2005.  Baggrunden  er,  at  der  dermed  bliver  mulighed  for  at  tage hensyn til eventuelle ændringer i likviditetsopgørelsen ved regnskabsafslu  t- ningen for 2004 som følge af revisionens gennemgang af regnskabet. R e- visionens  beretning  afgives  til  kommunen  senest  den  15.  august  2005. Kommunerne og amtskommunerne skal således snarest herefter indberette eventuelle ændringer af likviditetsopgørelsen som følge af revisionens ge   n- nemgang til Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Til nr. 2 Bestemmelsen i det oprindeligt fremsatte lovforslag indebar, at de kommu- nale  udskrivningsprocenter  for  budgetåret  2006  fastfryses  på  samme  ni- veau som for 2005. Ændringsforslaget  indebærer,  at  de kommuner, der  ikke  indgår  i  en  ko   m- munesammenlægning,  har  mulighed  for   at  sætte   udskrivningsprocenten ned i 2006. De kommuner, der indgår i en kommunesammenlægning, skal enten holde uændret  udskrivningsprocent i 2006 i forhold til 2005 eller på- begynde en harmonisering af udskrivningsprocenterne i forhold til de kom- muner, der indgår i den pågældende sammenlægning. Harmoniseringen af udskrivningsprocenterne skal ske således, at der for de kommuner, der indgår i den pågældende sammenlægning, samlet set u d- skrives det samme skatteprovenu, som hvis hver enkelt af de pågældende kommuner havde holdt uændret udskrivningsprocent i forhold til 2005. Med  henblik  på  at  sikre,  at  harmoniseringen  af  udskrivningsprocenterne sker under overholdelse af forudsætningen om uændret skat for de pågæ  l- dende kommuner set under ét, indebærer ændringsf orslaget, at justeringen af  udskrivningsprocenterne  skal  godkendes  af  Indenrigs-  og  Sundhedsmi- nisteriet.  De  pågældende kommuner  skal  derfor  senest  den  1.  september 2005  indsende  ansøgning  herom  til  ministeriet  med  henblik  på,  at  Inde n- rigs- og Sundhedsministeriet kan tage stilling til ansøgningerne inden den endelige vedtagelse af de kommunale budgetter for 2006.
5 Til nr. 3 Denne  bestemmelse  vedrører  fastsættelsen  af  den  kommunale  grun  d- skyldspromille,  og  bestemmelsen  er  i  øvrigt  helt  parallel  til  bestemme lsen om udskrivningsprocenten, jf. nr. 1 ovenfor. Til nr. 4 Denne bestemmelse vedrører fastsættelsen af de kommunale   promiller for dækningsafgift , og bestemmelsen er i øvrigt helt para llel til bestemmelserne om udskrivningsprocent og grundskyldspromille, jf. nr. 1 og 2 ovenfor. Det skal i den forbindelse bemærkes, at kommunerne kan udskrive dækning  s- afgift af henholdsvis offentlige ejendomme, jf. lovens § 23 og dækningsa f- gift af visse erhvervsejendomme, jf. lovens § 23 A. De foreslåede bestem- melser vedrør er de to former for dækningsafgift hver for sig. Kommuner,  der  skal  sammenlægges,  kan   således  efter  den  foreslåede bestemmelse i § 24, stk. 3, nr. 2, påbegynde en harmonisering af promiller- ne  for  dækningsafgift  for  henholdsvis  offentlige  ejendomme  og  vis se  er- hvervsejendomme  under  forudsætning  af,  at  provenuet  for  hver  af  de  to former for dækningsafgift er uændret i forhold til provenuet ved uændrede promiller for dækningsafgift i forhold til 2005. Herudover indebærer bestemmelsen en fastfrysning af de  amtskommunale promiller for dækningsafgift. Denne del af forslaget er uændret i forhold til det oprindeligt fremsatte forslag.