Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
13. maj 2005
300
-9
Trafikudvalget har i brev af 21. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 9
(L 143), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 9:
"Hvad er grunden til, at man i lovforslaget ikke anvender den samme om-
sætningsgrænse som i det havnedirektiv, som er undervejs i EU?"
Svar:
Ved alene at give mulighed for dispensation til de største havne har hensig-
ten været, at en dispensation kan gives til netop de havne, der gennem de
seneste 4 år har givet udtryk for utilfredshed med den eksisterende ordning.
Ingen andre havne har fremsat bemærkninger i den anledning. De store
havne vil i kraft af deres potentiale kunne give den bedste indikation af de
perspektiver, en sådan ordning kan give.
Der henvises til svaret på Trafikudvalgets spørgsmål 4, hvorefter jeg in d-
stillet på, at fremsætte ændringsforslag til lovforslaget således, at omsæ t-
ningsgrænsen i lovforslaget på 3 mio. tons gods sænkes til 1,5 mio. tons.
Herved får også nogle af de mindre havne mulighed for at deltage i fors ø-
get, og denne grænse vil være i overensstemmelse med omsætningsgræn-
sen i det direktivforslag om adgang til markedet for havnetjenester, der for
øjeblikket er genstand for forhandlinger i EU.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen