Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
12. maj 2005
300
-9
Trafikudvalget har i brev af 20. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål 3
(L 143), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 3:
"Ministeren bedes uddybe præcis, hvilke kriterier, der vil blive lagt vægt
på, hvis der skal gives dispensation til kommunale havne og derunder, om
det vil kunne ske, at havne, der faktisk lever op til betingelserne, alligevel
kan få et afslag på en ansøgning om dispensation."
Svar:
De kriterier, der vil blive anvendt for at give en dispensation til at udføre
skibsrelaterede hjælpetjenester, fremgår af lo vforslaget.
For det første skal havnen dokumentere, at den i de seneste 3 år har haft en
å rlig godsomsætning på mindst 3 mio. tons gods.
Dernæst skal havnen dokumentere, at dens behov for skibsrelaterede hjæl-
petjenester ikke er opfyldt.
Der vil være flere måder, hvorpå havn vil kunne dokument ere, at behovet
for skibsrelaterede hjælpetjenester ikke er opfyldt.
Ministeriet vil imidlertid lægge vægt på, at havnen kan d okumentere, at
den har gennemført samtaler med den/de eksisterende operatører om at løse
en utilfredsstillende situation omkring ydelsen af den eller de skibsrelatere-
de hjælpetjenester, hvor havnen finder, at behovet ikke er tilfredsstillende
opfyldt. Der kan være et eller flere elementer, hvor særligt kvalitet eller
pris kan spille den afgørende rolle.
Det fremgår af lovforslaget, at et vilkår for havnens deltagelse i et skatt e-
pligtigt selskab vil være, at det til formålet etabler ede skattepligtige selskab
ikke må give underskud i 3 på hi nanden følgende år. Havnen skal derfor i
en ansøgning fremlægge en bæredygtig forretningsplan, der sandsynliggør,