Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
24. maj 2005
300
-9
Trafikudvalget har i brev af 11. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 21
(L 143 - Bilag 5), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 ekse mplarer.
Spørgsmål 21:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. maj 2005 fra Danske
Havnevirksomheder, jf. L.143-bilag 5."
Svar:
I henvendelsen fra Danske Havnevirksomheder oplyses, at brancheforenin-
gens medlemmer udfører virksomhed bl.a. som termi naloperatører og
stevedorer mv.
Danske Havnevirksomheder finder, at lovforslaget indebærer en udvidelse
af kommunernes adgang til at udbyde ydelser, der vil konkurrere direkte
med de private havnevirksomheder.
Lovforslaget vedrører skibsrelaterede hjælpet jenester, hvilket fremgår bl.a.
af lovforslagets uddybende forklaring til overskriften, at der er tale om
Skibsrelaterede hjælpetjen ester.
Lovforslaget ændrer ikke på havnelovens skelnen mellem skibsrel aterede
hjælpetjenester og havnerel ateret operatørv irksomhed.
Danske Havnevirksomheder foreslår, at en havn ikke skal kunne opnå till a-
delse til skibsrelaterede hjælpetjenester, såfremt de ikke fungerer tilfred s-
stillende i privat regi som følge af havnens forhold. Danske Havnevir k-
somheder mener, at havnen skal dokumentere, at den reelt har forsøgt at
løse den private havnevirksomheds problemer med at tilbyde skibsrelater e-
de hjælpetjenester.
Det skal bemærkes, at de kriterier, der vil blive anvendt for at give en d i-
spensation til at udføre skibsrelaterede hj ælpetjenester, fremgår af lovfor s-
laget.