Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
24. maj 2005
300
-9
Trafikudvalget har i brev af 6. maj 2005 stillet mig følgende spørgsmål 20
(L 143 - Bilag 4 og 6), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 20:
"Ministeren bedes kommentere henvendelserne af 3. og 17. maj 2005 fra
Danmarks Skibsmæglerforening, jf. L 143
Svar:
For så vidt angår bemærkningen fra Danmarks Skibsmæglerforening om
præcisering af, at lovforslag et alene vedrører skibsrelaterede hjælpetjen e-
ster fremgår det af lovforslagets uddybende forklaring til overskri ften, at
der er tale om Skibsrelaterede hjælpetjen ester.
Havnelovens § 20, stk.2. omtaler også i dag skibsrelaterede hjælpetjenester
som he runder lodsning, bugsering og trosseføring. Lovforslaget ændrer
ikke på dette.
Lovforslaget ændrer heller ikke på havnelovens skelnen mellem skibsrel a-
terede hjælpetjenester og havnerel ateret operatørvirksomhed.
Jeg finder derfor ikke behov for yderligere præciseringer af lovforslaget.
For så vidt angår bemærkningen fra Danmarks Skibsmæglerforenings om
prissætningen på havnenes infrastrukturydelser, har jeg indhentet en udt a-
lelse fra Konkurrencestyrelsen, der i sit svar henviser til Havneudvalgets
betænkni ng fra august 1998, hvor spørgsmålet også blev behandlet.
Det fremgår betæn kningens kapitel 9.4, side 80, 2. og 3. afsnit, at:
I tilfælde af misbrug vil konkurrencelovens forbud i § 11 gælde, når der
foreligger dominans. Det vil således være forbudt for såvel private som
offentlige havne at flytte midler fra monopolaktiviteter til konkurrenceud-
satte aktiviteter. En havn ejet af f.eks. en forsyningsvirksomhed vil således