Til lovforslag nr. L 143 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Trafikudvalget den   26. maj 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om havne (Skibsrelaterede hjælpetjen  ester) [af transport- og energiministeren (Flemming Hansen)] 1. Ændringsforslag Transport- og energiministeren har stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 6. april 2005 og var til 1. behandling den 19. april 2005. Lovforsla- get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transport- og energimi- nisteren sendte den 14. marts 2005 dette udkast til udvalget, jf. alm. del     bilag 49 . Den 11. april 2005 sendte transport- og energiministeren de indkomne høringssvar lget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Danmarks Skibsmæglerforening, Danske Havne og Danske Havnevirksomheder Deputationer Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget: Danmarks Skibsmæglerforening, Danske Havne og Danske Havnevirksomheder Spørgsmål Udvalget  har  stillet  21  spørgsmål  til  transport  -  og  energiministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.
2 Socialdemokratiets medlemmer af udvalget noterer med tilfredshed, at enkelte kommunale selv- styrehavne og kommunalt ejede aktieselskabshavne med dette lovforslag får mulighed for at udføre skibsrelaterede hjælpetjenester. Ved 1. behandling fremlagde Socialdemokraterne en række betragtninger vedr  ørende  det problem, at   så   relat ivt   få   havne   ville   kunne   indgå   i   den   af   lovforslaget   formulerede   forsøgsor   d- ning. Socialdemokraternes primære anke var, at havnene ifølge lovforslaget skulle have en godso   m- sætning på 3 mio. t gods om året i gennemsnit over de seneste 3 år for at være med i    forsøgsordni n- gen. Socialdemokratiet ønskede derfor  en lavere  grænse, der ville  give flere havne  adgang til fo   r- søgsordningen.   I  høring ssvarene  havde  flere  anbefalet  en  halvering  af  denne  grænse  til  1  ,5  mio.  t gods om året  –  Socialdemokratiet fandt denne græ  nse rimelig. Derfor er det med stor tilfredshed, at Socialdemokratiet har noteret sig transport- og energimini- sterens ændring  sforslag, der netop imødekommer dette ønske. Socialdemokratiet  vil  følge  forsøgsordningen  meget  tæt. Socialdemokraterne  er  bevidste  om,  at forsøgsperiodens længde kan være problematisk kort, hvorfor S som udgangspunkt er positivt ind- stillede over for en forlængelse af denne periode. Socialdemokratiet er ligeledes bevidst om, at E  u- ropaparlamentet har udarbejdet et direktiv for dette område, hvorfor  S er parate til at foretage æ  n- dringer og tilpasninger som konsekvens af dette direktiv. Socialdemokratiet har tillige noteret sig et ønske fra flere af høringsparterne om, at lignende liberaliseringer for  etages, for så vidt angår lod  s- ning, men S afventer kommende lovgivning på området. Enhedslistens medlem af udvalget støtter de a f transport- og energiministeren stillede ændring  s- forslag, da ændringsforslagene vil gøre det muligt for flere havne at benytte sig af egne skibsrelat   e- rede  hjælpet  jenester,  hvor  man  kan  dokumentere,  at  de  private  selskaber  ikke  yder  denne  service eller ikke yder den til havnenes tilfredshed. Enhedslisten  ser  lovforslaget  som  en  forbedring  af  de  nuværende  forhold,  men  vil  gerne  unde  r- strege, at EL mener, at der er tale om meget små forbedringer, og at en række af de vilkår, der gives for at indgå i denne forsøgsordning, er for stramme. Dette gælder dokumentationsreglerne og re g- lerne om adskillelse af selskaber, som navnlig for de små havne kan blive en forhindring for  at ud- vikle  havnen.  Forsøgsperiodens  længde  er  heller  ikke  tilstrækkelig  og  kan  forhindre,  at  det  bliver muligt  at  se  et  egentlig  resultat.  I  forbindelse  med  kommende  EU-direktiver  på  havneområdet  vil Enhedslisten på det kraftigste understrege, at der med s tø tten til dette lovforslag på ingen måde er givet tilsagn, hvad angår  direktivernes indhold. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin  var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    transport- og energiministeren, tiltrådt af  udvalget: Til § 1 1) I det under nr. 3 foreslåede  § 9, stk. 7, ændres »3 millioner  « til: »1,5 mio.«.
3 [Ændring af grænse for godsomsætning] 2) I rykningsklausulen under nr. 3 ændres »Stk. 7  -11 bliver herefter stk. 8-12« til: »Stk. 7-12 bli- ver herefter stk. 8-13«. [Konsekvensændring] 3) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer: »01. I § 9, stk. 9, ændres »stk. 12  « til: »stk. 13«.« [Konsekvensændring] 4) I det under nr. 5 foreslåede  § 10, stk. 5, ændres »3 millioner  « til: »1,5 mio.«. [Ændring af græ nse for godsomsætning] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 2 og 3 Der er tale om konsekvensændringer. Til nr. 1 og 4 Omsætningsgrænsen ændres fra 3 mio. t til 1,5 mio. t, hvorved grænsen vil være i overensste m- melse med omsætningsgrænsen i det direktivforslag om adgang ti l markedet for havnetjenester, der for øjeblikket forhandles i EU -systemet.   Kim Andersen (V)   Gitte Lillelund Bech (V)   Jacob Jensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V) fmd.  Karsten Nonbo (V)   Walter Christophersen (DF) Jørn  Dohrmann (DF)   Henriette Kjær   (KF) nfmd.  Allan Niebuhr (KF)   Jens Christian Lund (S) Jytte Wittrock (S)   Klaus Hækkerup   (S)   Magnus Heunicke (S)   Poul Andersen (S) Martin Lidegaard (RV)   Morten Homann (SF)   Rune Lund (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit, Siumu   t og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 2 Oversigt over bilag vedrørende L 143 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra transport  - og energiministeren 2 Forslag til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Henvendelse af 21/4-05 fra Danske Havne 4 Henvendelse af 3/5-05 fra Danmarks Skibsmæglerforening 5 Henvendelse af 11/5-05 fra Danske Havnevirksomheder 6 Henvendelse af 17/5-05 fra Danmarks Skibsmæglerforening 7 1. udkast til betænkning 8 Ændringsforslag, fra transport   - og energiministeren 9 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 143 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvor mange havne der ville kunne komme under lovforsl a- gets regler, hvis godsomsætningsgrænsen blev sat ned til 1,5 mio. t, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvilke grænser den kommunale fuldmagt sætter for ko m- munale havnes handlemuligheder, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvilke kriterier der vil blive lagt vægt på    ved tildeling af dispensationer, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm., om ikke mindre havne med fordel kunne deltage i forsøgsor d- ningen, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, hvorfor lovforslaget ikke følger reglerne i EU's kommende havnedirektiv, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm., om ministeren løbende vil orientere Trafikudvalget  om tilladel- ser og afslag, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvordan loven forholder sig til den forestående liberalis e- ring af lodsområdet, til transport - og energiministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm., om der er kommunale havne, som ikke kan få bugseret skib e- ne, eller hvor skibene ikke kan blive losset eller fortøjet, til transport - og energiministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, hvorfor der i lovforslaget ikke anvendes den samme om- sætningsgrænse som i EU ’s havnedirektiv, til transport- og energimi-
5 nisteren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om, hvordan havnene skal dokumentere, at deres behov for skibsrelaterede hjælpetjenester ikke er opfyldt i privat   regi, til trans- port- og energiministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om, hvorfor der opereres med en meget kort forsøgsperiode, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om, hvorfor det ikke indgår i lovforslaget at la de flere havne i fællesskab gå sammen om at varetage bugseringsopgaver, losseopg   a- ver og lign., til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om, hvor meget de danske havne og redere har indbetalt til den såkaldte isbrydningsfond, t il transport- og energiministeren, og mini- sterens svar herpå 14 Spm. om Svitzers priser og prispolitik, til transport- og energiminist e- ren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om kommentar til henvendelse af 21/4-05 fra Danske Havne, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm., om der kan indgå andre betingelser for at indgå i forsøgsor   d- ningen, som kunne medvirke til regional udvikling, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om, hvilke ændringer af   havneloven det kommende havnedirek- tiv fra EU forventes at medføre, til transport - og energiministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om, hvad der hindrer et lavere krav til godsmæn  gder for at kun- ne indgå i forsøget, til transport  - og energiministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm., om det er rimeligt, at forbrugerne af skibsrelaterede havnetje- nester skal betale mere for disse tjenester på grund af  et lovkrav, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om kommentar til henvendelser af 3/5-05 og 17 /5 -05 fra Da n- marks Skibsmæglerforening, til transport  - og energiministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om kommentar til henvendelse af 11/5-05 fra Danske Havne- virksomheder, til transport- og energiministeren, og ministerens svar herpå