Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Bredgade 43 1260 København K Telefon 3392 9700 Telefax 3332 3501 E-post [email protected] Netsted www.vtu.dk CVR-nr. 1680 5408 Dok-id. 354094 Udvalget for Videnskab og Teknologi Folketinget Christiansborg 1240 København K Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 og 2 (L.nr. 141) stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 4. maj 2005. Med venlig hilsen Helge Sand er
2 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Spørgsmål nr. 1 og 2 stillet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den 4. maj 2005 til ministeren for videnskab, teknologi og udvikling (L.nr. 141) Spørgsmål 1 Hvilke initiativer kunne tages for at imødekomme Dicars høringssvar vedrørende databaser med såvel personlige og upersonlige oplysninger? Svar: Jeg skal indledningsvist fremhæve, at lovforslaget ikke ændrer på de gældende regler om persondatabeskyttelse i medfør af persondataloven, jf. lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger, som ændret ved lov nr. 280 af 25. maj 2001. Det er derfor vigtigt, at offentlige myndigheder ved administration af lovforslaget sikrer, at der ikke udleveres personfølsomme oplysninger. Dicar foreslår en pligt til at foretage udtræk af ikke   -personfølsomme data i lovforslaget. Lovforslaget indfører ikke en generel pligt for offentlige myndigheder til at stille deres data til rådighed. Omfanget af pligten følger af offentlighedsloven og forvaltningsloven. Derfor vil Dicars forslag indebære en grun  dlæggende ændring i sammenhængen mellem dette lovforslag og offentligheds  - og forvaltningsloven. I og med lovforslaget ikke indfører en generel pligt til at udlevere offentlige data på forespørgsel fra f.eks. en privat virksomhed, er der heller ikke grund  lag for at indføre en pligt til at foretage udtræk fra eksempelvis datasamlinger, der indeholder personfølsomme oplysninger. Det er omvendt ikke i sig selv en begrundelse for at nægte adgang, at datasamlingen indeholder personfølsomme oplysninger. Såfrem t en datasamling indeholder både personfølsomme og ikke  - personfølsomme oplysninger, og den offentlige myndighed vælger at stille datasamlingen til rådighed for videreanvendelse, er det den offentlige myndigheds ansvar at sikre, at der kan foretages et udtræk, der unddrager   personfølsomme oplysninger. Et udtræk kan indebære betydelige omkostninger, men lovforslaget sikrer, at   omkostninger hertil vil kunne indregnes i grundlaget for gebyrerne. Endvidere må en eventuel udnyttelse af bemyndigelsen i § 7,  stk. 2 til at fastsætte åbne standarder generelt forventes at reducere omkostningerne ved at foretage udtræk af ikke  -personfølsomme oplysninger fra datasamlinger, hvori der indgår personfølsomme oplysninger. Dette vil således kunne udgøre et væsentligt initiativ til imødekommelse af Dicars høringssvar.
3 Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling Spørgsmål 2 Hvilke konsekvenser får lovforslaget for Danmarks Statistik  - herunder prispolitikken ved dataudlevering? Svar: Danmarks Statistik udfører almindelig (ikke -kommerciel) og indtægtsdækket (kommerciel) virksomhed. Danmarks Statistiks ikke-kommercielle virke er omfattet af lovforslagets regler om gebyrfastsættelse, offentliggørelse af lister over tilgængelige data mv. Danmarks Statistiks kommercielle aktiviteter i form af indtægtsdækket virksomhed er undtaget lovforslaget. Det gælder imidlertid, at såfremt Danmarks Statistik i sin indtægtsdækkede virksomhed baserer sig på grunddata, der er indsamlet som led i ikke-kommercielle opgaver, skal disse grunddata stilles til rådighed for videreanv endelse på samme vilkår, som bliver opstillet i forhold til den indtægtsdækkede virksomhed. Der er ved udformningen af lovforslagets gebyrregel taget højde for, at institutioner som Danmarks Statistik skal kunne opretholde den nuværende praksis for prisfastsættelse. Det følger således at § 8, stk. 2, at der, når data produceres som led i en indtægtsfinansieret offentlig produktionsvirksomhed, kan tages betaling for omkostningerne ved selve dokument- eller dataproduktionen. Til orientering kan nævnes, at D  anmarks Statistik har en officiel prispolitik, som kan findes på Danmarks Statistiks hjemmeside. Heraf fremgår bl.a., at en stor del af Danmarks Statistiks data stilles gratis til rådighed for brugerne bl.a. i Danmarks Statistikbank og på selve hjemmesiden . Det fremgår endvidere, at priserne for serviceydelser alene skal dække de omkostninger, Danmarks Statistik har ved at udføre disse serviceydelser til kunderne. Danmarks Statistik henviser endvidere til de gældende regler om indtægtsdækket virksomhed sam t Finansministeriets regler om priser. Lovforslagets § 8 er formuleret, så den nøje afspejler Finansministeriets eksisterende vejledning om priskalkulation, herunder undtagelserne. Det er således med lovforslaget sikret, at reglerne om prissætning ikke ha   r negative økonomiske konsekvenser for Danmarks Statistik.