Til lovfors lag nr. L 141 Folketinget 2004-05 (2. samling) Betænkning afgivet af Udvalget for Videnskab og Teknologi den   1. juni 2005 Betænkning over Forslag til lov om videreanvendelse af den offentlige sektors informationer [af videnskabsministeren (Helge Sander)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 31. marts 2005 og var til 1. behandling den 3. maj 2005. Lovforsla- get blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Videnskab og Teknologi. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring . Den 18. marts 2005 og den 6. april 2005 sendte videnskabsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udva l- get. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Dicar. Videnskabsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  6  spørgsmål  til  videnskabsministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som  denne  har besvaret. 1 af udvalgets spørg smål til videnskabsministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget støtter lovforslaget , idet de understreger opbaknin- gen  til  det  generelle  formål,  at  samfundsnytten  af  data, der  indsamles af  det  offentlige,  maksime- res. Det Radikale Venstre understreger, at dataadgang bør være så økonomisk og praktisk tilgæng e- lig som muligt, og fokuserer derfor særligt på kravet om åbne standarder for dataadgang. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin      var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
2 En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3 Magnus Heunicke (S) nfmd.   Troels Lund Poulsen (V)   Britta Schall Holberg (V) Tina Nedergaard (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Hanne Severinsen (V) fmd. Karin Nødgaard  (DF)   Jesper Langballe (DF)   Per Ørum    Jørgensen  (KF) Carina Christensen (KF)   Lene Jensen (S)   Christine Antorini (S)   Pia Gjellerup (S) Margrethe Vestager (RV)   Charlotte Fischer (RV)   Anne Grete Holmsgaard (SF) Per Clausen (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 141 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat fra videnskabsministeren 2 Høringssvar, fra videnskabsministeren 3 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Henvendelse af 19/4-05 fra Dicar 5 1. udkast til betænkning 6 Bilag tilbagetaget Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 141 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvilke initiativer der kunne tages for at imødekomme D i- cars høringssvar vedrørende databaser med personlige og upersonlige oplysninger, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvilke konsekvenser lovforslaget får for Danmarks Stat i- stik, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om kommentar til henvendelse af 19/4-05 fra Dicar, til viden- skabsministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm., om ministeren vil tage initiativ til at fremsætte et ændringsfo r- slag, sådan at der fastsættes en pligt til at trække data ud, hvis de fi n- des sammen med data, der ikke er offentligt tilgængelige, til vide  n- skabsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm., om ministeren vil tage initiativ til at fremsætte et ændringsfo r- slag, der indeholder klare regler for prissætning og et prisloft, til v  i- denskabsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm., om ministeren vil tage initiativ til, at der i forlængelse af dire  k- tivets tekst udpeges særlige områder, hvor data skal offentliggøres jævnlig, til videnskabsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spørgsmål tilbagetaget
5 Bilag 2 Et af udvalgets spørgsmål til videnskabsministeren og dennes   svar herpå Spørgsmålet og svaret er optrykt efter ønske fra RV. Spørgsmål 1: Hvilke initiativer kunne tages for at imødekomme Dicars høringssvar vedrørende databaser med såvel personlige  som upersonlige oplysninger? Svar: Jeg skal indledningsvist fremhæve  , at lovforslaget ikke ændrer på de gældende regler om perso n- databeskyttelse i medfør af persondataloven, jf. lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af pe r- sonoplysninger,  som  ændret  ved  lov  nr.  280  af  25.  maj  2001.  Det  er  derfor  vigtigt,  at  offentlige myndigheder  ved  administration  af  lovforslaget  sikrer,  at  der  ikke  udleveres  personfølsomme  o p- lysninger. Dicar foreslår en pligt til at foretage udtræk af ikke   -personfølsomme data i lovforslaget. Lovforslaget indfører ikke en generel pligt for offentlige my ndigheder til at stille deres data til rå- dighed.  Omfanget  af  pligten  følger  af  offentlighedsloven  og  forvaltningsloven.  Derfor  vil  Dicars forslag  indebære  en  grundlæggende  ændring  i  sammenhængen  mellem  dette  lovforslag  og  offen t- ligheds- og forvaltningsloven. I og med lovforslaget ikke indfører en generel pligt til at udlevere offentlige data på forespørgsel fra f.eks. en privat virksomhed, er der heller ikke grundlag for at indføre en pligt til at foretage u d- træk  fra  ekse  mpelvis  datasamlinger,  der  indeholder  personfølsomme  oplysninger.  Det  er  omvendt ikke  i  sig  selv  en  begrundelse  for  at  nægte  adgang,  at  datasamlingen  indeholder  personfølsomme oplysninger. Såfremt  en  datasamling  indeholder  både  personfølsomme  og  ikke   -personfølsomme  oplysninger, og den offentlige myndighed vælger at stille datasamlingen til rådighed for videreanvendelse, er det den offentlige myndigheds ansvar at sikre, at der kan foretages et udtræk, der unddrager personfø   l- somme oplysninger. Et udtræk kan indebære betydelige omkostninger, m en lovforslaget sikrer, at omkostninger hertil vil kunne indregnes i grundlaget for gebyrerne. Endvidere må en eventuel udnyttelse af bemyndigelsen i § 7, stk. 2 til at fastsætte åbne standarder generelt forventes at reducere omkostningerne ved at foretage udtræk af ikke  -personfølsomme o p- lysninger fra datasamlinger, hvori der indgår personfølsomme oplysninger. Dette vil således kunne udgøre et væsentligt initiativ til imødekommelse af Dicars høringssvar.