Til Udvalget for Videnskab og Teknologi:
Kommentar til udvalgsbehandlingen af Lovforslag nr. L 141 Lov om videreanvendelse af
den offentlige sektors informationer.
Århus 19. april 2005
Lovforslaget bliver blot et slag i luften, hvis det vedtages i den form, det har nu. Ministeriet
understreger flere gange i bemærkningerne, at der på de afgørende punkter ikke sker nogen ændring
fra praksis i dag.
Høringsnotatet viser, at mange ligesom os - advarer mod en minimumsimplementering af EU-
direktivets bestemmelser. Alligevel er lovforslaget denne minimumsimplementering.
Vore tre hovedindvendinger mod lovforslaget er således afvist af ministeriet i deres høringsnotet.
1. Vi har bedt om, at der fastsættes en pligt til at trække data ud, hvis de findes sammen
med data,
man ikke må se. Det afviser ministeriet.
2. Vi har bedt om klare regler for prissætning og et prisloft. Vi nævner tre eksempler, hvor
myndigheder efter de gældende regler, har forlangt meget høje priser for data og dermed
umuliggjort indsigt. Det er også afvist.
3. Vi har foreslået særlige områder
- i forlængelse af direktivets tekst - hvor data skal offentliggøres
jævnligt. Det forholder ministeriet sig slet ikke til i notatet.
Angående punkt 1:
Dicar påpegede under høringen af lovforslaget, at loven bør indeholde en pligt til udtræk af ikke
personfølsomme data fra databaser. Argumentet er, at der ofte i databaser med personfølsomme
data findes andre data, som er relevante og brugbare.
Videnskabsministeriet svarer, at udtræk af ikke -personføls omme data ikke er en pligt ifølge
lovforslaget. Samt at eventuelle udgifter til et sådant udtræk kan indregnes i grundlaget for
gebyrerne.
Dicar mener ikke, at Videnskabsministeriet forholder sig til kernen i Dicars kommentar, nemlig at
relevante og brugbare data ikke er tilgængelige, når de ligger i databaser med personfølsomme
oplysninger, hvis der ikke er en pligt til at trække dem ud. Hermed kommer der en stor barriere for
udnyttelsen af relevante og brugbare data.
Det kan selvfølgelig udskydes og klarg øres i forbindelse med offentlighedsloven, men det vil
forsinke en effekt. Allerede i dag er der ekstraheringspligt, og det vil være relevant at præcisere i