Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
18. maj 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 135) Forslag til Lov om ændring
af lov om folkeskolen (Styrket undervisning i dansk som andetsprog,
herunder ved udvidet adgang til at henvise tosprogede elever til andre
skoler end distriktsskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af
20. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 7:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19/4-05 fra Dokumen-
tations og Rådgivningscenteret om racediskrimination, jf. L 135
bilag 3.
Svar:
Det er i lovforslaget fastlagt, hvilket behov elever skal have for at være
omfattet af den foreslåede henvisningsmulighed, hvilke forhold der skal
inddrages i grundlaget for beslutningen, og hvordan ansvarsfordelingen
skal være i kommunerne. Det skal forstås således, at henvisningen til en
anden skole end distriktsskolen skal være pædagogisk begrundet, at den
skal ske ud fra en konkret individuel vurdering af elevens sproglige be-
hov, og at andre løsningsmuligheder skal vurderes, før det kan besluttes
at henvise de tosprogede børn til en anden skole, ligesom henvisningen
kun kan opretholdes indtil formålet hermed er opfyldt. En ordning, som
praktiseres i overensstemmelse med disse anvisninger, er efter Undervis-
ningsministeriets opfattelse i overensstemmelse med Danmarks interna-
tionale forpligtelser, herunder krav om ikke-diskriminering.
Ministeriet vil endvidere ved udvikling af test til fastlæggelse af tosproge-
de elevers sproglige behov ved skolestart stille redskaber til rådighed for
at støtte kommunernes korrekte anvendelse af reglerne, og de nærmere
betingelser for henvisning vil komme til at fremgå af en ændring af den
gældende bekendtgørelse og blive yderligere uddybet i vejledningen.
Den kommenterede bemærkning i høringsresuméet udtrykker ministeri-
ets og min fulde tillid til, at kommunerne med lovforslagets beskrivelse