Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
6. maj 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 135) Forslag til Lov om ændring
af lov om folkeskolen (Styrket undervisning i dansk som andetsprog,
herunder ved udvidet adgang til at henvise tosprogede elever til andre
skoler end distriktsskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af
14. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 6 :
Ministeren bedes anføre det forskningsmæssige grundlag for den test,
der skal vise, om der er et ikke uvæsentligt behov for støttende/særligt
tilrettet til undervisning.
Svar:
De i svar på spørgsmål 5 beskrevne vurderingsredskaber vil alle blive
sendt i et samlet EU-udbud. Det vil blive stillet som en betingelse, at der
i udviklingen af redskaberne blive tilknyttet forskere i dansk som andet-
sprog.
Testene, som udvikles på et forskningsmæssigt grundlag, skal give et så
klart billede af elevens samlede sproglige kompetence som muligt. For-
målet med testene er at bidrage til den mere omfattende vurdering, det er
at vurdere og følge den enkelte elevs andetsprogstilegnelse.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder