Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 6. maj 2005 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 135) Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Styrket undervisning i dansk som andetsprog, herunder ved udvidet adgang til at henvise tosprogede elever til andre skoler end distriktsskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 14. april 2005 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 6 : ”Ministeren bedes anføre det forskningsmæssige grundlag for den test, der skal vise, om der er et ”ikke uvæsentligt behov” for støttende/særligt tilrettet til undervisning.” Svar: De i svar på spørgsmål 5 beskrevne vurderingsredskaber vil alle blive sendt i et samlet EU-udbud. Det vil blive stillet som en betingelse, at der i udviklingen af redskaberne blive tilknyttet forskere i dansk som andet- sprog.   Testene, som udvikles på et forskningsmæssigt grundlag, skal give et så klart billede af elevens samlede sproglige kompetence som muligt. For- målet med testene er at bidrage til den mere omfattende vurdering, det er at vurdere og følge den enkelte elevs andetsprogstilegnelse.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Bertel Haarder