Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
6. maj 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 135) Forslag til Lov om ændring af
lov om folkeskolen (Styrket undervisning i dansk som andetsprog, her-
under ved udvidet adgang til at henvise tosprogede elever til andre end
distriktsskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 14. april
2004 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 5 :
Ministeren bedes angive, hvordan man skal følge elevens sproglige ud-
vikling med henblik på at kunne give tilbud om et friere skolevalg.
Svar:
Undervisningsministeriet vil stille vurderingsredskaber til rådighed for
kommunerne til brug for dem, der skal vurdere tosprogede småbørns
behov for obligatorisk sprogstimulering og tosprogede elevers behov for
undervisning i dansk som andetsprog ved optagelsen i skolen.
Til brug for vurderingen gennem skoleforløbet vil der blive udarbejdet
test, der skal afdække den enkelte elevs stærke og svage sider med ud-
gangspunkt i udvalgte trinmål for Fælles Mål for dansk.
Det forudsættes, at tosprogede elevers andetsprogsudvikling løbende
vurderes, blandt andet som grundlag for, at undervisningen tilrettelæg-
ges, så det sikres, at tilegnelsen af det danske sprog og den faglige udvik-
ling sker i en sideløbende proces.
Det vil i de nærmere regler, der udstedes med hjemmel i loven, blive
fastsat, at det løbende skal vurderes, om der er et behov for undervisning
i dansk som andetsprog, som kan begrunde fortsat opretholdelse af den
pligtmæssige henvisning til en anden skole end distriktsskolen.
Når der ikke længere er et ikke uvæsentligt behov for undervisning i
dansk som andetsprog, har forældrene frit valg mellem distriktsskolen
eller fortsat skolegang på den skole, hvor undervisningen i dansk som