Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
6. maj 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 135) Forslag til Lov om ændring af
lov om folkeskolen (Styrket undervisning i dansk som andetsprog, her-
under ved udvidet adgang til at henvise tosprogede elever til andre skoler
end distriktsskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 14.
april 2005 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 3 :
Ministeren bedes begrunde, hvorfor det ikke er et tilbud til forældrene,
at børnene får en bedre undervisning, men en tvang.
Svar:
Det er ikke min fornemmelse, at det vil blive opfattet som tvang. Beslut-
ningen om henvisning vil i folkeskolens ånd blive truffet på baggrund af
en dialog mellem forældrene og skolen, hvorigennem man fra skolens
side vil søge at forklare forældrene, at henvisningen er i deres barns inte-
resse.
Det er her min klare opfattelse, at langt de fleste tosprogede forældre er
interesserede i, at deres børn får det undervisningstilbud som bedst
fremmer deres danskindlæring, herunder at de går i en skole med en
elevsammensætning, som er befordrende for tilegnelsen af dansk.
Der kan dog være enkelte, som ikke kan se det hensigtsmæssige i en
henvisning, f.eks. fordi de selv har en begrænset skolebaggrund eller er
bange for, at deres barn skal blive for dansk i en skole med overvejen-
de danske elever. En undersøgelse foretaget for Ugebrevet A4 viser, at
der er en restgruppe af tosprogede forældre, som ønsker, at deres børn
går i en skole med flest elever af udenlandsk herkomst, og som ser det
som noget negativt, at deres børn omgås ikke-muslimske jævnaldrende.
I sådanne tilfælde må vi sige, at nødvendigheden af danskindlæringen er
så stor, at det er nødvendigt at få alle med, også de enkelte, som ikke