Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf 3392 5000
Fax 3392 5547
www.uvm.dk
6. maj 2005
Folketingets Uddannelsesudvalg
Christiansborg
I forbindelse med behandlingen af (L 135) Forslag til Lov om ændring af
lov om folkeskolen (Styrket undervisning i dansk som andetsprog, her-
under ved udvidet adgang til at henvise tosprogede elever til andre skoler
end distriktsskolen) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 14.
april 2005 stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 2 :
Ministeren bedes redegøre for erfaringer med ordningen i Albertslund i
forhold til elevernes danske sproglige niveau, udbytte af skolegangen
generelt og kontinuitet i skolegangen.
Svar:
Jeg er ikke bekendt med undersøgelser om effekten af den pædagogiske
indsats i Albertslund. Lovforslaget tilsigter at give kommunerne nye mu-
ligheder i tilrettelæggelsen af indsatsen i forhold til tosprogede. Resulta-
terne heraf vil variere afhængigt af lokale forhold. Efter lovforslaget vil
en henvisning blandt andet være betinget af, at der sker en afvejning af
mulighederne for at tilgodese elevens sprogstøttebehov på distriktssko-
len set i forhold til de muligheder, der måtte være for at give eleven en
bedre læringssituation på en anden af kommunens skoler.
Det er regeringens opfattelse, at tosprogede elevers integration bedst
fremmes ved, at gode betingelser for læring og god sprogundervisning
følges ad. Lovforslaget skal give kommunerne øgede muligheder for at
nå dette mål i praksis.
Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder