Til lovforslag nr. L 134 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Skatteudvalget den   18. maj 2005 Betænkning over Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven og pensionsbeskatningsloven m.v. (Bedre vilkår for investering i unoterede aktier, værn mod gentagne forh   ø elser af aktiekapitalen i pensionsinstitutter, udvidelse af adgangen til at anvende reglerne om ophørspension m.v. og overgangsregel for adgang til hensættelsesfradrag) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2005 og var til 1. behandling den 20. april 2005. Lovfors- laget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 5 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 10. januar 2005 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2004 -05, 1. samling, alm. del – bilag 98.  Den  24.  februar  2005  sendte  skatteministeren  de  indkomne  høringssvar   til  udvalget.  De  ind- komne høringssvar  og skatteministerens kommentar hertil er kort gengivet i et skema i lovforslagets bemærkninger.   Den 19. april 2005 sendte skatteministeren yderligere høringssvar  og et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Finansrådet og Forsikring & Pension. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henven- delser. Deputationer Finansrådet  har endvidere mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget. Spørgsmål Udvalget har stillet 24 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret.  Nogle af udvalgets spørgsmål og mi  nisterens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkni   n- gen.
2 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændring  s- forslag. Et mindretal i udvalget (S og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindre- tallet vil stemme for de stillede ændringsforslag. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget kan ikke støtte lovforslaget. S elv om der er elementer i lovforslaget, som Socialdemokratiet k an støtte,  så  er der 2 fundamentale forhold som gør , at Soci- aldemokratiet stemmer imod lovforslaget som helhed: 1) Ifølge lovforslaget, skal i nstitutionelle investorer have et midlertidigt skattefradrag på 5  pct. p ro anno i  årene  2005 -2008.  Socialdemokratiet  kan  ikke  støtte  indførelsen  af  et  sådant  skattefr   adrag, ligesom Socialdemokratiet sætter spørgsmålstegn ved det hensigtsmæssige i at understøtte invest e- ringer i selskaber optaget på  en alternativ markedsplads ved at indfø 2) Socialdemokratiet er også skeptisk over for at tillade rate - og kapitalpensionsmidler til investe- ring  i  unoterede  selskaber.  Rådgivning  omkring  pensionsmidler  er  af  stor  betydning  for ,  at  der  er noget tilbage, når pensionsalderen indtræffer. Det vil derfor være ærgerligt , såfre mt en pensionsop- sparer har sat midler til på grund af investeringer i unoterede selskaber , som vedkommende ikke har haft mulighed for at bedømme risikoen  af. Her henviser Socialdemokratiet i øvrigt til høringssvar  e- ne fra Finansrådet. Med  hensyn  til  at  lukke  et  skattehul  i  forbindelse  med  ophørspension  er   Socialdemokratiet  enig med skatteministeren i det hensigtsmæssige i  , at et sådant hul lukkes, så  ledes  at indbetaling på en ophørspension  ikke fø lges op af en bosættelse i et land  , hvor beskatningsprocenten er lav. Et andet mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindre- tallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget vil stemme imod dette lovforslag. Udvalgsbehandlin- gen har vist, at de problemer og huller, som SF påviste ved 1. behandling , er endnu større , end SF havde forestillet sig. SF tror ikke, at det foreslåede særlige fradrag for de institutionelle investorers investeringer i se   l- skaber, der optages til handel på  en særlig markedsplads  , vil have nogen betydning for økonomisk vækst i Danmark, og forslaget vil kun betyde penge ud af statskassen. Der er i den udformning  , lov- forslaget har, ingen garanti for, at der sker reelle nyinvesteringer, og alt tyder på, at der b lot vil blive flyttet  rundt  på  allerede  foretagne  investeringer,  således  som  det  synes  at  være  tilfældet  med  den nugældende ordning for særlige fradrag for investeringer i de såkaldte innovationsforeninger. Lovforslaget åbner op for at give private persone r med store pensionsformuer mulighed for at in- vestere pensionsmidlerne i unoterede selskaber. SF vil særlig henvise til Finansrådets advarsel. Lovforslaget  giver  rige  muligheder  for  skattespekulation  og  flytning  af  unoterede  aktier  mellem privatområdet  og   pensionsområdet  med  skattemæssige  fordele.  Udvalgsbehandlingen  har  desuden afsløret, at der reelt ikke vil blive foretaget nogen kontrol af, om der bruges korrekte værdiansætte l- ser ved indskud af unoterede aktier i en privatpersons pensionsdepot. Samme problem gør sig gæ   l- dende ved efterfølgende overførsel af aktierne fra pensionsdepotet til privatområdet. Desuden giver lovforslagets værdiansættelsesregler mulighed for at spare betydelige beløb i pe n- sionsafkastskat, idet de unoterede aktier kun skal optages til den højeste af anskaffelsessummen og den regnskabsmæssig indre værdi. Et tredje mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet vil stemme hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
3 Tjóðveldi   sflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn   k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i u  dvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af SF og EL): Til § 1 1) I nr. 2 indsættes efter »§ 15, stk. 1  ,«: »3 og 4«. [Udvidelse af værn mod spekulation i nedslagsregler i pensionsafkastbeskatningsl  oven] 2) I det under nr. 3 foreslåede  § 13, stk. 7, ændres i   1. pkt. »1. november« til: »15. oktober«, og i 3. pkt. ændres   »30. november« til: »1. november«. [Ændring a   f, hvilket årsregnskab der skal anvendes til brug for PAL -opgørelsen, og tidspunktet for kontohaverens indsendelse af oplysninger om værdierne til pengeinst  ituttet] Til § 2 3) Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer: »01. I § 30, stk. 1, 1. pkt., indsættes e  fter »eller lignende«: », jf. dog § 30 B«.«   [I den generelle bestemmelse om afgiftsberigtigelse m.v. henvises til bestemmelserne om afgiftsbe- rigtigelse af ordninger, hvori der er placeret unoterede kapitalandele] 4) I det under nr. 9 foreslåede  § 30 B, stk. 3, affattes 1. pkt. således: »Falder den samlede værdi af rateopsparinger og opsparinger i pensionsøjemed i pe   ngeinstituttet, bortset fra den del af opsparingen, der er anbragt i et unoteret aktie- eller anpartsselskab, jf. stk. 1, til under 350.000 kr. den 30. november i kalenderåret, skal kontohaveren inden 3 måneder efter de  t- te tidspunkt enten afstå de unoterede aktier og anparter eller erhverve de pågældende aktier og a n- parter for frie midler.« [Ved  opgørelsen  af  350.000 -kr.s-grænsen  medregnes  værd ien  af  alle  rate-  og  kapitalpensionsord- ninger i pengeinstituttet opgjort pr. 30. november]   5) Efter nr. 9 indsættes som nye numre: »02.  I § 53 A, stk. 2, indsættes efter 1. pkt.: »Præmier og bidrag m.v. til sikkerhedsstillelse omfattet af stk. 1, nr.   6, er fradragsberettigede for arbejdsgiveren for det indkomstår, hvor sikkerhedsstillelsen er etableret, og efterfølgende år.   « 03. I § 53 A, stk. 5, indsættes efter 1. pkt.: »Tilsvarende gælder arbejdsgiverens udbetalinger i henhold til et løfte om pension   , jf. stk. 1, nr. 6, i  den  udstrækning  de  foretagne  udbetalinger  modsvarer  sikkerhedsstillelsen/den  tidligere  sikke  r- hedsstillelse.««
4 [Uafdækkede pensionsordninger, bestemmelser om fradragsret for a  rbejdsgivere samt skattepligt og -frihed for direktører] Til § 4 6) I stk. 4 indsættes efter   »nr. 6«: », 01«. [Teknisk ændring som følge af indsættelse af et nyt nummer i lovforsl agets § 2] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Som   det   fremgår   af   bemærkningerne   til   lovforslagets   §   1,   nr.   2,   har   det   vist   sig,   at nedsættelse  sregler knyttet til pensionsopsparing foretaget før 1982, til livrenter uden ret til bonus og til pensionsaftaler med kommuner for disses tjenestemandspensionsforpligtelser kan udnyttes til at reducere den årlige pensionsafkastskat. Med  lovforslaget bliver dette skattehul lukket. Finanstilsynet har i forbindelse med den anden høringsrunde af  lovforslaget gjort Skatteministeri- et  opmærksom  på,  at  de  parallelle  nedsættelsesregler  knyttet  til  pensionsforsikringer,  der  ikke  er fradragsberettigede efter pensionsbeskatningsloven, og børneopsparingskonti principielt set også på samme måde vil kunne udnyttes til at reducere den årlige pensionsafkastskat. De nævnte regler fi n- des i pensionsafkastbeskatningslovens § 15, stk. 3 og 4, men er ikke medtaget i lovforslaget. I  lovforslaget  er  nedsættelsesreglen  i  pensions  afkastbeskatningslovens  §  15,  stk.  5,  heller  ikke nævnt (forsikringer for ikkeskattepligtige), men af denne bestemmelse fremgår dog, at § 15, stk. 1   , 2.   pkt.,   finder   tilsvarende   anvendelse.   §   15,   stk.   1,   2.   pkt.,   omhandler   netop   en   af   de nedsættelse  sregler,  der  ændres  med    lovforslaget.  Nedsættelsesreglen  i  §  15,  stk.  5,  er  således allerede omfattet af lovforslaget. Det  foreslås,  at  lukningen  af  hullet  udvides  til  også  at  gælde  nedsættelsesreglerne  i  pensionsa f- kastbeskatningslovens  §  15,  stk.  3  og  4,  ligesom  der  med  ændringsforsl  aget  tages  højde  for  en upræcis paragrafhenvisning i lo  vforslaget. Til nr. 2 Efter den foreslåede bestemmelse i pensionsafkastbeskatningslovens § 13, stk. 7, skal kontohav e- ren årligt og sen est den 30. november i det enkelte indkomstår give peng einstituttet oplysning om værdierne til brug for beskatningen efter pensionsafkastbeskatningsloven. Til brug for lagerbeska  t- ningen anvendes ved indkomstårets begy ndelse respektive indkomstårets udløb d  et største beløb af enten  anskaffelsessummen  eller  selskabets  indre  værdi  pr.  aktie  eller  anpart  ifølge  seneste  aflagte årsregnskab pr. 1. november i in dkomståret. Pengeinstitutterne  skal  efter  gældende  regler  opgøre  grundlaget  efter  pensionsafkastbeskatni   ngs- loven pr. 30. november i indkomståret. Det er derfor ikke hensigtsmæ   ssigt, at kontohaveren har en frist indtil samme dag til at give pengeinstitutterne oplysninger om værdie  rne. Det foreslås at give pengeinstitutterne 1 måned til at opgøre grundlaget fo  r pensionsafkastskatten, således at pensio ns- opspareren senest den 1. november skal indsende oplysninger om værdierne til pengeinstitu  ttet. Pensionsopspareren  skal  have  en  rimelig  frist  til  at  indsende  oplysningerne.  Det  foreslås  derfor ved  opgørelsen  af  s elskabets  indre  værdi  at  anvende  seneste  aflagte  år   sregnskab  pr.  15.  oktober  i
5 indkomståret.  Det  vil  give  pensionsopspareren   2  uger  til  at  indsende  oplysningerne  senest  den  1. november. Til nr. 3 Ændringsforslaget indeholder    2 æ  ndringer. Det  fremgår  af  den   foreslåede  b estemmelse  i  pensionsbeskatningslovens  §  30  B,  stk.  3,  at  når værdien  af  en  rateopsparing  eller  opsparing  i  pensionsøjemed  falder  til  u   nder  350.000  kr.,  bortset fra den del, der er placeret i unoterede kapitalandele, skal kontohaveren enten afhænde de unoterede kapitalandele eller erhverve dem for frie midler. Det fremgår af de almindelige bemærkninger, at meningen er, at de unoterede aktier m.v. skal a   f- stås, når værdien af det samlede depot, bortset fra den del, der er placeret i unoterede ka pitalandele, falder til under 350.000 kr. Det har hele tiden været hensigten, at beløbsgrænsen skal måles i fo r- hold til værdien af de samlede rate  - og kapitalpensionsmidler i det pågældende pengeinst   itut. Det  foreslås  derfor  for  det  første  at  ændre  betinge lsen,  således  at  beløbsgrænsen  på  350.000  kr. vedrører den samlede værdi af rate   - og kapitalpensionsmidler bortset fra den del, der  er placeret  i unoterede aktier m.v. Afgrænsningen bliver herved den samme, som gælder for placeringsgrænse r- ne i Finanstilsynets puljebekendtgø Det fremgår for det andet af den foreslåede bestemmelse, at det tidspunkt, hvor der skal måles, om værdien er faldet til under 350.000 kr., er ved indkomståret udløb. Meningen er, at det skal være det tidspunkt,  hvor  pengeinstitutterne  skal  opgøre  grundlaget  efter  pensionsafkastbeskatningsloven, nemlig den 30. november, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 10. For at undgå tvivl om, hvorvidt der ved indkomstårets udløb skal forstås det indkomstår, der gæ l- der  for  ordningen  til  brug  for  opgørelsen  af  beskatningen  efter  pe nsionsafkastbeskatningsloven, eller   kontohaverens   skattemæssige   indkomstår,   foreslås   måletidspunkt et   for,   om   grænsen   på 350.000 kr. er nået, fastsat til den 30. november i k alenderåret. Til nr. 4 Det er i pensionsbeskatningslovens § 30 fastsat, at ved overdragelse m.v. og ved dispositioner, der medfører,  at  pensionsordningen  ikke  længere  opfylder  betingelserne  i  pensionsbeskatningsl   ovens kapitel 1, svares en  afgift på 60 pct. af det beløb, der på tidspunktet for disp   ositionen m.v. kunne være udbetalt ved ordningens o  phævelse. Det er i den foreslåede bestemmelse i pensionsbeskatningslovens § 30 B fastsat, at reglerne i pe n- sionsbeskatningslovens § 30, stk. 1, i nærmere angivne tilfælde finder tilsvarende anvendelse for det beløb i ordningen, der kan henføres til de unoterede kapitalandele, og som kunne være udbetalt ved ophævelse af or  dningen. Det foreslås i pensionsbeskatningslovens § 30, stk. 1, at henvise til § 30 B om a fgiftsberigtigelse i de tilfælde, der er nævnt i § 30 B. Til nr. 5 Præmier og bidrag til pensionsordninger m  .v. som nævnt i pensionsbeskatningsl  ovens § 53 A, stk. 1, kan ikke fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Ved opgørelsen af en arbejd  s- tagers skattepligtige indkomst medregnes præmier og bidrag, der er indbetalt af arbejdsgiveren på sådanne ordninger. Arbejdsgiveren har fradragsret for disse indbetalinger som en almindelig drift s- omkostning, jf. statsskattelovens almindelige regler.
6 Dette gælder også arbejdsgivers indbetalinger p   å ordninger, der er stillet til sikkerhed for et ua f- dækket pensionstilsagn, jf. pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 6. Arbejdsgiveren har fr  a- dragsret – som en almindelig driftsomkostning på tid    spunktet for sikkerhedsstillelsen – for værdien af den pågældende forsikring m   .v. på dette tidspunkt og efterfølgende for indbetalinger, der foret  a- ges, så længe sikkerhedsstillelsen b   estår. Da den pågældende arbejdsgiver i den nævnte situation er ejer af den pågældende forsikring m .v., ses denne retsstilling dog ikke ganske klart at fremgå af loven, jf. også   Foreningen af Statsautorise- rede Revisorers høringssvar til anden høringsrunde af    lovforslaget, gengivet og kommenteret på L 134 – bilag 5   . Derfor foreslås fradragsretten i den givne situation tydeliggjo rt, jf. den foreslåede ændring til pe   n- sionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 2. Eventuelle udbetalinger fra den ordning, der er lagt til sikkerhed, vil under sikkerhedsstillelsespe- rioden tilgå direktøren og være skattefri for denne efter pensionsbeska tningslovens § 53 A, stk. 5. Er sikkerhedsstillelsen ophørt, vil udbetalinger fra  ordningen tilgå arbejdsgiveren, som herefter vil være skattefri efter samme bestemmelse. Arbejdsgiverens fradragsret for de løbende pensionsudb   e- talinger  eller engangsudbetalinger vil dog allerede være neutraliseret i forbindelse med sikkerhed  s- stillelsens ophør, jf. pensionsbeska tningslovens § 56, stk. 6, hvorefter arbejdsgiveren er skattepligtig af forsikringens værdi på tidspunktet for sikkerhedsstillelsens ophør. I den forbindelse bemærkes, at i det omfang udbetalingerne fra ordningen sker til arbejdsgiveren og sikkerhedsstillelsen ikke tidli- gere er ophørt, anses sikkerhedsstillelsen dog for ophørt for disse udbetalingers vedkommende, s  å- ledes at arbejdsgiveren er skattepligtig af disse udbetalinger efter § 56, stk. 6. Har sikkerheden ek- sempelvis en værdi på 1 mio. kr., hvoraf der udbetales 100.000 kr. til arbejdsgiveren, er det ensb   e- tydende med, at sikkerhedsstillelsen er blevet nedskrevet til en værdi på 900.000 kr.    – og tilsvare   n- de ophørt for de 100.000 kr.s ve dkommende. Ved ændringen af pensionsbeskatningslovens § 55, jf. lovforslagets § 2, nr. 10, pr  æ  ciseres det, at direktører m .v. skal beskattes af arbejdsgiverens præmier m  .v. til en ordning m.v., der er stillet til sikkerhed for et uafdækket pensionstilsagn. Foreningen af Statsautoriserede Revisorer har i forbi  n- delse  med  anden  høringsrunde  af   lovforslaget  bemærket,  at  det  tilsvarende  bør  præciseres,  at  den pågældende  direktør  m .v.  er  skattefri  af  den  del  af  arbejdsgiverens  udbetalinger,  der  hidrører  fra indbetalinger og afkast efter sikkerhedsstillelse, jf. pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 2 og 3. Kommer udbetalingerne direkte fra den forsikring m.v., der er blevet lagt til sikkerhed for et uaf- dækket pensionstilsagn, vil u  dbetalingerne være skattefri, jf. pension  sbeskatningslovens § 53 A, stk. 5, som nævnt ovenfor. På tidspunktet for pensionstilsagnets realisering vil udbetalingerne dog fo   r- mentlig oftest komme fra den tidligere arbejdsgiver og ikke fra forsikringen m.v. Arbejdsgiveren vil i  dette  tilfælde  selv  få  forsikringen  m   .v.  udbetalt,  hvilket  skattemæssigt  vil  blive  behandlet  som nævnt ove  nfor. Direktøren vil imidlertid umiddelbart være skattepligtig af udbetalingerne fra a   rbejdsgiveren, men er tidligere også blevet be skattet af præmier og bidrag til forsi  kringen m.v. og af værditilvæksten på forsikringen m.v. Rimeligvis bør direktøren derfor være skattefri af den del af arbejdsgiverens in d- betalinger, der hidrører fra indbetalinger og afkast efter sikkerhedsstillelse, h vilket imidlertid ikke umiddelbart følger af reglerne i pensionsbeskatningslovens § 53 A. Den beskatning af sikkerhed s- stillelse for uafdækkede pensionstilsagn, der indførtes med lov nr. 1388 af 20. d   ecember 2004 om ændring af  forskellige skattelove  . (Justering af  reglerne om pensionsordninger), lukkede  et skatte- hul, og skulle derfor naturligvis være effektiv, men forekommer i den beskrevne situat  ion at være for vidtgående.  
7 Det foreslås derfor, at arbejdsgiverens udbetalinger i henhold til et løfte om pens  ion, jf. pensions- beskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 6, er skattefri for direktøren , i den  udstrækning de foretagne udbetalinger modsvarer sikkerhedsstillelsen/den tidligere sikkerhedsstillelse, jf. den foreslåede æ   n- dring til pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5. Skattefriheden modsvarer, at direktøren tidligere vil være blevet beskattet af indbetalinger (og værditilvækst som kapitalin dkomst). Til nr. 6 Der er tale om en teknisk ændring til lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse som følge af, at de r med ændringsforslaget indsættes et nyt nummer i lovforsl agets § 2.   Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) RenéSkau Björnsson   (S)   Pia Gjellerup (S)   Frode Sørensen  (S) fmd.   Niels Sindal (S) Ole Stavad (S)   Poul Erik Christensen (RV)    Poul Henrik Hedeboe (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
8 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 134 Bilagsnr.    Titel 1 Notat om, at høringsfristen e r sat til 15/4-05, fra skatteministeren 2 Henvendelse af 13/4-05 fra Forsikring & Pension 3 Meddelelse om vejledende tidsplan for udvalgets behandling af lov- forslaget 4 Orientering vedrørende lovforslaget, fra skatteministeren 5 Høringssvar og  høringsn otat, fra skatteministeren 6 Kommentar til henvendelse af 13/4-05 fra Forsikring & Pension, fra skatteministeren 7 Henvendelse af 20/4-05 fra Finansrådet 8 Skatteministerens kommentar til henvendelse af 20/4-05 fra Finans- rå det 9 Yderligere høringssvar  fra Håndværksrådet, fra skatteministeren 10 1. udkast til betænkning 11 Ændringsforslag til 2. behandling, fra skatteministeren 12 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 134 Spm.nr. Titel 1 Spm., om pensionsopsparere bliver lokket til at investere deres pensi- onsopsparing i tvivlsomme projekter, til skatteministeren, og ministe- rens svar herpå 2 Spm. om at bekræfte, at der efter lovforslaget skabes mulighed for, at personer placerer pensionsmidler, hvor der har været frad  rag for ind- skuddet, i unoterede aktier, der hidtil har tilhørt den skattepligtige person, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvorledes pensionsinstituttet skal kontrollere, at de unote- rede aktier/anparter, der overdrages fra privatområdet til pensionso m- rådet , opfylder betingelserne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvorledes pensionsinstituttet skal kontrollere, at der er brugt korrekt værdiansættelse ved privatpersoners overdragelse af unoterede aktier fra privatområdet til pensionsområdet, til skattemin  i- steren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om at investere op til 25 pct. af pensionsmidlerne i en anden persons holdingselskab m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm., om der vil tilgå personens ligningsmyndighed særskilt oply   s-
9 ning, når personens pensionsdepot har erhvervet unoterede aktier, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm., om det er en betingelse, at der ikke er knyttet rettigheder til aktien, f.eks. til medlem skab, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvor mange pensionsinstitutter m.v. der har udnyttet hullet, der søges lukket med lovforslagets § 1, nr. 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, hvornår der skete de f ørste nedsættelser og forhøjelser af aktiekapitalen i et pensionsinstitut med henblik på udnyttelse af det hul, der søges lukket med lovforslagets § 1, nr. 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm., om der i fremtiden i et pensionsdepot kan placeres aktier i de nævnte typer selskaber, til skatteministeren, og ministerens svar he  r- 11 Spm. om årsagen til, at der ikke tidligere er forsøgt lukket det hul, der nu søges lukket med lovforslagets § 1, nr. 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om, hvor mange skatteydere der i 2002, 2003 og 2004 har be- nyttet ordningen omfattet af pensionsbeskatningslovens § 15 A (op- hørspension), til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om, hvor mange skatteydere der i 2004 har benyttet ordningen for sportsudøvere i  pensionsbeskatningslovens § 15 B, til skattemini- steren, og ministerens svar herpå 14 Spm., om lovforslagets § 1, nr. 1, giver adgang til, at institutionelle investorer får et særligt 5   -pct.s-fradrag, til skatteministeren, og mini- sterens svar herpå 15 Spm. om, hvor store investeringer PAL-pligtige har foretaget i inno- vationsforeninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om at bekræfte, at PAL  -afgiftspligtige i stort tal har foretaget investeringer omfattet af PAL § 5 A, stk. 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm., om de såkaldte innovationsforeninger i stort omfang blot har erhvervet unoterede aktier i selskaber, der driver traditionel virksom- hed, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om at oplyse størrelsen  på  det samlede fradrag efter PAL § 5 A, stk. 2, i årene 2001 -2003 for de PAL-afgiftspligtige, til skatteministe- ren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om omgåelse af formålet med PAL  -lovens § 5 A, stk. 2, til skat- teministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om selskaber der stiftes med det formål at skabe skattemæssige fradrag for PAL-afgiftspligtige m.v., til skatteministeren, og ministe- rens svar herpå 21 Spm. om betingelser for det særlige 5  -pct.s-fradrag efter den foreslå-
10 ede PAL § 5 A, stk. 3, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om betingelser for det særlige 5  -pct.s-fradrag efter den foreslå- ede PAL § 5 A, stk. 3, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om aktier erhvervet før 2005 m.v., til skatteministeren, og min i- sterens svar herpå 24 Spm., om det kan bekræftes, at de såkaldte innovationsforeninger i stort omfang blot har erhvervet unoterede aktier i selskaber, der dri- ver traditionel virksomhed, og uden der er tilført disse selskaber ny kapital m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11 Bilag 2 Nogle af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpå Spørgsmålene og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra SF. Spørgsmål 3: Hvorledes skal pengeinstituttet kontrollere, at de unoterede aktier/anparter der overdrages fra pri- vatområdet til pensionsområdet opfylder betingelserne, herunder ikke overstiger 25 pct. af selsk  a- bets kapital? Spørgsmål 4: Hvorledes skal pengeinstituttet kontrollere, at der er brugt korrekt værdiansættelse ved privatpe r- soners overdragelse af unoterede aktier fra privatområ det til pensionsområdet? Svar: Pengeinstitutterne har ingen mulighed for at kontrollere, om pensionsopspareren i opsparingsperi- oden samlet ejer mere end 25 pct. af det selskab, som pensionsopsparingen placeres i. Det fremgår da også af puljebekendtgørelsen, at pengeinstitutterne ikke er pligtige til at påse overho   ldelsen af 25 pct.’s ejergrænsen. Endelig fremgår det af ko   mmentaren til Finansrådets høringssvar, jf. lovforsl  a- gets almindelige bemærkninger, at pengeinstituttet må basere sig på de oplysninger, som opspar eren giver om ejerandele i selskabet. Det  vil  være  told  -  og  skattemyndighederne,  der  skal  kontrollere,  om  opspareren  overholder  den fastsatte ejergrænse. Det er heller ikke pengeinstitutterne, der skal kontrollere, om værdiansættelsen af a ktier m.v., der indskydes  på  en  pensionsordning,  og  som  hidtil  har  tilhørt  pensionsopspareren  selv,  er  korrekt.   Som  det  fremgår  af  kommentaren  til  høringssvaret  fra  Finansrådet,  må  pengeinstitutterne  uprøvet lægge den kurs, som pensionsopspareren oplyser, til grund. Det vil være told - og skattemyndighe- derne,  der  skal  kontrollere,  om  de  oplysninger  om  kurser  og  værdier,  som  opspa  reren  meddeler pengeinstituttet, er korrekte. Spørgsmål 6: Vil  der  tilgå  personens  ligningsmyndighed  særskilt  oplysning,  når  personens  pensionsdepot  har erhvervet unoterede aktier, og vil ligningsmyndigheden herefter vurdere og eventuelt nærmere ko  n- trollere  overdragelsesvederlaget  og  om  aktierne  i  øvrigt  opfylder  betingelserne  for,  at  de  kan  e r- hverves i et pensionsdepot? Svar: Spørgsmålet indeholder reelt følgende 3 spørgsmål: - Vil der tilgå personens ligningsmyndighed særskilt oplysning, når personens pen sionsdepot har erhvervet unoterede aktier? - Vil ligningsmyndigheden herefter vurdere og eventuelt nærmere kontrollere overdragelses  - vederlaget? - Vil ligningsmyndigheden herefter vurdere, om aktierne i øvrigt opfylder betingelserne for, at de kan erhverves i et pensionsdepot?
12 Svaret  på  spørgsmål  1  er  nej.  Ligningsmyndigheden  får  ingen  specifikke  oplysninger  om  per - soners erhvervelse af unoterede aktier inden for et pensionsdepot, idet der ifølge skattekon trolloven ikke er indberetningspligt på køb af ak  tier. Dette gæ  lder både for noterede og unoterede aktier. Svaret på spørgsmål 2 og 3 er,  at kommunerne ikke modtager specifikke oplysni   nger om købet, idet der som anført ikke sker indberetning til kommunerne. Kommunerne kan derfor ikke umidde l- bart kontrollere overdragelsesvederlaget. Ordningen vil dog blive tilrettelagt på en sådan måde, at de unoterede kapitalandele bliver specif   i- ceret  i  de  særskilte  depoter  således,  at  pengeinstitutterne  efter  anmodning  fra  told   -  og  skattemyn- dighederne  vil  kunne  udsøge  de   særskilte  depoter,  hvori  der  er  plac  eret  unoterede  aktier  m.v.,  til brug for ligning og kontrol. Spørgsmål 21: Er det en betingelse for det særlige 5 pct.  -fradrag efter den foreslåede PAL § 5a, stk. 3, at de akt i- er,  der  erhverves  er  nyudstedte,  eller  gæld  er  det  også  aktier,  der  er  erhvervet  fra  a ndre  PAL- afgiftspligtige? Svar: Det er ikke en betingelse, at de aktier, der erhverves, er nyudstedte. Spørgsmål 22: Er det en betingelse for det særlige 5 pct.  -fradrag efter den foreslåede PAL § 5a, stk. 3, at de  akti- er, der erhverves er nyudstedte, og at de selskaber, der investeres i ikke blot har erhvervet allerede udstedte aktier i andre selskaber? Svar: Det er ikke en betingelse, at de aktier, der erhverves, er nyudstedte. Spørgsmål 23: Kan  ministeren  bekræft  e,  at  hvis  aktierne  i  et  selskab,  hvor  aktierne  i  dag  er  ejet  af  PAL- afgiftspligtige,  bliver  optaget  til  handel  på  en  alternativ  ma rkedsplads,  er  de  PAL-afgiftspligtige berettigede til det foreslåede 5 pct. fradrag efter PAL § 5a, stk. 3, for de pågældende aktier, selv om de er erhvervet før 2005? Svar: Fradraget vil også gælde aktier, der er erhvervet før 2005. Man skal dog være opmærksom på, at det  er  en  uomgængelig  konsekvens  af,  at  pensionsafkastbeskatningen  foretages  efter  lagerprinci  p- pet. At forbeholde fradraget aktier erhvervet i 2005 eller senere ville være virkningsløst, da de p   å- gældende pensionsinstitutter blot kunne sælge og genkøbe de gamle aktier, uden at det vil p å virke den endelige beskatning ved indkomstårets udløb. Spørgsmål 24: I fortsættel  se af skatteministerens besvarelse af udvalgets spørgsmål 16 og 17, hvor skatteminist  e- ren  anfører:   »Jeg  har  ikke  kendskab  til,  hvorfra  foreningerne  har  erhvervet  deres  aktiver«:  Kan ToldSkat – der jo som lignende myndighed af de PAL  -afgiftspligtige må have  de pågældende o   p- lysninger –  bekræfte følgende to spørgsmål: Kan det bekræftes, at PAL afgiftspligtige i stort tal har foretaget invest  eringer omfattet af PAL § 5a, stk. 2, hvor innovationsforeningen blot har erhvervet unoterede aktier fra PAL pligtige?
13 Kan det bekræftes, at de såkaldte innovationsforeninger i stort omfang blot har erhvervet unoter   e- de aktier i selskaber, der driver traditionel virksomhed, og uden der er tilført disse selskaber ny k a- pital? Svar: Told- og Skattestyrelsen har oplyst, at ToldSkat Selskabsrevisionen har gennemgået en af de tre eksisterende innovationsforeninger. Den  pågældende  innovationsforening  blev  etableret  ved  et  større  apportindskud bestående  af unoterede andele og andele i investeringsforeninger m.v. – fra andre PAL  -skattepligtige institutio- ner. Der er således kun i begrænset omfang tilført de pågældende selskaber ny kapital. På baggrund af en gennemgang af andelene skønner ToldSkat Selskabsrevisi  onen, at ca. halvdelen af apportindskuddet vedrører  »traditionel virksomhed«, som defineret af Erhvervsministeriet. Sagen viser, at den eksisterende ordning ikke virker efter hensigten, og at det er en god ide at lade den udfase og erstatte af det foreslåede fradrag for investeri nger i selskaber, der er optaget til handel på en a lternativ markedsplads.