Til lovforslag nr. L 134 Folketinget 2004 - 05 (2. samling) Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 0. maj 2004 2. udkast (Ændringsforslag fra skatteministeren, betænknin gsbidrag fra SF samt optryk af bilag) Betænkning over Forslag til lov om ændring af pensionsafkastbeskatningsloven og pensionsbeskatningsloven m.v. (Bedre vilkår for investering i unoterede aktier, værn mod gentagne forh øjelser og nedsættelser af aktiekapitalen i pensionsinstitutter, udvidelse af adgangen til at anvende reglerne om ophørspension m.v. og overgangsregel for adgang til hensættelsesfradrag) [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 30. marts 2005 og var til 1. behandling den 20. april 2005. Lovfor- slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 10. januar 2005 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2004 -05, 1. samling, alm. del – bilag 98.  Den  24.  februar  2005  sendte  skatteministeren  de  indkomne  høringssvar  til  udvalget.  Den  19. april 2005 sendte skatteministeren yderligere høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Finansrådet og Forsikring & Pension. Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henven- delser. Deputationer Finansrådet  har mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til lovforslaget.
2 Spørgsmål Udvalget har stillet 23 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret.  Nogle af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå er optry  kt som bilag 2 til betænknin- gen. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget vil stemme imod dette lovforslag. Udvalgsbehandlin- gen har vist, at de problemer og huller, som SF påviste ved 1. behandlingen er endnu s tørre end SF havde forestillet sig. SF tror ikke, at det foreslåede særlige fradrag for de institutionelle investorers investeringer i se l- skaber, der optages til handel på en særlig markedsplads vil have nogen betydning for økonomisk vækst i Danmark, og forslaget vil kun betyde penge ud af statskassen. Der er i den udformning lov- forslaget har ingen garanti for, at der sker reelle nyinvesteringer, og alt tyder på, at der blot vil blive flyttet  rundt  på  allerede  foretagne  investeringer,  således  som  det  synes    at  være  tilfældet  med  den nugældende ordning for særlige fradrag for investeringer i de såkaldte innovationsforeninger. Lovforslaget åbner op for at give private personer med store pensionsformuer mulighed for at i n- vestere pensionsmidlerne i unoterede selskaber. SF vil særligt henvise til Finansrådets advarsel. Lovforslaget  giver  rige  muligheder  for  skattespekulation  og  flytning  af  unoterede  aktier  mellem privatområdet  og  pensionsområdet  med  skattemæssige  fordele.  Udvalgsbehandlingen  har  desuden afsløret, at der reelt ikke vil blive foretaget nogen kontrol af, om der bruges korrekte værdiansættel- ser ved indskud af unoterede aktier i en privatpersons pensionsdepot. Samme problem gør sig gæl- dende ved efterfølgende overførsel af aktierne fra pensionsdepotet til privatområdet. Desuden giver lovforslagets værdiansættelsesregler mulighed for at spare betydelige beløb i pen- sionsafkastskat, idet de unoterede aktier kun skal optages til den højeste af anskaffelsessummen og regnskabsmæssig indre værdi. Tjóðveldisflokk   urin,  Inuit  Ataqatigiit,  Siumut  og  Fólkaflokkurin   var  på  tidspunktet  for  betæn k- ningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.[ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af et  <>tal: Til § 1 1) I nr. 2 indsættes efter »§ 15, stk. 1,«: »3 og 4,« [Udvidelse af værn mod spekulation i nedslagsregler i pensionsafkastbeskatningsloven] 2) I det under nr. 3 foreslåede  § 13, stk. 7, ændres i 1. pkt. »1. november« til: »15. oktober«, og i 3. pkt. ændres »30. november« til: »1. november«.
3 [Ændring af hvilket årsregnskab, der skal anvendes til brug for PAL -opgørelsen, og tidspunktet for kontohaverens indsendelse af oplysninger om værdierne til pengeinstituttet] Til § 2 3) Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer: »01. I § 30, stk. 1, 1. pkt., indsættes efter »eller lignende«: »,jf. dog § 30 B«.«   [I den generelle bestemmelse om afgiftsberigtigelse m.v. henvises til bestemmelserne om afgiftsbe- rigtigelse af ordninger, hvori der er placeret unoterede kapitalandele] 4) I det under nr. 9 foreslåede  § 30 B, stk. 3, affattes 1. pkt. således: »Falder den samlede værdi af rateopsparinger og opsparinger i pensionsøjemed i pengeinstituttet, bortset fra den del af opsparingen, der er anbragt i et unoteret aktie- eller anpartsselskab, jf. stk. 1, til under 350.000 kr. den 30. november i kalenderåret, skal kontohaveren inden 3 måneder efter de  t- te tidspunkt enten afstå de unotered e aktier og anparter eller erhverve de pågældende aktier og a n- parter for frie midler.« [Ved opgørelsen af 350.000 kr.s grænsen medregnes værdien af alle rate- og kapitalpensionsordnin- ger i pengeinstituttet opgjort pr. 30. november]   5) Efter nr. 9 indsættes som nye numre: »02.  I § 53 A, stk. 2, indsættes efter 1. pkt.: »Præmier og bidrag m.v. til sikkerhedsstillelse omfattet af stk. 1, nr. 6, er fradragsberettigede for arbejdsgiveren for det indkomstår, hvor sikkerhedsstillelsen er etableret, og efterfø lgende år. « 03. I § 53 A, stk. 5, indsættes efter 1. pkt.: »Tilsvarende gælder arbejdsgiverens udbetalinger i henhold til et løfte om pension, jf. stk. 1, nr. 6, i  den  udstrækning  de  foretagne  udbetalinger  modsvarer  sikkerhedsstillelsen/den  tidligere  sikker- hedsstillelse.«« [Uafdækkede pensionsordninger, bestemmelser om fradragsret for arbejdsgivere og skattepligt og - frihed for direktører] Til § 4 6) I stk. 4 indsættes efter »nr. 6«: », 01«.    [Teknisk ændring som følge af indsættelse af et nyt nummer i lovforslagets § 2] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, har det vist sig, at nedsættelse s- regler knyttet til pensionsopsparing  foretaget før  1982, til livrenter uden ret til bonus og til pensi- onsaftaler med kommuner for disses tjenestemandspensionsforpligtelser, kan udnyttes til at reduce- re den årlige pensionsafkastskat. Med forsl aget bliver dette skattehul lukket.
4 Finanstilsynet  har  i  forbindelse  med  den  anden  høringsrunde  af  forslaget  gjort  Skatteministeriet opmærksom på, at de parallelle nedsættelsesregler knyttet til pensionsforsikringer, der ikke er fr a- dragsberettigede efter pensionsbeskatningsloven samt børneopsparingskonti principielt set også på samme måde vil kunne udnyttes til at reducere den årlige p  ensionsafkastskat. De nævnte regler fin- des i pensionsafkastbeskatningslovens § 15, stk. 3 og 4, men er ikke medtaget i lovforslaget. I  lovforslaget  er  nedsættelsesreglen  i  pensionsbeskatningslovens  §  15,  stk.  5,  heller  ikke  nævnt (forsikringer for ikke-skattepligtige), men af denne bestemmelse fremgår dog, at § 15, stk. 1 , 2. pkt., finder tilsvarende anvendelse. § 15, stk. 1, 2. pkt., omhandler netop en af de nedsættelsesregler, der ændres med forslaget. Nedsættelsesreglen i § 15, stk. 5, er således allere de omfattet af lovforslaget. Det  foreslås,  at  lukningen  af  hullet  udvides  til  også  at  gælde  nedsættelsesreglerne  i  pensionsa  f- kastbeskatningslovens  §  15,  stk.  3  og  4,  ligesom  der  med  ændringsforslaget  tages  højde  for  en upræcis paragrafhenvisning i lovforslaget. Til nr. 2 Efter den foreslåede bestemmelse i pensionsafkastbeskatningslovens § 13, stk. 7, skal kontohav e- ren årligt og senest den 30. november i det enkelte indkomstår give peng  einstituttet oplysning om værdierne til brug for beskatningen efter pensionsafkastbeskatningsloven. Til brug for lagerbeskat- ningen anvendes ved indkomstårets begy ndelse respektive indkomstårets udløb det største beløb af enten  anskaffelsessummen  eller  selskabets  indre  værdi  pr.  aktie  eller  anpart  ifølge  seneste  aflagte årsreg nskab pr. 1. november i indkomståret. Pengeinstitutterne  skal  efter  gældende  regler  opgøre  grundlaget  efter  pensionsafkastbeskatnings- loven pr. 30. november i indkomståret. Det er derfor ikke hensigtsmæ ssigt, at kontohaveren har en frist indtil samme dag til at  give pengeinstitutterne oplysninger om værdiene. Det foreslås at  give pengeinstitutterne 1 måned til at opgøre grundlaget for pensionsafkastskatten, således at pensio  ns- opspareren senest den 1. november skal indsende oplysninger om værdierne til pengeinstituttet. Pensionsopspareren  skal  have  en  rimelig  frist  til  at  indsende  oplysningerne.  Det  foreslås  derfor ved  opgørelsen  af  selskabets  indre  værdi  at  anvende  seneste  aflagte  år sregnskab  pr.  15.  oktober  i indkomståret.  Det  vil  give  pensionsopspareren  2   uger  til  at  indsende  oplysningerne  senest  den  1. november. Til nr. 3 Ændringsforslaget indeholder 2 ændringer. Det  fremgår  af  den  foreslåede  b  estemmelse  i  pensionsbeskatningslovens  §  30  B,  stk.  3,  at  når værdien  af  en  rateopsparing  eller  opsparing  i  pensionsøjemed  falder  til  under  350.000  kr.,  bortset fra den del, der er placeret i unoterede kapitalandele, skal kontohaveren enten afhænde de unoterede kapitalandele eller erhverve dem for frie midler. Det fremgår af de almindelige bemærkninger, at meningen e r, at de unoterede aktier m.v. skal af- stås, når værdien af det samlede depot, bortset fra den del, der er placeret i unoterede kapitalandele, falder til under 350.000 kr. Det har hele tiden været hensigten, at beløbsgrænsen skal måles i fo r- hold til værdien af de samlede rate- og kapitalpensionsmidler i det pågældende pengeinst itut. Det  foreslås  derfor  for  det  første  at  ændre  betingelsen  således,  at  beløbsgrænsen  på  350.000  kr. vedrører den samlede værdi af rate- og kapitalpensionsmidler, bortset fra den del, der er placeret i unoterede aktier m.v. Afgrænsningen bliver herved den samme, som gælder for placeringsgrænser- ne i Finanstilsynets puljebekendtgørelse.
5 Det fremgår for det andet af den foreslåede bestemmelse, at det tidspunkt, hvor der skal måles, om værdien er faldet til under 350.000 kr., er ved indkomståret udløb. Meningen er, at det skal være det tidspunkt,  hvor  pengeinstitutterne  skal  opgøre  grundlaget  efter  pensionsafkastbeskatningsloven, nemlig den 30. november, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 10. For at undgå tvivl om, hvorvidt der ved indkomstårets udløb skal forstås det indkomstår, der gæ    l- der  for  ordningen  til  brug  for  opgørelsen  af  beskatningen  efter  pensionsafkastbeskatningsloven, eller kontohaverens skattemæssige indkomstår, foreslås   måletidspunkt for, om grænsen på 350.000 kr. er nået, fastsat til den 30. november i k alenderåret. Til nr. 4 Det er i pensionsbeskatningslovens § 30 fastsat, at ved overdragelse m.v. samt ved dispositioner, der  medfører,  at  pensionsordningen  ikke  længere  opfylder  betingelserne  i  pensionsbeskatningslo- vens  kapitel  1,  svares  en  afgift  på  60  pct.  af  det  beløb,  der  på  tidspunktet  for  dispositionen  m.v. kunne være udbetalt ved ordningens ophævelse. Det er i den foreslåede bestemmelse i pensionsbeskatningslovens  § 30 B fastsat, at reglerne i pen- sionsbeskatningslovens § 30, stk. 1, i nærmere angivne tilfælde finder tilsvarende anvendelse for det beløb i ordningen, der kan henføres til de unoterede kapitalandele, og som kunne være udbetalt ved ophævelse af ordningen. Det foreslås i pensionsbeskatningslovens § 30, stk. 1, at henvise til § 30 B om a fgiftsberigtigelse i de tilfælde, der er nævnt i § 30 B. Til nr. 5 Præmier og bidrag til pensionsordninger mv. som nævnt i pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, kan ikke fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Ved opgørelsen af en arbejds- tagers skattepligtige indkomst medregnes præmier og bidrag, der er indbetalt af arbejdsgiveren på sådanne ordninger. Arbejdsgiveren har fradragsret for disse indbetalin ger som en almindelig drifts- omkostning, jf. statsskattelovens almindelige regler. Dette gælder også arbejdsgivers indbetalinger på ordninger, der er stillet til sikkerhed for et ua  f- dækket pensionstilsagn, jf. pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 1, nr. 6. Arbejdsgiveren har  fra- dragsret - som en almindelig driftsomkostning på tid spunktet for sikkerhedsstillelsen - for værdien af den pågældende forsikring mv. på dette tidspunkt og efterfølgende for indbetalinger, der foret  a- ges, så længe sikkerhedsstillels en består. Da den pågældende arbejdsgiver i den nævnte situation er ejer af den pågældende forsikring mv., ses denne retsstilling dog ikke ganske klart at fremgå af loven, jf. også   Foreningen af Statsautorise- rede Revisorers høringssvar til anden høringsrunde af forslaget, gengivet og kommenteret i bilag 5 til lovforslaget. Derfor foreslås fradragsretten i den givne situation tydeliggjort, jf. den foreslåede ændring til pe  n- sionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 2. Eventuelle udbetalinger fra den ordning, der er lagt til sikkerhed, vil under sikkerhedsstillelsespe- rioden tilgå direktøren og være skattefri for denne efter pensionsbeska tningslovens § 53 A, stk. 5. Er sikkerhedsstillelsen ophørt, vil udbetalinger fra ordningen tilgå arbejdsgiveren, som herefter v il være skattefri efter samme bestemmelse. Arbejdsgiverens fradragsret for de løbende pensionsudbe- talinger  eller engangsudbetalinger vil dog allerede være neutraliseret i forbindelse med sikkerheds- stillelsens ophør, jf. pensionsbeskatningslovens § 56, stk. 6, hvorefter arbejdsgiveren er skattepligtig
6 af forsikringens værdi på tidspunktet for sikkerhedsstillelsens ophør. I den forbindelse bemærkes, at i det omfang udbetalingerne fra ordningen sker til arbejdsgiveren, og sikkerhedsstillelsen ikke tidli- gere er ophørt, anses sikkerhedsstillelsen dog for ophørt for disse udbetalingers vedkommende, så- ledes at arbejdsgiveren er skattepligtig af disse udbetalinger efter § 56, stk. 6. Har sikkerheden ek- sempelvis en værdi på 1 mio. kr., hvoraf der udbetales 100.000 kr . til arbejdsgiveren, er det ensbe- tydende med, at sikkerhedsstillelsen er blevet nedskrevet til en værdi på 900.000 kr.  – og tilsvaren- de ophørt for de 100.000 kr.’s vedkommende. Ved ændringen af pensionsbeskatningslovens § 55, jf. lovforslagets § 2, nr. 10, præciseres det, at direktører  mv.  skal  beskattes  af  arbejdsgiverens  præmier  mv.  til  en  ordning  mv.,  der  er  stillet  til sikkerhed for et uafdækket pensionstilsagn. Foreningen af Statsautoriserede Revisorer har i forbin- delse med anden høringsrunde af forslaget bemærket, at det tilsvarende bør præciseres, at den på- gældende direktør mv. er skattefri af den del af arbejdsgiverens udbetalinger, der hidrører fra indbe- talinger og afkast efter sikkerhedsstillelse, jf. pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 2-3. Kommer udbetalingerne direkte fra den forsikring mv., der er blevet lagt til sikkerhed for et uaf- dækket pensionstilsagn, vil udbetalingerne være skattefri, jf. pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5, som nævnt ovenfor. På tidspunktet for pensionstilsagnet s realisering vil udbetalingerne dog for- mentlig oftest komme fra den tidligere arbejdsgiver og ikke fra forsikringen mv. Arbejdsgiveren vil i  dette  tilfælde  selv  få  forsikringen  mv.  udbetalt,  hvilket  skattemæssigt  vil  blive  behandlet  som nævnt ovenfor. Direktøren vil imidlertid umiddelbart være skattepligtig af udbetalingerne fra arbejdsgiveren, men er tidligere også blevet beskattet af præmier og bidrag til forsi kringen mv. og af værditilvæksten på forsikringen  mv.  Rimeligvis  bør  direktøren  derfor  være  skattefri  af  den  del  af  arbejdsgiverens indbetalinger,  der  hidrører  fra  indbetalinger  og  afkast  efter  sikkerhedsstillelse,  hvilket  imidlertid ikke   umiddelbart   følger   af   reglerne   i   pensionsbeskatningslovens   §   53   A.   Den   beskatning   af sikkerhedsstillelse for uafdækkede pensionstilsagn, der indførtes med lov nr. 1388 af 20. december 2004   om   ændring   af   forskellige   skattelove   (Justering   af   reglerne   for   reglerne   om   pensions- ordninger), lukkede et skattehul, og skulle derfor naturligvis være effektiv, men forekommer i den beskrevne situation at være for vidtgående.   Det foreslås derfor, at arbejdsgiverens udbetalinger i henhold til et løfte om pension, jf. pension s- beskatningslovens  §  53  A,  stk.  1,  nr.  6,  er  skattefri  for  direktøren  i  den  udstrækning  de  foretagne udbetalinger modsvarer sikkerhedsstillelsen/den tidligere sikkerhedsstillelse, jf. den foreslåede æ n- dring til pensionsbeskatningslovens § 53 A, stk. 5. Skattefriheden modsvarer, at direktøren tidligere vil være blevet beskattet af indbetalinger (og værditilvækst som kapitalindkomst). Til nr. 6 Der er tale om en teknisk ændring til lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse som følge af, at der med ændringsforslaget indsættes et nyt nummer i lovforslagets § 2.
7   Kim Andersen (V)   Charlotte Antonsen (V)   Peter Christensen (V) nfmd. Lars Christian Lilleholt (V)   Torsten Schack Pedersen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Jakob Axel Nielsen (KF) René  Skau Björnsson   (S)   Pia Gjellerup (S)   Frode Sørensen (S) fmd.   Rasmus Prehn (S) Ole Stavad (S)   Poul Erik Christensen (RV)   Eigil Andersen (SF)   Frank Aaen (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit, Siumut og Fólkaflokkurin havde ikke medlemmer i udva l- get. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 52 Enhedslisten (EL) 6 Socialdemokratiet (S) 47 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Dansk Folkeparti (DF) 24 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 18 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 17 Fólkaflokkurin (FF) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 11
8 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 134 Bilagsnr.    Titel 1 Notat om, at høringsfristen er sat til den 15/4-05, fra skatteministeren 2 Henvendelse af 13/4-05 fra Forsikring & Pension 3 Meddelelse om vejledende tidsplan for L 134 4 Orientering vedrørende lovforslaget, fra skatteministeren 5 Høringssvar samt høringsnotat, fra skatteministeren 6 Kommentar til henvendelse af 13/4-05 fra Forsikring & Pension, fra skatteministeren 7 Henvendelse af 20/4-05 fra Finansrå det 8 Skatteministerens kommentar til henvendelse af 20/4-05 fra Finans- rå det 9 Yderligere høringssvar fra Håndværksrådet, fra skatteministeren 10 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 134 Spm.nr. Titel 1 Spm. om pensionsopsparere bliver lokket til at investere deres pensi- onsopsparing i tvivlsomme projekter, til skatteministeren, og ministe- rens svar herpå 2 Spm. om at bekræfte, at der efter lovforslaget skabes mulighed for, at personer placerer pensionsmidler, hvor der har været fradrag for in d- skuddet, i unoterede aktier, der hidtil har tilhørt den skattepligtige person, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvorledes pensionsinstituttet skal kontrollere, at de unote- rede aktier/anparter der overdrages fra privatområdet til pensionso m- rådet opfylder betingelserne, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvorledes pensionsinstituttet skal kontrollere, at der er brugt korrekt værdiansættelse ved privatpersoners overdragelse af unoterede aktier fra privatområdet til pensionsområdet, til skattemin  i- steren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om at investere op til 25 pct. af pensionsmidler i en anden per- sons holdingselskab m.v., til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om der vil tilgå personens ligningsmyndighed særskilt oply s- ning, når personens pensionsdepot har erhvervet unoterede aktier, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om det er en betingelse, at der ikke er knyttet rettigheder til
9 aktien f.eks. til medlemskab, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvor mange pensionsinstitutter m.v., der har udnyttet hul- let, der søges lukket med lovforslagets § 1, nr. 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, hvornår der sk ete de første nedsættelser og forhøjelser af aktiekapitalen i et pensionsinstitut med henblik på udnyttelse af det hul, der søges lukket med lovforslagets § 1, nr. 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om der i fremtiden i et pensionsdepot kan placeres aktier i de nævnte typer selskaber, til skatteministeren, og ministerens svar her- 11 Spm. om årsagen til, at der ikke tidligere er forsøgt lukket det hul, der nu søges lukket med lovforslagets § 1, nr. 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om, hvor mange skatteydere, der i 2002, 2003 og 2004 har be- nyttet ordningen omfattet af Pensionsbeskatningslovens § 15 A (Op- hørspension), til skatteministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om, hvor mange skatteydere, der i 2004 har benyttet ordningen for sportsudøvere i Pensionsbeskatningslovens § 15 B, til skattemini- steren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om lovforslagets § 1, nr. 1 giver adgang til, at institutionelle investorer får et særligt 5 pct. fradrag, til skatt eministeren, og mini- sterens svar herpå 15 Spm. om, hvor store investeringer PAL-pligtige har foretaget i inno- vationsforeninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om at bekræfte, at PAL-afgiftspligtige i stort tal har foretaget investeringer omfattet af PAL § 5 A, stk. 2, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om de såkaldte innovationsforeninger i stort omfang blot har erhvervet unoterede aktier i selskaber, der driver traditionel virksom- hed, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om at oplyse størrelsen af det samlede fradrag efter PAL § 5 A, stk. 2 i årene 2001 -2003 for de PAL-afgiftspligtige, til skatteministe- ren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om omgåelse af formålet med PAL  -lovens § 5 A, stk. 2, til skat- teministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om selskaber der stiftes med det formål at skabe skattemæssige fradrag for PAL –afgiftspligtige m.v., til skatteministeren, og ministe- rens svar herpå 21 Spm. om betingelser for det særlige 5 pct.-fradrag efter den foreslå e- de PAL § 5 A, stk. 3, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om betingelser for det særlige 5 pct.-fradrag efter den foreslå e- de PAL § 5 A, stk. 3, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10 23 Spm. om aktier erhvervet før 2005 m.v., til skatteministeren, og mini- sterens svar herpå 24 Spm. om det kan bekræftes, at de såkaldte innovationsforeninger i stort omfang blot har erhvervet unoterede aktier i selskaber, der dri- ver traditionel virksomhed, og uden der er tilført disse selskaber ny kapital m.v., til skatteministeren
11 Bilag 2 Nogle af udvalgets spørgsmål til skatteministeren og dennes svar herpå Spørgsmålene og skatteministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra SF. Spørgsmål 3: Hvorledes skal pengeinstituttet kontrollere, at de unoterede aktier/anparter der overdrages fra pri- vatområdet til pensionsområdet opfylder betingelserne, herunder ikke overstiger 25 pct. af selsk  a- bets kapital? Spørgsmål 4: Hvorledes skal pengeinstituttet kontrollere, at der er brugt korrekt værdiansættelse ved privatper- soners overdragelse af unoterede aktier fra privatområ det til pensionsområdet? Svar: Pengeinstitutterne har ingen mulighed for at kontrollere, om pensionsopspareren i opsparingsperi- oden samlet ejer mere end 25 pct. af det selskab, som pensionsopsparingen placeres i. Det fremgår da også af puljebekendtgørelsen, at pengeinstitutterne ikke er pligtige til at påse overho  ldelsen af 25 pct.s  ejergrænsen.  Endelig  fremgår  det  af  kommentaren  til  Finansrådets    høringssvar,  jf.  lovforsla- gets almindelige bemærkninger, at pengeinstituttet må basere sig på de oplysninger, som opspar  eren giver om ejerandele i selskabet. Det  vil  være  told-  og  skattemyndighederne,  der  skal  kontrollere,  om  opspareren  overholder  den fastsatte ejergrænse. Det er heller ikke pengeinstitutterne, der skal kontrollere, om værdiansættelsen af aktier m.v., der indskydes  på  en  pensionsordning,  og  som  hidtil  har  tilhørt  pensionsopspareren  selv,  er  korrekt.   Som  det  fremgår  af  kommentaren  til  hørin gssvaret  fra  Finansrådet,  må  pengeinstitutterne  uprøvet lægge den kurs, som pensionsopspareren oplyser, til grund. Det vil være told- og skattemyndighe- derne,  der  skal  kontrollere,  om  de  oplysninger  om  kurser  og  værdier,  som  opspareren  meddeler pengeinstituttet, er korrekte. Spørgsmål 6: Vil  der  tilgå  personens  ligningsmyndighed  særskilt  oplysning,  når  personens  pensionsdepot  har erhvervet unoterede aktier, og vil ligningsmyndigheden herefter vurdere og eventuelt nærmere kon- trollere  overdragelsesvederlaget  og  om  aktierne  i  øvrigt  opfylder  betingelserne  for,  at  de  kan  er- hverves i et pensionsdepot? Svar: Spørgsmålet indeholder reelt følgende 3 spørgsmål: - Vil der tilgå personens ligningsmyndighed særskilt oplysning, når personens pensionsdepot har erhvervet unoterede aktier? - Vil ligningsmyndigheden herefter vurdere og eventuelt nærmere kontrollere overdragelses- vederlaget? - Vil ligningsmyndigheden herefter vurdere, om aktierne i øvrigt opfylder betingelserne for, at de kan erhverves i et pensionsdepot?
12 Svaret  på  spørgsmål  1  er  nej.  Ligningsmyndigheden  får  ingen  specifikke  oplysninger  om  per   - soners erhvervelse af unoterede aktier inden for et pensionsdepot, idet der ifølge skattekontrolloven ikke er indberetningspligt på køb af aktier. Dette gæ lder både for  noterede og unoterede aktier. Svaret på spørgsmål 2 og 3 er,  at kommunerne ikke modtager specifikke oplysni  nger om købet, idet der som anført ikke sker indberetning til kommunerne. Kommunerne kan derfor ikke umiddel- bart kontrollere overdragelsesvederlaget. Ordningen vil dog blive tilrettelagt på en sådan måde, at de unoterede kapitalandele bliver specif   i- ceret  i  de  særskilte  depoter  således,  at  pengeinstitutterne  efter  anmodning  fra  told -  og  skattemyn- dighederne  vil  kunne  udsøge  de  særskilte  depoter,  hvori  der  er  placeret  unoterede  aktier  m.v.,  til brug for ligning og kontrol. Spørgsmål 21: Er det en betingelse for det særlige 5 pct.-fradrag efter den foreslåede PAL § 5a, stk. 3, at de akt i- er,  der  erhverves  er  nyudstedte,  eller  gælder  det  også  aktier,  der  er   erhvervet  fra  andre  PAL- afgiftspligtige? Svar: Det er ikke en betingelse, at de aktier, der erhverves, er nyudstedte. Spørgsmål 22: Er det en betingelse for det særlige 5 pct.-fradrag efter den foreslåede PAL § 5a, stk. 3, at de akt i- er, der erhverves er nyudstedte, og at de selskaber, der investeres i ikke blot har erhvervet allerede udstedte aktier i andre selskaber? Svar: Det er ikke en betingelse, at de aktier, der erhverves, er nyudstedte. Spørgsmål 23: Kan  ministeren  bekræfte,  at  hvis  aktierne  i  et  selskab,  hvor  aktierne  i  dag  er  ejet  af  PAL- afgiftspligtige,  bliver  optaget  til  handel  på  en  alternativ  ma rkedsplads,  er  de  PAL-afgiftspligtige berettigede til det foreslåede 5 pct. fradrag efter PAL § 5a, stk. 3, for de pågældende aktier, selv om de er erhvervet før 2005? Svar: Fradraget vil også gælde aktier, der er erhvervet før 2005. Man skal dog være opmærksom på, at det  er  en  uomgængelig  konsekvens  af,  at  pensionsafkastbeskatningen  foretages  efter  lagerprincip- pet. At forbeholde fradraget aktier erhvervet i 2005 eller senere ville være virkningsløst, da de på- gældende pensionsinstitutter blot kunne sælge og genkøbe de gamle aktier, uden at det vil på virke den endelige beskatning ved indkomstårets udløb.