Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels- og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2005-156-0031
Dok.:
AVA40148
Besvarelse af spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om
æ ndring af våbenloven (Våbenform idling mv.) (L 133).
Spørgsmål:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. maj 2005 fra Dansk Industri, jf.
L 133, bilag 7
Svar:
Henvendelsen fra Dansk Industri vedrører den produk tmæssige afgrænsning af våbenlovens ek
s-
portkontrolregler, jf. den foreslåede nyaffattelse af § 6, stk. 1 .Produktafgrænsningen
i § 6, stk. 1,
gælder endvidere for lovforslagets regler om kontrol med våbenformidling, jf. den foreslåede § 7
b, og de gældende regler om transport af våben mv. mellem tredjelande, jf. våbe
nlovens nuvæ-
rende § 7 a.
Dansk Industri anfører blandt andet, at lovforslaget ikke imødekommer Dansk Industris ønske
om klare og gennemskuelige regler, og at det er betænkeligt, at lovforslaget viderefører de nuv æ-
rende meget brede og uklare produktkategorier med kun få ændringer. Dansk Industri nævner i
den forbindelse, at Dansk Industri tidligere har foreslået, at Danmark implementerer EUs våbe n-
liste i våbenlovens § 6 suppleret med en specificeret tillægsliste, herunder produ kter omfattet af
krigsmaterielloven. En sådan løsning vil efter Dansk Industris opfattelse i høj ere grad bringe
dansk lovgivning på linje med de øv rige EU- og NATO-lande. Dansk Industri anbefaler, at der
afsættes mere tid til et dybdegående arbejde omkring den produktmæssige a fgræn sning.
Justitsministeriet skal i den anledning bemærke, at Justitsministeriets våbenarbejdsgruppe har
behandlet spørgsmå let om den produktmæssige afgrænsning af våbeneksportkontrolordningen
,
jf. afsnit 3 i arbejdsgruppens rapport af 14. december 2004 (lovforslagets bilag 1). I rapportens
afsnit 3.5. har arbejdsgruppen opstillet og analyseret følgende 6 mulige modeller for den fremti-
dige produktafgrænsning, hvoraf model 1 svarer til det fremsatte lovfor slag: