Justitsministeriet
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Færdsels - og våbenkonto-
ret
Sagsnr.:
2005-156-0018
Dok.:
KRH40142
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 af 14. april 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende for-
slag til lov ændring af våbenloven (Våbenformidling m v.) (L 133 - bilag 3).
Spørgsmål nr. 1:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. april 2005 fra Dansk Knivfor-
ening, jf. L 133 - bilag 3.
Svar:
Dansk Knivforenings henvendelse af 14. april 2005 vedrører § 1, nr. 1, i lovforslag nr. L 133 om
ændring af våbenloven (Våbenformidling mv.) og et høringssvar af 10. februar 2005 fra Politi-
mesterforeningen herom. Bestemmelsen indebærer, at der i våbenl ovens § 4, stk. 1, 1. pkt., ind-
sættes eller besidde efter bære. Politimesterforeningen har foreslået, at ordet b esidde ænd-
res til medbringe, hvilket Dansk Knivforening tager afstand fra. Dansk Knivforening spørger
endvidere, hvor mange knivoverfald mv. der er sket ved, at en person har hentet en kniv i et kø-
retøj eller brugt en kniv fra sit køretøj.
Efter den gældende bestemmelse i våbenlovens § 4, stk. 1, er det forbudt at bære kniv eller dolk
på bl.a. offentligt tilgængelige steder, medmindre der er et konkret anerkendelsesværdigt formål
hermed.
Som det fremgår af bemærkningerne til § 1, nr. 1, i lovforslag nr. L 133 , blev formuleringen of-
fentligt tilgængelige steder indsat ved lov nr. 217 af 31. marts 2004 (Forbud mod at bære kniv
m.v. samt skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af kniv m.v.) i stedet for den tidligere for-
mulering om steder, hvortil der er almindelig adgang. Formålet hermed var at udv ide knivfor-
buddet til også at omfatte besiddelse af knive i biler, som befinder sig på et o ffentligt tilgænge-
ligt sted.
I det oprindelige lovforslag nr. L 97, der blev fremsat den 26. november 2003, var det endvidere
foreslået, at formuleringen om at bære kniv blev udvidet til også at omfatte besiddelse af
kniv. Begrundelsen herfor var, at ordet bære efter en naturlig sproglig forståelse o mfatter til-