Justitsministeriet Civil- og Politiafdelingen Kontor: Færdsels - og våbenkonto- ret Sagsnr.: 2005-156-0018 Dok.: KRH40142 Besvarelse af spørgsmål nr.  1 af 14. april 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende for- slag til lov ændring af våbenloven (Våbenformidling m  v.) (L 133 - bilag 3). Spørgsmål  nr. 1: ”Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  14.  april  2005  fra  Dansk  Knivfor- ening, jf. L 133 - bilag 3.” Svar: Dansk Knivforenings henvendelse af 14. april 2005 vedrører § 1, nr. 1, i lovforslag nr. L 133 om ændring af våbenloven (Våbenformidling mv.)   og et høringssvar af 10. februar 2005 fra Politi- mesterforeningen herom. Bestemmelsen indebærer, at der i våbenl ovens § 4, stk. 1, 1. pkt., ind- sættes ”eller besidde” efter ”bære”. Politimesterforeningen har foreslået, at ordet ”b esidde” ænd- res til ”medbringe”, hvilket Dansk Knivforening tager afstand fra. Dansk Knivforening  spørger endvidere, hvor mange knivoverfald mv. der er sket ved, at en person har hentet en kniv i et kø- retøj eller brugt en kniv fra sit køretøj. Efter den gældende bestemmelse i våbenlovens §  4, stk. 1, er det forbudt at bære kniv eller dolk på bl.a. offentligt tilgængelige steder, medmindre der er et konkret anerkendelsesværdigt formål hermed. Som det fremgår af bemærkningerne til § 1, nr. 1, i lovforslag nr. L 133 , blev formuleringen ”of- fentligt tilgængelige steder”  indsat ved lov nr. 217 af 31. marts 2004 (Forbud mod at bære kniv m.v. samt skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af kniv m.v.) i stedet for den tidligere for- mulering om ”steder, hvortil der er almindelig adgang”. Formålet hermed var at udv ide knivfor- buddet til også  at omfatte besiddelse af knive i biler, som befinder sig på et o ffentligt tilgænge- ligt sted. I det oprindelige lovforslag nr. L 97, der blev fremsat den 26. november 2003, var det endvidere foreslået,  at  formuleringen  om  at  ”bære”   kniv  blev  udvidet  til  også  at  omfatte  ” besiddelse”  af kniv. Begrundelsen herfor var, at ordet ”bære” efter en naturlig sproglig forståelse o mfatter til-
- fælde, hvor kniven medbringes på personen eller i en taske eller anden håndbagage. Da det blev foreslået at lade bestemmelsens a nvendelsesområde omfatte køretøjer, fandtes det  – rent sprog- ligt – mest naturligt at ændre bestemmelsen, så for buddet kom til at omfatte ”besiddelse” af kniv. Den 27. februar 2004 blev der på baggrund af den mellemliggende debat om lovfor slaget stillet et ændringsforslag til formuleringen af § 4, stk. 1, som havde til formål at ændre afgrænsni ngen af de omfattede knive mv. I den forbindelse blev formuleringen vedrørende ”besiddelse” af kniv udeladt.  Det  fremgik  imidlertid  af  bemærkningerne  til  ændringsforslaget,  som  blev  vedtaget  af Folketinget,  at  det  fortsat  var  hensigten,  at  besiddelse  af  kniv  i  biler  på  offentligt  tilgæ ngelige steder skulle være omfattet af forbuddet. Den foreslåede ændring af våbenlovens § 4, stk. 1, 1. pkt., om  , at der efter ”bære” indsættes ”el- ler besidde”, indebærer således alene en præcisering af den allerede gældende lovtekst. Politimesterforeningen har i sit høringssvar vedrørende udkastet til lovforslag nr. L 133 foreslået, at ordet ”besidde” erstattes med ordet ”medbringe”. Foreningen har begrundet forslaget med, at besiddelse i almindelig og juridisk sprogbrug er uafhængig af stedet. En person, der befinder sig på  et  offentligt  sted,  kan  således  udmærket  b  esidde  en  kniv,  der  befinder  sig  på  bopælen.  O m- vendt  kan  en  person  udmærket  medbringe  en  kniv  på  et  o ffentligt  sted  uden  at  besidde  denne. Efter  foreningens  opfattelse  vil  ordet  medbringe  sål edes  mere  præcist  ramme  det  område,  der ønskes kriminaliseret, og man vil derved undgå fortolkningstvivl he rom. Som det fremgår af de n kommenterede høringsoversigt vedrørende lovforslaget, har Justitsmini- steriet  forståelse  for  Politimesterforeningens  forslag  om  at  erstatte  ordet  ”besi dde”  med  ”med- bringe”, da ordet ”besidde” ofte anvendes i betydningen ”eje”. ”Besidde” kan imidlertid ligele- des anvendes i betydningen at ”have rådighed over” noget uden nødvendigvis sa mtidig at eje det. Hertil kommer, at det af forarbejderne til lov nr. 217 af 31. marts 2004 fremgår, at det har været hensigten, at forbuddet i § 4, stk. 1, skal gælde, selv om kniven opbevares i et parkeret køretøj, hvor  hverken  fører  eller  passager  er  til  stede,  jf.  afsnit  4.1.2.  i  Rigsadvokatens  redegørelse  om overtrædelser  af  våbenlovgivningen  med  hensyn  til  knive  mv. ,  som  er  optrykt  som  bilag  til ovennævnte  lovforslag  nr.  L  97.  På  den  baggrund   har  Justitsministeriet  fundet  det  mest  hen- sigtsmæssigt at bibeholde ordet ”besidde” frem for ”medbringe”, da et forbud alene mod at ”bæ- re eller medbringe” kniv kan give anledning til den fejlfortolkning, at knive efter eventuel endt lovlig anvendelse lovligt kan efterlades i en parkeret bil. Det skal samtidig bemærkes, at våbe n- lovens § 10, stk. 2, indeholder en bestemmelse om straf for blandt andet besiddelse af skydevå- ben med tilhørende ammunition på offentligt tilgængelige steder, og  at Justitsministeriet ikke er bekendt med, at formuleringen af denne bestemmelse har givet anledning til fortolkningstvivl.
- Justitsministeriet  er  ikke  i  besiddelse  af  oplysninger  om,  hvor  mange  knivoverfald  mv.  der  er sket ved, at en person har hentet en kniv i et køretøj eller brugt en kniv fra sit køretøj, jf. Dansk Knivforenings spørgsmål herom. Det fremgår imidlertid af ovennævnte redegørelse fra Rigsadvokaten, at  der i det første halvår af 2003 i samtlige politikredse blev anmeldt i alt 750 tilfælde af voldskriminalitet begået ved brug af kniv, heraf 45 anmeldelser om forsøg på manddrab begået med kniv og 169 anmelde  lser om vold efter straffelovens § 245 og § 246 begået  med kniv, og at gerningsstedet i 110 af disse 214 tilfælde var et sted med almindelig adgang (vej, gade, park mv. eller restaurant, diskotek, værts- hus  osv.).  Det  fremgår  endvidere  af  redegørelsen,  at   16  politimestre  på  Rigsa dvokatens  fore- spørgsel havde oplyst, at problemet med besiddelse af kniv på steder med almi ndelig adgang var stigende eller stærkt stigende, mens 3 politimestre havde udtalt, at der sås en lille stigning i anta l- let af sager, og at 8 politimestre særligt havde nævnt, at det i stigende omfang forekom, at knive blev båret  eller medbragt i køretøjer.