Justitsministeriet Kontor: Lovafdelingen Sagsnr.: 2005-740-0019 Dok.: AKJ40078 Besvarelse af spørgsmål nr.  2 af 11. april 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende for- slag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Sagsomkostninger, rets- hjælp og fri proces) (L 132). Spørgsmål  nr. 2: ”Ministeren  bedes  kommentere  henvendelsen  af  7.  april  2005  fra  F&P,  jf.  REU  L 132 – bilag 3.” Svar: 1.  Forsikring  &  Pension  har  i  henvendelsen  til  Retsudvalget  bl.a.  anført,  at  lovforslagets  be- stemmelser  om  advokatretshjælp  efter  F&P’s  opfattelse  indebærer,  at  forsikringsselskaberne fremover  skal  forelægges  sager,  hvor  betingelserne  for  at  opnå  retshjælpsforsi kringsdækning næppe er opfyldt, og at dette vil forsinke sagsgangen unødigt. Som anført i den kommenterede høringsoversigt (L 132 – bilag 2), er Justitsministeriet enig med Retsplejerå det i, at der er en sådan sammenhæng mellem advokatretshjælp og fri proces, at st a- tens tilskud til advokatretshjælp bør være subsidiært i forhold til  retshjælpsforsikringsdækning, på samme måde som fri proces er det, jf. Retsp  lejerådets betænkning nr. 1436/2004 om reform af den civile retspleje III (Adgang til domstolene) side 341. Med lovforslaget foreslås det  derfor, at der alene skal udbetales offentligt tilskud til advokatretshjælp, hvis den retshjælpssøgende ikke har en retshjælpsforsikring, som dækker advokatretshjælpen. Justitsministeriet   finder   ikke,   at   en   sådan   ordning   vil   påføre   forsikringsselskaberne   ufo  r- holdsmæssige  administrative  byrder.  Forsikringsselskaberne  vil  skulle  vurdere,  om  der  er  rets- hjælpsforsikringsdækning,  men  inden  anmodninger  om  dækning  af  advokatretshjælp  sendes  til forsikringsselskaberne,  vil  den  advokat,  der  har  ydet  retshjælp,  skulle  vurdere,  om  der  er  rets- hjælpsforsikringsdækning, for at kunne sende sin anmodning om udbetaling af vederlag til enten forsikringsselskabet eller det offentlige. Forsikringsselskaberne vil således kun modtage anmo d- ninger i sager, hvor advokaten har vurderet, at der er retshjælpsforsikringsdækning. Som anført af Retsplejerådet, forudsætter forsikringsdæ kning, at der foreligger en tvist, og at sagen er omfat-
- tet af forsikringens emnemæssige dækningsområde. Efter Justitsministeriets o pfattelse må adv o- kater antages at kunne foretage denne vurdering uden større vanskeligheder. 2. Forsikring & Pension har i henvendelsen til Retsudvalget endvidere anført, at forslaget om, at der ikke skal betales selvrisiko, hvis sikrede opfylder de økonomiske betingelser for fri proces, virker unødigt bureaukratisk, idet det vil betyde,  at forsikringsselskaberne skal indhente og be- dømme  oplysninger  om  sikredes  økonomiske  forhold  alene  med  det  formål  at  tage  stilling  til selvrisikospørgsmålet. Justitsministeriet  skal  hertil  bemærke,  at  efter  de  gældende  forsikringsbetingelser  skal  der  ikke betales selvrisiko, hvis sikrede har fri proces. Lovforslaget indebærer, at den eksisterende frita- gelse for selvrisiko videreføres for personer, der opfylder de økonomiske betingelser for at få fri proces. Med hensyn til Forsikring & Pensions forslag om at give forsikringsselskaberne mulig- hed  for  at  fastsætte  en  selvrisiko  for  retshjælpsforsikringer  også  hvor  sikrede  opfylder  de  øk o- nomiske betingelser for fri proces, bemærkes, at der efter Justitsministeriets opfattelse ikke bør foretages en så væsentlig udhuling af det grundlæggende princip om, at retshjælpsfor sikringen er befolkningens  primære  sikring  mod  procesudgifter,  jf.  pkt.  5.3  i  lovforslagets  almindelige  be- mærkninger. Justitsministeriet bemærker, at forsikringsselskaberne allerede i dag i visse tilfælde har behov for at vurdere særskilt, om sikrede opfylder de økonomiske betingelser for fri proces, idet dette efter de gældende forsikringsbetingelser har betydning for, om sikrede først skal ansøge om fri proces for  at  kunne  få  dækning  fra  sin  retshjælpsforsikring.   Lovforslaget  indebærer  således  alene,  at spørgsmålet om, hvorvidt sikrede opfylder de økonomiske betingelser for fri pr oces, fremover i stedet vil have betydning for, om der skal betales selvrisiko. Det bemærkes i øvrigt, at det kun er personer,  der  ønsker  at  påberåbe  sig  fritagelsen  for  selvris  iko,  der  –  f.eks.  ved  fremsendelse  af kopi af årsopgørelsen fra skattevæsenet  – vil skulle dokumentere over for forsikringsselskabet, at de opfylder de økonomiske betingelser for fri proces. Den administrative behandling for forsik- ringsselskaberne må derfo r efter Justitsministeriets opfattelse forventes at blive meget begrænset. 3. Forsikring & Pension har i henvendelsen til Retsudvalget endvidere anført, at man bør forhol- de  sig  til  de  meromkostninger,  der  er  en  følge  af,  at  forsikringsselskaberne  med  lovforslaget overtager visse af de opgaver, som hidtil har ligget hos statsamterne og Civilstyrelsen. Justitsministeriet skal hertil bemærke, at lovforslaget indebærer, at forsikringsselskaberne fra den 1. januar 2007  i relation til retshjælpsforsikringen  selv vil skulle vurdere, om forsikringstageren har rimelig grund til at føre proces, også i forhold til forsikringstagere, der  opfylder de økonomi- ske betingelser for at få fri proces . Som anført i pkt. 4.3 i lovforslagets almindelige bemærknin- ger,  er  der  tale  om  sager,  som  forsikringsselskaberne  allerede  i  dag  behandler  med  hensyn  til
- andre spørgsmål, herunder dækningens omfang, og der vil derfor efter Justitsmin isteriets opfat- telse være tale om en begrænset administrativ merbelastning af forsikringsselskaberne i forhold til i dag. Under hensyn hertil og i lyset af, at  der i givet fald vil være ca. 1½ år fra lovforslagets vedtagelse,  til  de  nye  regler  træder  i  kraft,  er  der  ikke  i  lovforslaget  medtaget  en  særlig  over- gangsregel vedrørende den foreslåede admin istrative omlægning af forholdet mellem fri proces og  retshjælpsforsikringsdækning,  svarende  til  overgangsreglen  i  lovforslagets  §  12,  stk.  5,  om den ændring af størrelsen af sagsomkostningerne, der efter lovforslaget forudsættes gennemført med virkning fra den 1. juli 2005. 4.  Forsikring  &  Pension  har  i  henvendelsen  til  Retsudvalget  endelig  anført,  at  det  efter  F&P’s opfattelse  er  uhensigtsmæssigt,  at  de  ændrede  regler  om  sagsomkostninger  foreslås  at  træde  i kraft allerede den 1. juli 2005, da forsikringsselskaberne efter en vedtagelse af lovforslaget i gi- vet fald kun vil have meget kort tid til at implementere de nye regler. F&P bemærker endvidere, at  det  er  uhensigtsmæssigt,  at  alle  de  nye  regler  ikke  træder  i  kraft  samtidig,  idet  ændringer  af regler, der har betydning for retshjælpsforsikringen, hver gang skal implementeres i forsikrings- selskaberne  med  eventuelle  justeringer  af  betingelserne,  ændring  af  it-systemer,  information  af kunder mv. Justitsministeriet skal hertil bemærke, at forslaget om at forhøje de standardbeløb, der anvendes ved  tilkendelse  af  sagsomkostninger  til  dækning  af  udgifter  til  advokatbistand,  udmønter  rege- ringens  aftale  med  Dansk  Folkeparti  og  Kristendemokraterne  i  forbindelse  med  forslaget  til  fi- nanslov for 2005. Det er i aftalen forudsat, at forhøjelsen skal have virkning fra midten af 2005. Det foreslås på denne baggrund, at de nye regler om sagsomkostninger træder i kraft den 1. juli 2005. I  relation  til  retshjælpsforsikringen  indebærer  de  ændringer,  der  foreslås  at  træde  i  kraf t  den  1. juli 2005, imidlertid alene en forhøjelse af de standardbeløb, der tages udgangspunkt i ved udmå- ling af salæret til sikredes advokat, mens principperne for udmålingen af salæret i øvrigt vider e- føres uændret. I øvrigt er ændringen uden betydning for forsikringsselskabernes administration i de sager, hvor der tillige er fri proces, idet salæret i disse sager fastsættes af retten. Forslaget om, at de nye regler om retshjælp og fri proces – herunder de nye regler om behandlin- gen af ansøgninger om fri proces med mulighed for at påklage Civilstyre lsens afslag på fri pr o- ces til Procesbevillingsnævnet – skal træde i kraft den 1. januar 2007, skal bl.a. ses i lyset af, at der skal oprettes en helt ny afdeling i Procesbevillingsnævnet til behandling af klager over afslag på fri proces.