Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Procesretskontoret Sagsnr.: 2005-740-0019 Dok.: KHE40163 Besvarelse af spørgsmål nr.    17 af 6. juni 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende fo r- slag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love (Sagsomkostninger, ret  s- hjælp og fri proces)  . Spørgsmål   nr. 17: ” Ministerens kommentar udbedes til henvendelsen af 2. juni 2005 fra Foreningen af Statsamtsjurister, jf. L 132 – Svar: Henvendelsen af 2. juni 2005 fra Foreningen af Statsamtsjurister vedrører  – foreningens henvendelse 17. maj 2005, som Justitsministeriet tidligere har kommenteret over for Retsudval- get, jf. besvarelsen af spørsgmål nr. 10 vedrørende lovforslaget    – proces. Foreningen af Statsamtsjurister henviser til, at det af regeringsgrundlaget Nye Mål  bl.a. fremgår, at regeringen fortsat vil tage regionale hensyn i lokaliseringen af statslige arbejdspladser, at nye statslige institutioner som udgangspunkt vil blive placeret uden for hovedstaden, og at der tages regionale hensyn ved effektiviseringer af eksisterende arbejdspladser. Som det fremgår  af  besvarelsen  af spørgsmål nr.  10 vedørende lovforslaget,     finder  Justitsmini- steriet ligesom Retsplejerådet, at kompetencen til at give fri proces bør henlægges til domst olene i de tilfælde, hvor der efter de foreslåede nye r   egler om fri proces ikke skal foretages en nærmere vurdering af udsigten til, at ansøgeren vil få medhold  .Justitsministeriet   kan endvidere kan tilslut- te  sig  Retsplejerådets   flertals  forslag  om,  at  kompetencen  til  at  give  fri  proces  i  andre  tilfælde henlæg  ges til Civilstyrelsen med mulighed for at indbringe afslag på fri proces for en nyoprettet afdeling  i  Procesbevillingsnævnet,  jf.  ligeledes  pkt.  4.3  i  lovforslagets  almi  ndelige  bemærkni  n- ger. Hermed sikres det bl.a., at den endelige afgørelse af, om der sk al gives fri proces, i alle til- fælde, herunder i sager mod det offentlige, henhører under en uafhængig instans. Justitsministe- riet kan endvidere tilslutte sig Retsplejerådets flertals forslag om, at der ikke skal gives fri pr o- ces, hvis parten har en retshjælpsforsikring, der dækker den konkrete sag, således at forsikring s-
- selskaberne, når sagen er dækket af en retshjælpsforsikring, fremover i alle tilfælde   selv vil skul- le vurdere, om forsikringstageren har rimelig grund til at føre proces . Endvidere  bemærke  s,  at  som  det  også  fremgår  af  regeringsgrundlaget,  er  nav  nlig  byer,  som  i forbindelse  med  kommunalreformen  mister  deres  status  som  hovedsæde  for  amtsforvaltningen, tilgodeset ved placeringen af bl.a. de kommende regionale statslige kontorer (statsforvaltninger- ne). Statsforvaltningernes organisation og opgaver er nærmere reguleret i det fo  rslag til lov om regional  statsforvaltning,  som  indenrigs-  og  sundhedsministeren  har  fremsat  (L  70).  Efter  Ju- stitsministeriets  opfattelse  er  der  ikke  særlige    regionale  hensyn,  der  taler  for,  at  de  kommende statsforvaltninger ud over de øvrige opgaver, som foreslås henlagt hertil, også skulle ove   rtage de resterende af statsamternes sager om fri proces. Det bemærkes herved, at når en del sager for   e- slå s  overflyttet  til  domstolene,  og  når  en  del  sager  falder  væk,  fordi  de     foreslås   løs t  af  forsik- ringsselskaberne uden at involvere det offentlige, vil der fremover være   væsentligt   fæ    re admini- strative fri proces-sager, end statsamterne behandler i dag.