Justitsministeriet Lovafdelingen Kontor: Procesretskontoret Sagsnr.: 2005-740-0019 Dok.: KHE40139 Besvarelse af spørgsmål nr.    13 af 19. maj 2005 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende fo r- slag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige a  ndre love (Sagsomkostninger, rets- hjælp og fri proces) (L 132)  . Spørgsmål   nr. 13: ” Vil  ministeren  kommentere  vedlagte  indlæg  modtaget  i  forbindelse  med  foretræde dags dato i Retsudvalget.” Svar: Indlægget  , der henvises til i spørgsmålet,   vedrører fordelingen af  Justitsministeriets tilskud til de private  retshjælpsinstitutioner. En  række  rets  hjælpsinstitutioner  udtryk  ker  bekymring  for,  at  en indførelse  af  en  såkaldt  faseopdelt  taksametermodel  for  tilskuddet  vil  kunne  have  som  ko  nse- kvens, at mindre retshjælpsinstitutioner og retshjælpsinstitutioner med særligt ”tunge” sagsk ate- gorier ikke kan fortsætte. Justitsministeriet skal hertil bemærke, at der med lovforslaget   ikke er taget stilling til den nærm  e- re udformning af retningslinjerne for fordelingen af tilskuddet til retshjælpsinstitutioner. Der er således  ikke tale om, at der med lovforslaget lægges op til at indføre en såkaldt faseo pdelt taksa- metermodel for tilskuddet til de private retshjælpsinstitutioner    – til  den  enkelte  retshjælpsinstitution  udelukkende  eller  overvejende  afhænger  af  anta llet  af  rets- hjælpsforr  etninger  på  hvert  af  de  tre  trin,  som  lovforslaget  opererer  med  (helt  grun dlæ  ggende mundtlig rådgivning, rådgivning ud over helt grundlæggende mundtlig rådgivning og rådgivning i forbindelse med forligsforhandlinger). Med lovforslaget videreføres den  gæld   ende  regel, hvorefter justitsministeren af statskassen kan yde tilskud til retshjælpskontorer, jf. lovforslagets § 1, nr. 9 (forslag til retsplejelovens § 324  , 1. pkt.). Med lovforslaget lægges der op til, at regler om tilskuddets beregning og udbetaling   skal fastsæ  t- tes ved bekendtgørelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 9 (forslag til retsplejelovens § 324, 2. pkt.), frem for som i dag, hvor disse forhold alene fremgår af administrativ praksis. Som a nført i bemær   k-
- ningerne  til  den  foreslåede   bestemmelse,  er  formålet  hermed  at  skabe  større  ge  nnemsigtighed med  hensyn  til  vilkårene  for  at  få  tilskud  og  ikke  mindst  tilskuddets  bere  gning,  idet  tilskuddet fremover vil blive fordelt efter generelle retningslinjer, der fastsættes ved b  ekendtgørelse . Efter en vedtagelse af lovforslaget agter Justitsministeriet bl.a. at fastsætte gen  erelle regler om vilkå- rene for ydelse af tilskud og om tilskuddets beregning og udbetaling samt regler om ansøgning s- frister, dokumentationskrav og udbetalingsterminer. Høringssvarene over Rets plejerådets betænkning nr. 1436/2004 om reform af den civile ret   spleje III (Adgang til domstolene), som lovforslaget bygger på,  vil indgå i Justitsminist eriets overvejel- ser om udformningen af en ny bekendtgørelse om tilskud til retshjælpsinstitutioner   , der vil blive udstedt efter lovforslagets vedtagelse.  Det samme vil de henvendelser  vedrørende tilskuddet til retshjælpsinstitutioner slagets behand- ling. Inden udstedelsen af bekendtgø relsen vil der endvidere blive gennemført en høring over et udkast  til  bekendtgørelse  hos  berørte  myndigheder  og  organisationer,  heru  nder  de  private  rets- hjælpsinstitutioner, som i dag modtager tilskud fra Justit  sministeriet. Som  anført  i  besvarelsen  af  spørgsmål  nr.  1   1  vedrø rende  lovforslaget,  forventes  de  fremtidige retningslinjer for fordelingen af tilskud til retshjælpsinstitutioner u  dformet således , at tilskuddet ikke udelukkende eller overvejende fordeles efter en ”taksam etermodel” med faste takster for en retshjælpsfo  rretning på hvert af de tre trin, som lovforslaget opererer med , og således at der u n- der alle omstændigheder   – fhængig af karakteren af den enkelte retshjælpsinstitutions sager   – t bredt og varieret rets- hjælp  stilbud.