Skatteministeriet
J. nr. 99/04-100-00125
Den
Til
Folketingets Skatteudvalg
L 129 - forslag til lov om ændring af skattekontrolloven, kursgevinstloven
og skattestyrelsesloven. (Udarbejdelse af skattemæssigt årsregnskab i fre m-
med valuta).
Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 10 -15 af 27. april
2005.
(L 129
– spørgsmål 10, 11, 12, 13, 14, 15)
Kristian Jensen
/ Preben Underbjerg Poulsen
Spørgsmål 10:
"Kan ministeren bekræfte, at der er valgfrihed for de enkelte selskaber i en kon-
cern og endog i en sambeskatning for at vælge mellem gennemsnitskurs og ul-
timokurs for omregning af resultatet i fremmed valuta til danske kroner?"
Svar:
Nej, dette kan ikke bekræftes. Det fremgår af den foreslåede bestemmelse i ska t-
tekontrollovens § 3 C, stk. 7, 1. pkt., at omregningen af resultatet til dansk mønt
skal ske til en gennemsnitskurs for indkomståret.
Spørgsmål 11:
"Kan ministeren bekræfte, at muligheden for forskelligt valg af princip mellem
gennemsnitskurs og ultimokurs for sambeskattede selskaber giver mulighed for
spekulation i omregning af kursændringer på indbyrdes mellemværende?"
Svar:
Nej, dette kan ikke bekræftes. Der henvises til besvarelsen af spørgsmål nr. 10.
Spørgsmål 12:
"Kan ministeren bekræfte, at personer, der vælger at føre deres skatteregnskab i
fremmed valuta nu får mulighed for fradrag for kurstab på lån, herunder realkr e-
ditlån, i danske kroner?"
Svar:
Nej, dette kan ikke bekræftes. Den eneste ændring, der foretages i kursgevinst-
loven, jf. forslagets § 2, er indsættelsen af en ny bestemmelse vedrørende opgø-
relsen af det ikke-fradragsberettigede tab i bestemte situationer.
Spørgsmål 13:
"Vil ministeren erkende, at mulighederne for at kontrollere, om virksomheder
laver transaktioner, der alene er begrundet i skattespekulation, bliver vanskelige-
re med lovforslaget?"
Svar:
Jeg må afvise, at mulighederne for at kontrollere om virksomheder laver tran s-
aktioner, der alene er begrundet i skattespekulation, bliver vanskeligere med
lovforslaget. Dette skyldes, at lovforslaget ikke ændrer på kontrolmulighederne,
eller gør kontrolmulighederne dårligere. Mindstekravsbekendtgørelsens krav til
kontrolspor skal således være opfyldt, uanset om det skattemæssige årsregnskab
udarbejdes i danske kroner eller fremmed valuta, og det fremgår endvidere d i-
rekte af den foreslåede bestemmelse i ska ttekontrollovens § 3 C, stk. 4, 1. pkt.,
at den skattepligtige skal bogføre i den på gældende valuta eller sørge for, at
bogføringen indeholder oplysninger, som til enhver tid gør det muligt at omreg-
ne til den pågældende val uta.
2
Spørgsmål 14:
"Kan en virksomhed ikke med fordel lade f.eks. et salg gå via et udenlandsk
salgsselskab på en sådan måde, at betalingerne bogføres hos den rette udgift s-
holder, men undervejs bliver "vekslet" til den skattemæssigt mest fordelagtige
valuta?"
Svar:
Jeg kan ikke få øje på den fordel, der skulle være forbundet med at lade ekse m-
pelvis et salg gå via et udenlandsk salgsselskab på en sådan måde, at betalinge r-
ne bogføres hos den rette udgiftsafholder, men undervejs bliver "vekslet" til den
skattemæssigt mest fordelagtige valuta. Valutakurser kan også undervejs i en
salgssituation ændre sig. Hertil kommer, at valget af valuta skal træffes inden
indkomstårets begyndelse, dvs. på et tidspunkt, hvor de skattemæssige konse-
kvenser ikke kendes.
Spørgsmål 15:
"Vil der efter ministerens mening blive etableret nye lovlige metoder til "skatte-
optimering" i transaktioner mellem sambeskattede virksomheder som følge af
lovforslaget?"
Svar:
Nej, efter min opfattelse vil lovforslaget ikke i sig selv medføre nye lovlige me-
toder til "skatteoptimering" af transaktioner mellem sambeskattede virksomhe-
der.