Socialdemokratiet støtter intentionerne i lovforslaget.
Vi mener, at det giver god mening at modernisere voldgiftsloven. Internationalt har området jo gennemgået en stor udvikling, siden vi fik vores nuværende lov på området tilbage i 1972. Bl.a. i FN-regi er der gjort et stort arbejde, som jo har haft praktisk indvirkning på, hvordan voldgiftslovgivningen er udformet i Tyskland, Norge og Sverige, og det har altså betydet, at de her landes lovgivning har gennemgået en ensartethedsproces og en mere detaljeret udartning, men det er altså ikke sket i Danmark.
Derfor mener vi som sagt, at der godt kan argumenteres for, at vi kigger på voldgiftsloven, og vi mener, at Advokatrådet har ret, når de peger på, at der er retssikkerhedsmæssige hensyn og ikke mindst hensyn til den internationale udvikling, som taler for ændringer af voldgiftsloven.
Så vi støtter forslaget. Vi støtter forslaget om at gøre den nuværende lovgivning mere detaljeret og at sikre, at der kommer en harmoni mellem den danske voldgiftslovgivning og den udvikling, der har været på internationalt plan.
Et område, vi dog gerne vil se lidt nærmere på under udvalgsarbejdet, handler om forbrugernes stilling i voldgiftssager. Vi mener, at det er en diskussion værd under det videre udvalgsarbejde at diskutere forbrugernes stilling
i voldgiftssager. Man kan godt sætte spørgsmålstegn ved, om forbrugersager overhovedet skal være en del af den nye voldgiftslov. Situationen er jo den, at vi har temmelig veludviklede klagesystemer på forbrugerområdet, og man kunne godt tage en diskussion af, om ikke de kunne håndtere de her sager. Spørgsmålet er jo, når vi diskuterer voldgiftssager:
Hvad kan man som forbrugere og som forbrugerorganisationer bruge den her type sager til, når de er hemmelige? En del af den aftale, man indgår, når man indgår en voldgiftsaftale, er jo måske, at man får penge, men forudsætningen for, at man får pengene som forbruger, er jo også, at man holder mund, og at aftalen ikke bliver offentliggjort. Så man kan godt diskutere på det principielle plan, om forbrugersager overhovedet skal ind i det her system, og vi mener, at det i hvert fald under det videre udvalgsarbejde er en overvejelse værd, om vi ikke skulle overveje simpelt hen at trække det ud, når nu vi er ved at lave en ny lovgivning. Vi støtter de grundlæggende intentioner i lovforslaget og ønsker, at de mere principielle spørgsmål om forbrugernes stilling skal indgå i det videre lovgivningsarbejde. Vi synes også, at man bør overveje det, som Forbrugerrådet også peger på, nemlig hvorvidt en lidt mere direkte information til den enkelte forbruger om voldgiftssystemet, når man indgår en voldgiftsaftale, som man eksempelvis kender det fra Norge, er en idé, som man bør tage med og overveje i det videre arbejde. Lovforslaget betyder også, at vi fra dansk side ophæver vores deltagelse i et par internationale konventioner. Det giver vi gerne regeringen mandat til. Endelig betyder lovforslaget også, at vi kriminaliserer bestikkelse af voldgiftsdommere. Det forslag støtter vi også, således at Danmark også kan tiltræde tillægsprotokollen til Europarådets korruptionskonvention. Alt i alt er det et sympatisk lovforslag, men vi agter i det videre arbejde i udvalget at forfølge spørgsmålet om forbrugernes stilling i voldgiftssager fremover.